konsorcjum

Czy ofertę konsorcjum, które nie złożyło pełnomocnictwa, należy odrzucić?

Pytanie:

Ofertę w postępowaniu krajowym złożyła spółka cywilna – XX s.c. imię i nazwisko pierwszego wspólnika, imię i nazwisko drugiego wspólnika. Formularz ofertowy podpisało dwóch wspólników. Do oferty dołączono jedno oświadczenie z art. 125 Pzp podpisane przed dwóch wspólników i nie złożono z nią pełnomocnictwa ani umowy spółki cywilnej. Zamawiający na mocy art. 128 ustawy Pzp wezwał wykonawcę do uzupełnienia oświadczenia z art. 125 przez każdego ze wspólników oraz do uzupełnienia pełnomocnictwa. W komentarzu UZP do ustawy Pzp wyjaśniono, że: „Stosownie do art. 58 ust. 2 ustawy Pzp wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Oznacza to, że ustanowienie pełnomocnika do reprezentowania współwykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia jest obowiązkowe, natomiast pełnomocnictwo do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego jest fakultatywne. Celem tego uregulowania jest ułatwienie komunikacji z takim wykonawcą. Pisma i zawiadomienia przekazane na adres pełnomocnika wywołują skutki dla wszystkich wykonawców składających ofertę wspólną. Art. 58 ust. 2 Pzp nakłada na współwykonawców obowiązek ustanowienia pełnomocnika, ale nie wprowadza przymusu działania przez pełnomocnika”. Wykonawca uzupełnił oświadczenia z art. 125 Pzp dla każdego ze wspólników. Nie złożył jednak pełnomocnictwa. Czy w tym przypadku zamawiający powinien odrzucić ofertę?

Konsorcjum wykonawcą według Prawa zamówień publicznych 2023

Konsorcjum wykonawcą w nowym Pzp – jak ubiegać się o zamówienie, jak ocenić ofertę

Jeżeli grupa wykonawców decyduje się na wspólny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia, musi mieć świadomość kilku ważnych formalności do spełnienia. Przede wszystkim wykonawcy mają obowiązek a zamawiający prawo wymagać od nich pełnomocnictwa do reprezentacji w postępowaniu. Należy mieć także wiedzę co do sposobu potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu. Szczególnie w przypadku doświadczenia konsorcjanci mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy potem zrealizują część zamówienia, do której wymaga się np. doświadczenia czy wiedzy. W artykule piszemy szczegółowo o tym, jak potwierdzić warunki udziału w postępowaniu w przypadku takich wykonawców oraz jak złożyć prawidłowe wadium. Przeczytasz też o tym, jakiego szczególnego sposobu potwierdzania warunków zamawiający może wymagać od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.

W tym artykule
  • Kilku wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne tworzy w tym celu konsorcjum. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego w dowolnej formie prawnej. Zamawiający nie ma prawa wymagać podjęcia jednej określonej formy działalności w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
  • Solidarną odpowiedzialność za wykonanie zamówienia ponoszą wszyscy konsorcjanci.
  • Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach takich jak doświadczenie bądź wiedza tych z nich, którzy potem wykonają prace, do których zdolności te są wymagane.
  • W przypadku wspólnego ubiegania się przez wykonawców o zamówienie publiczne należy pamiętać o obowiązku złożenia pełnomocnictwa do reprezentowania w postępowaniu i ewentualnie zawarcia umowy.
  • Co do wadium dopuszcza się jego wniesienie w postaci gwarancji, w której jako zleceniodawcę (wykonawcę) wskazano tylko jednego ze współwykonawców. Wykonawca powinien jednak zadbać o wskazanie wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie w treści dokumentu wadialnego, niezależnie od tego, czy kwestia ta została doprecyzowana w SWZ. 

Przypominamy, że druga część artykułu dotycząca udziału konsorcjum w postępowaniu jest dostępna tutaj: Umowa konsorcjum – zasady i formy współpracy wykonawców

Dowiesz się z niego m.in., jakie są zasady solidarnej odpowiedzialności wykonawców za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy, kiedy zamawiający może żądać oryginału bądź kopii umowy regulującej współpracę konsorcjum oraz czy wolno mu wymagać określonych zapisów w treści umowy konsorcjum.

