oferta publiczna

zmiany w zamówieniach publicznych

Jak złożyć ofertę w przetargu zgodnie z ustawą Pzp?

Sprawdź, jak podpisać ofertę w przetargu w zależności od wartości zamówienia. Dowiedz się, jak długo będziesz związany ofertą i kiedy uzyskasz informacje o kwocie, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. W artykule opisujemy także istotne kwestie związane z odrzuceniem ofert, jakie zawiera ustawa Prawo zamówień publicznych 2022.

W tym artykule
  • W zależności od wartości zamówienia na ofercie, wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeniach z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca złoży kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis osobisty bądź zaufany.
  • Zamawiający może przewidzieć nie tyko możliwość, ale i obowiązek − jeżeli jest to konieczne ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia – złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu przez wykonawcę dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych u zamawiającego. Jeśli zamawiający nie odbył wizji lub nie zapoznał się z dokumentami, jego oferta podlega odrzuceniu.
  • Zamawiający odrzuca ofertę, gdy wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, a także gdy nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą
  • Zamawiający, który skoryguje tzw. inną omyłkę w treści oferty, zwraca się do wykonawcy o wyrażenie zgody. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki, czyli w tym przypadku „milczenie wykonawcy oznacza zgodę”.
  • Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli złożono ją po terminie składania ofert.
  • Ustawa Pzp zobowiązuje zamawiającego do tego, aby określić w dokumentach zamówienia termin związania ofertą konkretną datą. Maksymalna długość „podstawowego” terminu związania ofertą zależy od wartości zamówienia.

Kiedy odrzucić ofertę, w której podano niższą cenę niż wynika z wyliczeń kosztorysowych?

Pytanie:

Prowadzę postępowanie w trybie podstawowym zgodnie z art. 275 ust. 1 ustawy Pzp na roboty budowlane. Podana przez wykonawcę cena ofertowa brutto jest ceną ryczałtową. Wykonawca został wezwany do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. W odpowiedzi przedstawił kosztorys ofertowy, w którym jedna z pozycji posiada błąd arytmetyczny w obliczeniu jej wartości, tzn. wartość jednej pozycji kosztorysowej stanowi iloczyn liczby jednostek obmiarowych i sumy kosztów jednostkowych robocizny, materiału i sprzętu. Zgodnie z zasadami arytmetyki wartość powinna wynieść 33.000 zł, natomiast w kosztorysie jest kwota 30.000 zł. W konsekwencji dokonanej poprawki zmienia się wartość końcowa kosztorysu ze 100.000 zł netto na 103.000 zł netto, co przekłada się także na cenę ofertową brutto. Zgodnie z zapisami SWZ wykonawca nie miał obowiązku załączać do oferty kosztorysu ofertowego. Miał podać w formularzu ofertowym cenę netto oraz brutto, gdzie cena brutto stanowiła sumę ceny netto i VAT. Do SWZ dołączył przedmiary robót, ale stanowiły one jedynie element pomocniczy przy obliczaniu ceny oferty.

Co w tej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, ze względu na fakt, że zawiera błędy w obliczeniu ceny (cena z formularza ofertowego nie ma odzwierciedlenia w przestawionych wyliczeniach)? A może trzeba ją odrzucić zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp z uwagi na okoliczność, że zawiera rażąco niska cenę, ponieważ wykonawca przedstawił dowód w postaci kosztorysu, z którego wynika, że zaoferowana przez niego cena powinna być o 3.000 zł netto większa? A może należy podjąć jeszcze inne decyzje?

Co zrobić, gdy wykonawca nie podał wymaganych parametrów o ofercie?

Pytanie:

Jesteśmy po otwarciu ofert w postępowaniu poniżej progu unijnego na dostawę atlasów, map geograficznych ściennych, globusów, planszy edukacyjnych, przewodników oraz słuchowisk, e-booków i audioboków. Formularz ofertowy zawierał m.in kolumnę, w której wykonawca powinien wskazać "EAN/ISBN/kod kreskowy**". Uwaga znajdująca się przy gwiazdkach jest następującej treści: "wskazane dane winny jednoznacznie identyfikować dany przedmiot zamówienia". Problem stanowi ocena złożonych ofert. Jeden z wykonawców nie podał danych i w większości pozycji wpisał "nie dotyczy" - być może zaproponowany przez niego asortyment nie posiada danych, których żądał zamawiający (EAN/ISBN/kod kreskowy). Pozostali wykonawcy w większości pozycji podali wymagane przez zamawiającego dane. Jednakże w niektórych pozycjach posłużyli się innymi danymi niż wymagane przez zamawiającego. Podali np. nazwę producenta, numer katalogowy, numery modelu czy indeks. Nadmieniam, że podane przez wykonawców dane pozwalają na identyfikację danej pozycji przedmiotu zamówienia. Czy w świetle powyższego, bazując na tak różnych danych, niekoniecznie zgodnych z zapisami w kolumnie formularza ofertowego, można dokonać prawidłowej oceny ofert? Czy może zasadne byłoby unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, uznając, że jest obarczone wadą? Wówczas zamawiający mógłby przedmiotową kolumnę opisać w sposób, który pozwalałyby wykonawcom na wpisanie różnych danych (bez zawężania informacji), które pozwoliłyby na identyfikację przedmiotu zamówienia.