odwołanie do KIO

e-certis

Internetowe repozytorium zaświadczeń e-Certis w orzecznictwie KIO

Baza e-Certis jest narzędziem wspierającym zamawiających w weryfikacji zagranicznych dokumentów. Czy dane zawarte w tym repozytorium mają wiążący charakter? Co zrobić w przypadku rozbieżności pomiędzy dokumentami złożonymi przez wykonawcę a informacjami zawartymi w systemie e-Certis? Czy dane pochodzące z bazy są nadrzędne w stosunku do aktu wykonawczego dotyczącego dokumentów (środków podmiotowych)? Odkryj internetowe repozytorium zaświadczeń e-Certis w orzecznictwie KIO, sprawdź co mają do przekazania składy orzekające.

Baza e-Certis znajduje się na stronach internetowych Komisji Europejskiej (https://ec.europa.eu/tools/ecertis/#/search). Przed skorzystaniem z wyszukiwarki dokumentów warto zapoznać się z dostępną, również w języku polskim, instrukcją obsługi portalu (https://ec.europa.eu/tools/ecertis/assets/eCertisQuickGuidePublic_pl.pdf). W e-Certis opublikowano wzory dokumentów wystawianych w państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli krajów Unii Europejskiej oraz Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.

W nowej ustawie Pzp, która zaczęła obowiązywać 1 stycznia 2021 r., nie ma odpowiednika przepisu art. 26 ust. 7 aktualnej ustawy Pzp dotyczącego bazy e-Certis. Wydaje się jednak, że zamawiający nadal mają obowiązek korzystania z e-Certis. Wynika to z faktu, iż konieczność wykorzystania bazy e-Certis ustanowiona jest na szczeblu unijnym i wynika z art. 61 dyrektywy 2014/24/UE.

Odwołanie na zapisy siwz – co się stanie, gdy zamawiający unieważni procedurę?

Pytanie:

W postępowaniu podprogowym zamawiający dokonał modyfikacji swoich odpowiedzi na pytania wykonawców i wprowadził wymóg, który ewidentnie narusza przepisy ustawy Pzp (art. 7 i art. 29 ust. 1 i 2). Modyfikacji dokonano 6 maja 2020 r. Moja firma złożyła ofertę, która wraz z innymi została otwarta 8 maja 2020 r. Dnia 11 maja 2020 r. (a więc w ustawowym terminie 5 dni od czynności) odwołaliśmy się na zapisy siwz (art. 7 i art. 29 ust. 1 i 2). Zamawiający opublikował odwołanie na swojej stronie WWW 12 maja 2020 r. i wezwał innych do przyłączenia się. Nie czekając na upływ terminu przystąpienia, 14 maja 2020 r. unieważnił postępowanie w przedmiocie zamówienia kwestionowanym w odwołaniu. Powołał się na art. 93 ust. 7 i art. 12a ustawy Pzp. Dziwi mnie szczególnie ta druga podstawa – brak zmiany terminu pod wpływem wprowadzenia wymogu. Czy zamawiający musi się do niego odnieść np. w korespondencji z KIO? Czy powinien w jakikolwiek sposób odpowiedzieć na zarzuty na swojej stronie WWW lub w bezpośredniej korespondencji z moją firmą? Czy KIO wyznaczy termin rozprawy? Czy inny wykonawca może się przyłączyć do odwołania na zapisy siwz, pomimo unieważnienia postępowania w rzeczonym zakresie? Czy KIO w jakiś sposób rozpatrzy tę sprawę, wydając choćby postanowienie o umorzeniu?

Odwołanie w nowej ustawie Pzp – najważniejsze zasady dotyczące jego wnoszenia (cz. I)

Odwołanie w nowej ustawie Pzp – najważniejsze zasady dotyczące jego wnoszenia (cz. I)

Dnia 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: nowa ustawa Pzp), a wraz z nią, zmodyfikowane przepisy regulujące procedury odwoławcze, skargowe i pozasądowe, które umożliwiają podważanie niesłusznych decyzji zamawiającego. W artykule przeczytasz m.in. o tym, jakie czynności i zaniechania będzie mógł zaskarżyć wykonawca oraz w jakiej formie będzie musiał złożyć odwołanie. Dowiesz się także, jaki skutek będzie miał wniosek o zwrot wadium w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

