Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nowe Prawo zamówień publicznych modyfikuje wiele rozwiązań w odniesieniu do umów w sprawie zamówień publicznych, począwszy od zakresu jej treści do kwestii związanych z etapem realizacji zamówienia i zmianami umowy. Z artykułu dowiesz się, jakie nowe postanowienia kontraktu między zamawiającym a wykonawcą przewidziane są od stycznia 2021 roku. Będą wśród nich m.in. zapisy związane z uregulowaniem zaliczek i ich zabezpieczeniem, nowe klauzule waloryzacyjne oraz dotyczące kar umownych.
W poniższym artykule omawiamy reguły zmiany ogłoszeń (oraz siwz) a także wymogi dotyczące klauzul RODO w ogłoszeniach i zasadach postępowania z danymi osobowymi ujawnianymi w treści ogłoszeń. Sprawdź, o czym musisz wiedzieć w związku z publikacją ogłoszenia, aby dopełnić wszelkich formalności.
Ogłoszenie o zamówieniu to oficjalne upublicznienie zamiaru dokonania zakupu i informacja, jak będzie się toczyć proces zakupowy. Ogłoszenie pełni rolę informacyjną, ale również realizuje zasadę transparentności i przejrzystości działań zamawiającego. Stanowi swoistą gwarancję jawności oraz konkurencyjności zamówień publicznych. Z tych względów ogłoszenie o zamówieniu podlega specjalnym rygorom w zakresie jego treści, sposobu i kolejności publikacji oraz przechowywania. Jest jednym z najistotniejszych dokumentów postępowania zakupowego. Sprawdź, w jakiej kolejności należy dokonywać publikacji ogłoszeń obowiązkowych i dodatkowych oraz jak rozwiązać problem upublicznienia siwz w odpowiednim terminie w stosunku do publikacji ogłoszenia.
Prawidłowo sporządzony opis przedmiotu zamówienia oraz siwz to podstawowe i zarazem najważniejsze elementy zamówienia publicznego. Specjalistyczny rodzaj zamówienia oraz związane z nim skomplikowane rozwiązania technologiczne niejednokrotnie stanowią nie lada wyzywanie przy sporządzaniu dokumentacji do zamówienia.
Jeśli bierzesz udział w przetargach, z pewnością spotykasz się z postanowieniami siwz, które zobowiązują Cię do realizacji tzw. obowiązku informacyjnego RODO. Dodatkowo wzór formularza oferty zazwyczaj zobowiązuje do tego, byś poświadczył zamawiającemu, że wypełniłeś obowiązek informacyjny RODO wobec osób fizycznych, których dane ujawniasz w ofercie. Co to w praktyce oznacza? Sprawdź, jak krok po kroku jako wykonawca działać zgodnie z RODO w przetargu.
Pandemia koronawirusa spowodowała trudności w zlecaniu i realizacji zamówień publicznych. Części z nich można zapobiec, korzystając z instrumentów i rozwiązań przewidzianych ustawą Pzp i powiązanymi z nią rozporządzeniami i ustawami. W artykule przeczytasz o umożliwieniu składania ofert w formie elektronicznej, podstawach unieważnienia procedury udzielenia zamówienia oraz sesji otwarcia ofert on-line w trudnym okresie pandemii koronawirusa.
Pandemia koronawirusa wpływa bezpośrednio zarówno na procedurę zlecania, jak i realizację zamówień publicznych. Aby zminimalizować blokady i powstające zatory związane z realizacją publicznych zleceń tzw. ustawa o COVID-19 wprowadziła konkretne regulacje dotyczące zamówień publicznych. Jej celem jest także ułatwienie pozyskiwania zamówień przeznaczonych bezpośrednio na walkę z wirusem. W tekście przeczytasz m.in.:
Czy wiesz, jakie czynności można podjąć w zakresie zmian umów o zamówienie publiczne w kontekście pandemii i trudności, które spowodowała? Ogłoszenie przez polski rząd stanu zagrożenia epidemicznego pociąga za sobą daleko idące konsekwencje dla przedsiębiorców, w tym tych funkcjonujących na rynku zamówień publicznych. Sytuacja w Polsce staje się coraz poważniejsza. W niektórych przypadkach zmiana umowy o zamówienie publiczne – właśnie ze względu na pandemię – jest konieczna. Jak i kiedy jej dokonać?
Niewłaściwa ocena referencji i błędy w tym zakresie mogą być nawet przedmiotem zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Dlatego tak ważne jest, aby weryfikacja wykonawcy pod kątem tego, czy potwierdził wykazywane doświadczenie, przebiegała sprawnie i zgodnie z przyjętymi w przepisach i orzecznictwie zasadami. Poniżej druga część artykułu o tym, jak przeprowadzić procedurę oceny referencji. Sprawdź:
Właściwa ocena referencji, jakie wykonawca składa w postępowaniu jest składową procesu wyboru podmiotu, który rzetelnie i terminowo wykona umowę w sprawie zamówienia. W artykule przedstawiamy zestaw praktycznych wskazówek związanych z oceną referencji i ich przygotowaniem. Wykonawca dowie się z niego, jakich dokumentów nie należy przedkładać i dlaczego, zamawiający zyska pewność, jak za pomocą referencji sprawdzić doświadczenie wykonawcy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!