W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Agnieszka Wiśniewska-Celmer

Czy procedura dokonywania zmian wynagrodzenia powinna być szczegółowo określona w umowie?

Pytanie: Wykonawca w styczniu zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o zmianę wysokości wynagrodzenia świadczonej usługi przygotowania posiłków, uzasadniając wzrostem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i wzrostem wysokości minimalnej stawki godzinowej w roku 2021. Umowa na świadczenie usługi (wieloletnia) obowiązuje od 11 września 2020 r. W umowie występują zapisy regulujące zasady zmiany wynagrodzenia wykonawcy, w tym wynikające z ustawowego wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wykonawca złożył dokumenty uzasadniające zmianę umownego wynagrodzenia. Zamawiający po analizie przedłożonych dokumentów ma wątpliwości co do zasadności złożonego wniosku. Według zamawiającego wykonawca na etapie przygotowania i złożenia oferty (termin składania ofert upływał 11 sierpnia 2020 r.) posiadał wiedzę o przewidywanej wysokości wzrostu minimalnego wynagrodzenia w 2021 roku i w cenie ofertowej powinien ten wzrost uwzględnić. Okres świadczenia przez wykonawcę usługi w 2020 roku to tylko 3,5 mies. Propozycje płacy minimalnej na 2021 rok były już znane w lipcu 2020 roku. Czy zmianę wynagrodzenia wykonawca mógł przewidzieć i powinien skalkulować cenę ofertową z uwzględnieniem przewidywanego wzrostu m.in. minimalnego wynagrodzenia za pracę? Czy zamawiający powinien wniosek wykonawcy uznać za nieuzasadniony i pozostawić wynagrodzenie bez jego zmiany? Jakich dokumentów może żądać zamawiający do zweryfikowania zatrudnienia przez wykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia (z umowy o pracę nie wynika, iż dana osoba jest zatrudniona przy realizacji zamówienia)? Czy do obliczenia wysokości zmiany wynagrodzenia wykonawcy będzie wyłącznie brane pod uwagę wynagrodzenie minimalne osób zatrudnionych przy realizacji zamówienia?

Katarzyna Bełdowska

Jak zmodyfikować zakres prac objętych PFU w trakcie wykonywania umowy o zamówienie?

Katarzyna Bełdowska

Co może zrobić zamawiający w przypadku bezpodstawnego aneksowania umowy w zakresie terminu realizacji zamówienia?

Pytanie: W styczniu 2020 roku zawarliśmy umowę na usługi, a w listopadzie aneksowaliśmy ją z terminem realizacji do 26 lutego 2021 r., aby zabezpieczyć ciągłość prac. Zgodnie z aneksem wykonawca przedłużył zabezpieczenie na zasadach określonych w siwz i umowie, czyli na kwotę 5% wartości całej oferty. Przedmiotowa umowa już w grudniu została wykonana na poziomie gwarantowanych wykonawcy 70%. Dnia 24 lutego 2021 r. wykonawca zwrócił się do nas z pismem o aneksowanie kolejnej umowy z 2020 roku, ale w ocenie zamawiającego nie było ku temu przesłanek. W ostatnim tygodniu obowiązywania kontraktu pracownik zamawiającego wystawił zlecenia na dokończenie pilnych prac, zgodnie z zapisem umowy: „§ 3 Termin realizacji Przedmiotu Umowy Przedmiot Umowy powinien zostać zrealizowany od dnia zawarcia umowy do 31.12.2020 r. 26.02.2021 – w związku z aneksem. Powyższe nie uchybia możliwości wykonywania uprawnień wynikających z Umowy (w tym w szczególności zgłaszania gotowości do odbioru i naliczania kar umownych) po terminie, o którym mowa w zdaniu poprzednim”. W okresie obowiązywania umowy pracownicy nie informowali o żadnych opóźnieniach w realizacji umowy, a wykonawca o jakichkolwiek problemach. Dziś okazało się, że pracownik zamawiającego przedłużył zlecenie do 15 kwietnia 2021 r. Do nadleśnictwa nie wpłynęły żadne dokumenty od wykonawcy, że nie jest w stanie wykonać umowy w okresie jego obowiązywania. W związku z tym, że należało zwrócić zabezpieczenie w ustawowym terminie i z uwagi na brak pisemnej informacji, że umowa jest nieterminowo wykonana i należy naliczyć kary, wystawiono dyspozycję zwrotu zabezpieczenia. Następnie jednak z niezrozumiałych powodów wykonawca samodzielnie złożył oświadczenie o przedłużeniu zabezpieczenia. Na jakie przepisy ustawy Pzp powołać się, wykazując, że przedłużyliśmy zlecenie bez żadnego wniosku wykonawcy, i że nie naliczamy kar za nieterminowe wykonanie prac, gdyż zgodziliśmy się przesunąć termin ich realizacji? Jak wytłumaczyć dbałość o interes Skarbu Państwa przy realizacji umowy po terminie jej obowiązywania, bez naliczenia kar umownych, gdy była zrealizowana na poziomie 70% i można było ją „zamknąć”? Tym bardziej, że podpisaliśmy już umowy na usługi na 2021 rok i zakres niewykonany z umowy z 2020 roku mogliśmy zrealizować na podstawie nowych kontraktów, jako np. opcję czy zamianę pozycji a umowę z 2020 roku zakończyć, redukując zlecenie. Proszę o stanowisko w tej sprawie.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!