ogłoszenie o zamówieniu publicznym

Publikacja ogłoszeń o zamówieniach publicznych UE - ENotices 2

ENotices 2 i publikacja ogłoszeń unijnych na nowych formularzach ogłoszeń – 20 pytań Czytelników i wskazówki ekspertów

Od 25 października 2023 r. ogłoszenia unijne należy publikować zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej (KE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (Urz. UE L 272 z 25.10.2019 r. 7) w zakresie standardowych formularzy ogłoszeń publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, na naszej stronie WWW (LINK do artykułu). W praktyce od tego czasu należy używać platformy eNotices 2 (chyba, że systemy, z których korzystają zamawiający, zdążyły dostosować swoje narzędzia do nowych formularzy).

Dodatkowo z dniem 31 stycznia 2024 r. zablokowano możliwość przesyłania ogłoszeń unijnych na wcześniejszych formularzach (LINK).

W ostatnich miesiącach w związku z nowymi formularzami i koniecznością korzystania z systemu ENotices 2 otrzymujemy wiele pytań w tym obszarze od naszych Czytelników. W opracowaniu publikujemy szczegółowe wyjaśnienia 20 stanów faktycznych. Skorzystaj z naszego praktycznego kompendium wiedzy.

W tym artykule
  • W postępowaniu unijnym prowadzonym na platformie e-Zamówienia, po publikacji ogłoszenia w Dz.Urz. UE za pośrednictwem usługi TED eNotices lub innego eSendera, trzeba „ręcznie” uzupełnić numer ogłoszenia z Dz.Urz. UE, wyznaczając terminy składania i otwarcia ofert oraz zmianę statusu na „Wszczęte”.
  • Publikacja kolejnych ogłoszeń do wszczętego już postępowania, w którym opublikowano ogłoszenia na starych formularzach odbywa się z użyciem nowych formularzy. Będzie to możliwe dzięki konwerterowi udostępnionemu w eNotices2 lub w usłudze innego eSendera, która dostosuje się do tej zmiany.
  • Jeśli zamawiający opublikował ogłoszenie na nieobowiązujących formularzach, nie ma wątpliwości, że czynność ta obarczona jest wadą. Korzystanie z eNotice było dopuszczalne wyłącznie w postępowaniach wszczętych przed 25 października br., np. w celu przekazania ogłoszenia o zmianach w toku składania ofert.
  • Aby opublikować ogłoszenie o wyniku postępowania unijnego wszczętego przed 25 października 2023 r., należało skorzystać z usługi TEF eNotices.
  • Aktualnie ogłoszenia publikowane w eNotices2 nie są automatycznie (poprzez podanie numeru ogłoszenia z Dz.Urz. UE) wczytywane na platformę e-Zamówienia.
  • W nowym formularzu ogłoszenia unijnego nie wolno odsyłać do postanowień SWZ w kwestii brzmienia warunków udziału w postępowaniu. Należy je w całości umieścić w ogłoszeniu. 

Jak wypełnić ogłoszenie unijne, gdy zamawiający postawił przesłankę wykluczenia związaną z likwidacją i upadłością?

Pytanie:

W przetargu nieograniczonym zamawiający stawia wykonawcy wymóg niepodlegania wykluczeniu z przesłanek obligatoryjnych i jednej fakultatywnej z art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp (likwidacja, upadłość). Podczas przygotowywania formularza ESPD ogłoszenia unijnego w Części III: Podstawy wykluczenia, w lit. C: Podstawy związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi, mamy do wyboru 15 przesłanek. Czy w tej sytuacji żądam odpowiednich podstaw wykluczenia, zaznaczając poniższe przesłanki, tj.: - upadłość, - niewypłacalność, - układ z wierzycielami, - inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego, - aktywami zarządza likwidator, - działalność gospodarcza jest zawieszona, - porozumienia z innymi wykonawcami mające na celu zakłócenie konkurencji, - bezpośrednie lub pośrednie zaangażowanie w przygotowanie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia?

