błędy w ofercie

unieważnienie umowy

Unieważnienie postępowania z powodu błędów w ogłoszeniu – zobacz, kiedy jest dopuszczalne

Unieważnienie postępowania bez zaistnienia ustawowych przesłanek narusza dyscyplinę finansów publicznych. Zamawiający powinien dążyć do prowadzenia wszczętego postępowania i wyboru najkorzystniejszej oferty, a w konsekwencji udzielenia zamówienia a postępowanie unieważniać w ostateczności. Niniejsze case study opisuje wydawać by się mogło patową sytuację, w której znalazł się jeden z zamawiających. Przypadki takie nie są rzadkością w codzienności podmiotów zamawiających. Sprawdź, czy faktycznie muszą skutkować unieważnieniem postępowania.

W artykule m.in.:

  1. Czynność unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi wyjątek od ogólnej reguły prowadzenia postępowania w celu zawarcia umowy z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę.
  2. Przesłanki unieważnienia postępowania należy interpretować ściśle, a ciężar udowodnienia ich zaistnienia, zarówno w zakresie okoliczności faktycznych, jak i prawnych, spoczywa na zamawiającym.
  3. Unieważnienie postępowania na mocy art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp musi pozostawać w bezpośredniej korelacji z art. 146 ust. 1 i 6 ustawy Pzp.
  4. Nie każda wada w postępowaniu skutkuje niemożnością zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Stwierdzona przez zamawiającego wada musi być nie tylko niemożliwa do usunięcia, ale wskazywać na dokonanie czynności lub zaniechanie jej dokonania w tym postępowaniu z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na jego wynik.
  5. Przed unieważnieniem postępowania zamawiający powinien dokonać oceny i przeprowadzić analizę zdarzeń w celu ustalenia, czy ewentualne zawarcie umowy w sprawie danego zamówienia w przyszłości spowoduje konieczność jej unieważnienia przez właściwy organ.