metody szacowania

Jak oszacować nieprzewidziane zamówienia na usuwanie awarii w budynkach komunalnych?

Rada

W PFU zamawiający musi założyć sposób realizacji roboty budowlanej, określić minimalną i maksymalną liczbę zleceń/roboczogodzin, albo wartość do której będzie udzielać zleceń na remonty cząstkowe, rodzaj tych zleceń, prognozowane parametry uszkodzeń. Powinien to uczynić na podstawie doświadczeń z lat ubiegłych lub inwentaryzacji stanu obiektów na dzień wszczynania postępowania. 

Pytanie:

Zamawiający chce przeprowadzić postępowanie na usuwanie awarii dekarskich budynków komunalnych poniżej 130.000 zł. Zgodnie z interpretacją ustawy Pzp jest to robota budowlana. Czy w związku z tym do szacowania przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 34 ustawy Pzp niezbędny jest kosztorys? Awarii nie da się przewidzieć, a zlecanie każdorazowo usługi naprawy prowadzi do zwiększenia ilości biurokracji i podraża koszty, w związku z czym jest niegospodarne. Dlatego zamawiający wolałby mieć umowę z jednym wykonawcą, który w razie czego przyjedzie i dokona naprawy według wycenionych roboczogodzin. Czy takie postępowanie na roboty budowlane bez wcześniejszej wyceny na podstawie kosztorysu jest zgodne z przepisami? Czy można to postępowanie potraktować jako usługę i oszacować zgodnie z art. 35 ustawy Pzp? Zamawiający posiada wewnętrzny regulamin, ale on w takich przypadkach odsyła do ustawy Pzp.

Czy remont obiektu i dostawę oraz montaż siłowni plenerowej należy szacować łącznie?

Pytanie:

Otrzymaliśmy środki finansowe w wysokości:

  • 50.000 zł (pozycja budżetowa: wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych) na zamontowanie siłowni zewnętrznej w tym wykonanie projektu rozmieszczenia urządzeń, wykonanie i zakup urządzeń, zamontowanie ich na placu ćwiczeń (wystąpi tu konieczność wykonania betonowych słupów, na których zostaną zamontowane). Siłownia zewnętrzna składa się z 5 elementów (urządzeń), które będą umieszczone na zewnątrz budynku obok auli gimnastycznej;
  • 120.000 zł (pozycja budżetowa: zakup usług remontowych) na przeprowadzenie remontu dwóch sal lekcyjnych oraz korytarza szkolnego. Zakres prac w tych pomieszczeniach to: wymiana instalacji elektrycznej oświetlenia, wymiana sufitu podwieszanego, wymiana grzejników centralnego ogrzewania, malowanie ścian, ułożenie płytek podłogowych lub paneli winylowych.

W jaki sposób udzielić zamówień − czy łącznie na oba zadania stosując ustawę Pzp, ponieważ kwota otrzymanych środków przekracza 30.000 euro? A może podzielić zamówienie na części, wykorzystując wewnętrzny regulamin zlecania zamówień do 30.000 euro? Podkreślam, że producenci profesjonalnego wyposażenia siłowni zewnętrznych, którzy zajmują się budową i urządzeniem tych siłowni, nie wykonują prac budowlanych związanych z remontami sal i korytarzy.

Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Określanie wartości inwestycji budowlanej – zasady i praktyczne wskazówki

Zamawiający, którzy realizują różne zamierzenia budowlane, mają często wątpliwości w zakresie właściwego określenia wartości zamówienia. Ich pytania koncentrują się głównie na zagadnieniu, kiedy dane elementy zamówienia połączyć a kiedy wolno je realizować w osobnych i często mniej rygorystycznych procedurach. Czy remonty różnych budynków na terenie gminy trzeba zsumować? Czy należy razem zamawiać remonty dróg i chodników niepołączonych ze sobą ulic w różnych miejscowościach? Odpowiedzi na takie pytania często determinują przebieg całej procedury. Sprawdź, jak ma się właściwe oszacowanie wartości zamówienia do badania rażąco niskiej ceny i upewnij się, jak określać wartość zamówień mieszanych.  

Wartość danego zamówienia powinna być ustalona jako całość dla zamówień tożsamych, udzielanych w danej perspektywie czasowej, z uwzględnieniem:

  • okoliczności i ryzyka,
  • zamówień, w tym tych, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp, oraz
  • wartości wszelkich dostaw i usług, które towarzyszą i są niezbędne do wykonania robót budowlanych.
  1. Ustawa Pzp nakazuje oszacować i doliczyć wartość wszelkich usług, materiałów i urządzeń posiadanych przez zamawiającego, a które zamierza przekazać wykonawcy robót budowlanych.
  2. Planowanie zamówień odbywa się w perspektywie rocznej. Wyjątkiem są tu umowy wieloletnie oraz projekty współfinansowane ze środków wspólnotowych czy innych środków zagranicznych.
  3. Sporządzony przez zamawiającego plan zamówień publicznych nie powinien być tożsamy z planem finansowym, lecz ujmować zadania/zamówienia, co do których zamawiający ma pewność realizacji w danym roku.
  4. Za obiekt budowlany zostanie uznany także zespół czy kompleks obiektów w rozumieniu Prawa budowlanego mający pełnić określoną funkcję gospodarczą lub techniczną, np. zespół rekreacyjno-wypoczynkowy, w ramach którego będą funkcjonować odrębne budynki pływalni, siłowni, sali gimnastycznej, spa, korty tenisowe, parkingi itp.
  5. W niektórych przypadkach – mimo że zamawiający będzie wykonywał roboty na kilku odrębnych obiektach budowlanych w myśl ustawy Prawo budowlane czy definicji ustawy Pzp – konieczne będzie uznanie, że istnieje tożsamość przedmiotu zamówienia – a w konsekwencji trzeba będzie zsumować wartości tych zamówień.

Źródło finansowania zamówień a obowiązek ich łącznego szacowania – proste rady, jak planować zakupy

Pytanie:

Realizujemy projekt partnerski współfinansowany ze środków unijnych. W ramach projektu planujemy:

1)      zakupić wyposażenie do szkół (sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem i urządzeniami sieciowymi oraz środki trwałe przeznaczone do kształcenia zawodowego – zestawy narzędzi, pomoce dydaktyczne, wyposażenie pracowni) oraz

2)      zakup i montaż tablic informacyjnych i pamiątkowych w ramach promocji projektu.

Liderem projektu jest miasto X, natomiast powiat Y (my) i gmina Z są partnerami. Miasto X chce w naszym imieniu i na naszą rzecz przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia na wykonanie i montaż wraz z dostawą zewnętrznych tablic informacyjnych. Miasto podpisze umowę z wykonawcą, natomiast faktury będą wystawione na poszczególnych partnerów. Łączna wartość zamówienia na tablice wynosi 115.000 zł netto, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie. Czy na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy Pzp powinniśmy miastu udzielić upoważnienia do przeprowadzenia postępowania i udzielenia tego zamówienia? Poza ww. projektem realizujemy również inne projekty współfinansowane z funduszy unijnych, jak i ze środków krajowych. W ramach tych projektów także planujemy zakup i montaż tablic informacyjnych. Czy w opisanej sytuacji do szacowania wartości zamówienia na te tablice powinniśmy wziąć pod uwagę również te, które będą zakupione dla nas w ramach ww. projektu partnerskiego?