W art. 57 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE określono następujące powody wykluczenia: naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa ochrony środowiska, naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa socjalnego, naruszenie obowiązków w dziedzinie prawa pracy, upadłość, niewypłacalność, układ z wierzycielami, inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego, aktywami zarządza likwidator, działalność gospodarcza jest zawieszona, winien poważnego wykroczenia zawodowego, porozumienia z innymi wykonawcami mające na celu zakłócenie konkurencji, konflikt interesów spowodowany udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bezpośrednie lub pośrednie zaangażowanie w przygotowanie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia, rozwiązanie umowy przed czasem, odszkodowania lub inne porównywalne sankcje, winien wprowadzenia w błąd, zatajenia informacji lub niemożności przedstawienia wymaganych dokumentów lub uzyskania poufnych informacji na temat przedmiotowego postępowania.

Ogłoszenie o zamówieniu to oficjalne upublicznienie zamiaru dokonania zakupu

Ogłoszenie o zamówieniu – zasady publikacji w procedurze krajowej i unijnej, cz. I

Ogłoszenie o zamówieniu to oficjalne upublicznienie zamiaru dokonania zakupu i informacja, jak będzie się toczyć proces zakupowy. Ogłoszenie pełni rolę informacyjną, ale również realizuje zasadę  transparentności i przejrzystości działań zamawiającego. Stanowi swoistą gwarancję jawności oraz konkurencyjności zamówień publicznych. Z tych względów ogłoszenie o zamówieniu podlega specjalnym rygorom w zakresie jego treści, sposobu i kolejności publikacji oraz przechowywania. Jest jednym z najistotniejszych dokumentów postępowania zakupowego. Sprawdź, w jakiej kolejności należy dokonywać publikacji ogłoszeń obowiązkowych i dodatkowych oraz jak rozwiązać problem upublicznienia siwz w odpowiednim terminie w stosunku do publikacji ogłoszenia.

  1. Specyfikację istotnych warunków zamówienia udostępnia się na stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert.
  2. W ocenie KIO, z racjonalnego punktu widzenia (niezależnie nawet od zakazów wynikających z prawa pracy), nadmiernym obciążeniem zamawiających byłoby żądanie od nich, by wymagali od swoich pracowników stawiania się w pracy w soboty lub dni ustawowo wolne od pracy w celu zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej.
  3. Zamieszczenie ogłoszeń w inny niż ustawowy sposób w zakresie ogłoszeń podlegających obowiązkowi publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie może nastąpić:

a)      przed ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej albo

b)      przed upływem 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej.

  1. Zamawiający może, po publikacji ogłoszenia o zamówieniu, bezpośrednio poinformować o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia znanych sobie wykonawców.
unieważnienie umowy

Unieważnienie postępowania z powodu błędów w ogłoszeniu – zobacz, kiedy jest dopuszczalne

Unieważnienie postępowania bez zaistnienia ustawowych przesłanek narusza dyscyplinę finansów publicznych. Zamawiający powinien dążyć do prowadzenia wszczętego postępowania i wyboru najkorzystniejszej oferty, a w konsekwencji udzielenia zamówienia a postępowanie unieważniać w ostateczności. Niniejsze case study opisuje wydawać by się mogło patową sytuację, w której znalazł się jeden z zamawiających. Przypadki takie nie są rzadkością w codzienności podmiotów zamawiających. Sprawdź, czy faktycznie muszą skutkować unieważnieniem postępowania.

W artykule m.in.:

  1. Czynność unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi wyjątek od ogólnej reguły prowadzenia postępowania w celu zawarcia umowy z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę.
  2. Przesłanki unieważnienia postępowania należy interpretować ściśle, a ciężar udowodnienia ich zaistnienia, zarówno w zakresie okoliczności faktycznych, jak i prawnych, spoczywa na zamawiającym.
  3. Unieważnienie postępowania na mocy art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp musi pozostawać w bezpośredniej korelacji z art. 146 ust. 1 i 6 ustawy Pzp.
  4. Nie każda wada w postępowaniu skutkuje niemożnością zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Stwierdzona przez zamawiającego wada musi być nie tylko niemożliwa do usunięcia, ale wskazywać na dokonanie czynności lub zaniechanie jej dokonania w tym postępowaniu z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na jego wynik.
  5. Przed unieważnieniem postępowania zamawiający powinien dokonać oceny i przeprowadzić analizę zdarzeń w celu ustalenia, czy ewentualne zawarcie umowy w sprawie danego zamówienia w przyszłości spowoduje konieczność jej unieważnienia przez właściwy organ.