kryterium ceny

Czy zawsze trzeba oceniać oferty na podstawie kryterium ceny?

Pytanie:

Przygotowujemy postępowanie krajowe (tryb podstawowy) na organizację kampanii promocyjnej, na którą mamy przeznaczoną określoną kwotę, o której poinformujemy wykonawców na etapie publikacji SWZ. Biorąc pod uwagę, że sposób przeprowadzenia kampanii w szczególności dobór mediów i liczba emisji zależy od budżetu, chcielibyśmy odstąpić o stosowania ceny jako kryterium. Wykonawcy przygotowaliby oferty w odniesieniu do budżetu a my ocenilibyśmy je zgodnie z poniższymi kryteriami:

  1. Strategia i koncepcja kreatywna kampanii: 50%.

1.1     Kreacja: forma (utwory) i/lub nośniki (kanały) przykuwające uwagę, zaskakujące, nieschematyczne, pomysłowe – dla lepszego zapamiętania i zrozumienia przekazu przez odbiorców.

1.2     Dobór tematyki utworów w tym przykładów dobrych praktyk osób i instytucji wskazanych przez Zamawiającego w OPZ.

1.3     Wartość perswazyjna utworów w tym prosty i zrozumiały język komunikacji oraz odpowiednio dobrane argumenty.

  1. Mediaplan: 40%.

2.1  Kontekstowy i trafny dobór mediów/kanałów do grupy docelowej kampanii.

2.2  Dobór kanałów do tematyki, celów i założeń kampanii, zapewniający jak najszerszy zasięg kampanii oraz skuteczność zgodnie z sugestią zamawiającego.

  1. Szacowana liczba unikalnych odbiorców kampanii: 10%.

Wobec powyższego, czy jest możliwe przeprowadzenie postępowania bez stosowania kryterium cena? A jeśli nie, to czy może ono mieć wagę 5%? Czy mamy obowiązek stosować  kryterium ceny o wadze co najmniej 60%?

Zastosowanie kryterium ceny o wadze powyżej 60% w nowej ustawie Pzp

Zastosowanie kryterium ceny o wadze powyżej 60% w nowej ustawie Pzp

Regulacje ustawy Pzp narzucają zamawiającym publicznym, aby stosowali w postępowaniu cenę jako kryterium, którego waga nie przekracza 60%. Aby móc natomiast zwiększyć wagę kryterium ceny, zamawiający musi dokonać analizy głównych elementów, które składają się na przedmiot zamówienia. Nowa  ustawa Pzp wprowadziła zmiany w tym obszarze względem poprzednich regulacji. Sprawdź, czy w nowym stanie prawnym kryterium ceny o wadze powyżej 60% będzie łatwiejsze do zastosowania niż dotychczas.

Rada

W tym artykule przeczytasz:

  • Kryterium ceny o wadze ponad 60% – zmiany w Pzp
  • Lżejszy reżim nowych regulacji względem starej ustawy Pzp
  • Decyzja co do kryterium ceny o wadze ponad 60% należy do zamawiającego

Zgodnie z postanowieniami art. 246 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019 ze zm.) zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki nie stosują kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%.

Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.

Zasada ograniczeń w korzystaniu z kryterium ceny w postępowaniu obowiązywała także na gruncie poprzednich przepisów – ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. (art. 91 ust. 2a ustawy).

W aktualnym stanie prawnym przewidziano pewne zmiany, które mogą ułatwiać zastosowanie regulacji w praktyce. Najważniejsze wśród nich jest to, iż:

  • zastąpiono pojęcie „standardy jakościowe” sformułowaniem „wymagania jakościowe”,
  • wskazano, że wymagania jakościowe w opisie przedmiotu zamówienia powinny dotyczyć co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia zamiast „wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia”.

Jak te zmiany przekładają się na codzienną praktykę zamawiających?

Czy kompatybilność oferowanych urządzeń z posiadanym sprzętem może stanowić kryterium oceny?

Pytanie:

Zamawiający kupuje zestaw do endoskopii składający się z toru wizyjnego oraz endoskopów do badania poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego (gastroskopy, kolonoskopy). W pracowni endoskopii posiada już 3 zestawy endoskopii jednego producenta i kilkanaście dedykowanych do nich endoskopów. Od strony technicznej endoskopy danego producenta mogą współpracować tylko z torami wizyjnymi tego producenta. Obecnie zamawiający prowadzi przetarg na zakup kolejnego zestawu do endoskopii. Dopuszczono możliwość złożenia oferty przez różnych producentów. Od strony funkcjonalnej, technicznej i organizacyjnej korzystne byłoby jednak dla zamawiającego zakupienie zestawu, który będzie kompatybilny z posiadanymi już urządzeniami. Mógłby bowiem wówczas zamiennie stosować nowe i stare endoskopy. Starych urządzeń jest kilkanaście, a nowych będzie jedynie 5 szt. Oznacza to, że zamawiający będzie mógł dziennie na nowym zestawie wykonać tylko 5 badań, gdyż po każdym z nich endoskopy muszą podlegać sterylizacji. W przypadku awarii nowego toru wizyjnego nowo kupione endoskopy nie będą mogły być wykorzystane, a w przypadku awarii endoskopu zmniejszy się liczba możliwych do wykonania badań na nowym zestawie. Czy w związku z tym zamawiający może ustanowić kryterium oceny ofert, w którym przyzna dodatkowe punkty wykonawcy, który zaproponuje zestaw endoskopowy kompatybilny z tymi posiadanymi?