Zmiany w nowej ustawie Pzp w zakresie środków odwoławczych i działania KIO

Stan prawny na dzień: 15.12.2020
Zmiany w nowej ustawie Pzp w zakresie środków odwoławczych i działania KIO

Ustawa z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw została podpisana przez Prezydenta, czeka na publikację w DziennikuUstaw i w założeniu ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r. Nowelizacja nowej ustawy Pzp ma na celu głównie doprecyzowanie i uporządkowanie nowych regulacji.

Pierwszą część streszczenia istotnych zmian znajdziesz tutaj:

Poniżej omawiamy najważniejsze zmiany w odniesieniu do działania Krajowej Izby Odwoławczej, środków odwoławczych i postępowania przed Izbą.

  1. Arbitrzy – członkowie Krajowej Izby Odwoławczej nie będą mogli podejmować żadnej dodatkowej działalności zarobkowej prócz zatrudniania na stanowisku dydaktycznym, badawczym lub badawczo-dydaktycznym (art. 476 ust. 2 pkt 1). W poprzednim brzmieniu ustawy Pzp – było do możliwe za zgodą prezesa KIO.
  2. Dodano nową przesłankę odwołania ze stanowiska członka KIO przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Proponuje się, aby odwołanie członka KIO było możliwe w sytuacji trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków członka Izby stwierdzonej przez orzecznika ZUS lub odmowy bez uzasadnionej przyczyny poddania się ocenie zdolności do pełnienia tych obowiązków, mimo zalecenia prezesa KIO.
  3. Wskazano jednoznacznie, że należy składać odpisy pism wnoszonych w trakcie postępowania dla strony przeciwnej, tylko w sytuacji gdy mają formę pisemną. Nie ma takiej konieczności w przypadku form elektronicznych.
  4. Dodano obowiązek wskazania w odwołaniu, że zamawiający zaniechał przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie ustawy, jeżeli tego właśnie dotyczy wnoszone odwołanie (art. 516).
  5. Prezes KIO wezwie odwołującego także do uzupełnienia brakującego pełnomocnictwa w przypadku jego niedołączenia do odwołania, jeśli wskutek tego braku nie można nadać odwołaniu prawidłowego biegu. Dotychczas przepis nie wskazywał wprost, że prezes KIO dokona takiego wezwania (art. 518).
  6. Wskazano, że do kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis i uzasadnione koszty stron i uczestników postępowania odwoławczego wnoszących sprzeciw. Uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw będzie miał uprawnienie do zwrotu uzasadnionych kosztów, które poniósł w związku z udziałem w postępowaniu.
  7. Przesądzono o możliwości dopuszczenia dowodu nie tylko na rozprawie, ale również na posiedzeniu niejawnym.
  8. Postanowiono, że biegły będzie powoływany z listy biegłych sądowych lub spoza niej. W postanowieniu o dopuszczeniu dowodu powołany zostanie biegły określonej specjalności, ze wskazaniem przedmiotu opinii i dziedziny, z której biegły jest powoływany. Wskazanie imienia i nazwiska powołanego biegłego nastąpi już w toku wewnętrznych czynności związanych z wykonaniem postanowienia o dopuszczeniu dowodu.
  9. Uregulowano podstawowe zagadnienia związane z przeprowadzeniem dowodu z zeznań świadków, m.in. w zakresie niezdolności do bycia świadkiem, prawa odmowy zeznań oraz prawa do odmowy udzielenia odpowiedzi na pytania zadawane przez skład orzekający (art. 540).
  10. Doprecyzowano, że prezes Rady Ministrów określi w drodze rozporządzenia szczegółowe rodzaje kosztów postępowania odwoławczego oraz limit kosztów poniesionych na wynagrodzenie oraz wydatki pełnomocnika, a także szczegółowe warunki ponoszenia kosztów i sposób ich rozliczania przez Izbę, mając na uwadze zasadność zwrotu stronie oraz uczestnikowi postępowania odwoławczego wnoszącemu sprzeciw kosztów koniecznych do celowego dochodzenia praw lub do celowej obrony. Dodatkowo wskazano, że limit kosztów ponoszonych na wynagrodzenie oraz wydatki:
  • może dotyczyć wyłącznie jednego pełnomocnika oraz
  • nie może być wyższy niż minimalne stawki opłat określone dla wartości przedmiotu sprawy do 50.000 zł, na podstawie przepisów o wynagrodzeniu adwokata lub radcy prawnego, oraz przy uwzględnieniu treści orzeczenia wydanego przez Izbę.

Źródło:

  • tekst ustawy z 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw przyjęty przez Senat bez poprawek (druk 765)
  • Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...