  1. Legitymacja do wniesienia odwołania będzie przysługiwała wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma on lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Należy jednak pamiętać, że podmiot, który złożył do zamawiającego wniosek o zwrot wniesionego wadium, traci prawo do korzystania ze środków ochrony prawnej.
  2. Możliwość ochrony interesów wykonawców zainteresowanych udzieleniem zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne nie będzie od 1 stycznia 2021 r. limitowana poprzez ograniczanie katalogu czynności/zaniechań zamawiającego, których prawidłowość może być kwestionowana w drodze odwołania. Tym samym, dezaktualizacji podlega katalog czynności/zaniechań zamawiającego, które mogą stanowić podstawę do wniesienia odwołania.
  3. Pisma w postępowaniu odwoławczym wnoszone będą w formie pisemnej albo w formie elektronicznej albo w postaci elektronicznej. Dowolność wyboru formy dokumentu ograniczona została wyłącznie odnośnie do odwołania i przystąpienia do postępowania odwoławczego, które wniesione w postaci elektronicznej, wymagają opatrzenia ich podpisem zaufanym.
Czy w postępowaniu na usługi społeczne poniżej progów ustawowych przysługuje odwołanie do KIO?

Czy w postępowaniu na usługi społeczne poniżej progów ustawowych przysługuje odwołanie do KIO?

Temat poruszony w niniejszym opracowaniu dotyczy możliwości wniesienia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej w przypadku procedury na usługi społeczne i inne szczególne usługi prowadzonej przez zamawiającego na podstawie art. 138o ustawy Pzp. Zdania w tej materii są podzielone i każda ze stron dyskusji ma dobre argumenty na poparcie swego stanowiska. To zagadnienie prawne nie zostało poddane dogłębnej analizie ani w orzecznictwie, ani w doktrynie. Nie rozstrzyga go również treść uzasadnienia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Pzp i niektórych innych ustaw, która wprowadziła przepisy art. 138g–138s ustawy Pzp. W artykule prezentujemy rozbieżne stanowiska w tym temacie wraz z powołaniem się na orzecznictwo KIO oraz opinie UZP.

W doktrynie i orzecznictwie zdania na temat możliwości odwoływania się w procedurach na usługi społeczne poniżej progów 750.000 euro/1.000.000 euro są podzielone. Jedni twierdzą, że w odniesieniu do usług społecznych i innych szczególnych usług udzielanych zgodnie z art. 138o ustawy Pzp odwołanie do KIO nie przysługuje. Na poparcie tego stanowiska przytaczam poniżej opinię Urzędu Zamówień Publicznych oraz orzecznictwo.

Odpowiedź Urzędu Zamówień Publicznych na pytanie: „Czy wykonawca, składając ofertę w postępowaniu prowadzonym w oparciu o art. 138o ustawy Pzp, może złożyć odwołanie?” – jest jednoznaczna i wskazuje na to, że: „Procedura udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne w oparciu o art. 138o ustawy Pzp, tj. zamówień, których wartość nie przekracza 750.000 euro – w przypadku zamówień innych niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa lub 1.000.000 euro – w przypadku zamówień sektorowych, tworzona jest przez samego zamawiającego.

Zamawiający zobowiązany jest w tym zakresie jedynie do uwzględnienia norm zawartych w art. 138o ust. 2–4 znowelizowanej ustawy Pzp, które to przepisy nie przewidują odesłania do stosowania przepisów działu VI ustawy Pzp, tak jak to jest w przypadku zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi o wartościach przekraczających kwoty, o których mowa w art. 138g ustawy Pzp. Uwzględniając powyższe, uznać należy, że wykonawcy uczestniczącemu w takim postępowaniu nie przysługuje odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

W przypadku postępowań prowadzonych w oparciu o art. 138o ustawy Pzp zamawiającego nie wiążą przepisy ustawy Pzp, z wyjątkiem reguł wskazanych w ust. 2–4 powyższego artykułu, a co za tym idzie zasadnym wydaje się twierdzenie, że wykonawca nie ma możliwości skorzystania ze środków odwoławczych przewidzianych w dziale VI ustawy Pzp”.