Umowa konsorcjum – zasady i formy współpracy wykonawców

Umowa konsorcjum – zasady i formy współpracy wykonawców

Szansą dla wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź innych wymogów zamawiającego, jest zawiązanie konsorcjum. Konsorcjum nie musi przybierać konkretnej formy prawnej, a zamawiający nie ma prawa wymagać, aby wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie zawiązali np. spółkę na czas określony w dokumentach zamówienia. Także względem umowy konsorcjum nie wolno stawiać żadnych wymogów za wyjątkiem samego obowiązku jej złożenia przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. W artykule piszemy o tym, jakie wymogi formalne musi spełnić grupa wykonawców, która chce wspólnie złożyć ofertę i realizować zamówienie publiczne.

W tym artykule
  • Wykonawcy mogą swobodnie zdecydować, czy chcą występować w postępowaniu jako samodzielny podmiot czy też wspólnie ubiegać się o zamówienie publiczne. Zamawiający z kolei takiego prawa nie może w żaden sposób ograniczyć.
  • Uprawnieniem zamawiającego jest żądać od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie umowy konsorcjum przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia.
  • Wymóg przedstawienia umowy konsorcjum dotyczy etapu realizacyjnego procedury – czyli po wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu.
  • Zamawiający nie może żądać, aby umowa konsorcjum była zawarta na z góry określony czas bądź zawierała określone postanowienia. Jest to w gestii wykonawców.
  • Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia odpowiadają solidarnie względem zamawiającego za wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy oraz za wykonanie zamówienia publicznego. Odpowiedzialności tej nie można ograniczyć bądź wyłączyć w drodze postanowień umowy konsorcjum.

Pełnomocnictwo do podpisania JEDZ i innych dokumentów konsorcjum w procedurze odwróconej

Pytanie:

W przetargu nieograniczonym ofertę złożyło m.in. konsorcjum: firma X i Y. Konsorcjum wystawiło dwa oddzielne pełnomocnictwa dla pełnomocnika A i B. Dodatkowo firma X wystawiła pełnomocnictwo dla pełnomocnika A. JEDZ i oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z art. 5k rozporządzenia 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie oraz art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę wystawiono oddzielnie na firmę X i Y. Dokumenty JEDZ i oświadczenie wystawione na firmę X podpisał pełnomocnik A. Wystawione na firmę Y dokumenty podpisał pełnomocnik B. Czy do podpisania dokumentów JEDZ i oświadczenia wystawionych przez firmę Y pełnomocnik B nie powinien mieć wystawionego pełnomocnictwa dodatkowo tylko przez firmę Y? Czy JEDZ i powyższe oświadczenie może podpisać pełnomocnik, czy powinna to zrobić samodzielnie osoba uprawniona do reprezentowania wykonawcy i wskazana w KRS? Wykonawca w rankingu ofert zajmuje 2. pozycję. Jeżeli pełnomocnictwo jest nieprawidłowo złożone, czy do jego złożenia/uzupełnienia należy wezwać wykonawcę już teraz, czy dopiero w sytuacji gdy ewentualnie jego oferta uplasuje się na pozycji 1. i będzie najkorzystniejsza? Zamawiający korzysta z procedury odwróconej.

Jak oceniać ofertę konsorcjum i z powołaniem się na zasoby podmiotów trzecich w przypadku zamówień zastrzeżonych?

Pytanie:

Proszę o udzielenie kompleksowej opinii w zakresie sposobu procedowania z wykonawcami wspólnie ubiegającymi się o udzielenie zamówienia (konsorcjum firm) oraz podmiotami udostępniającymi zasoby, w sytuacji gdy zamawiający zastrzegł, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy mający status zakładu pracy chronionej, spółdzielnie socjalne oraz inni wykonawcy, których głównym celem lub głównym celem działalności ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, jest społeczna i zawodowa integracja osób społecznie marginalizowanych. Uwzględniamy przy tym warunek, że minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych powinien być nie mniejszy niż 30% osób zatrudnionych u wykonawcy albo w jego jednostce, która będzie realizowała zamówienie. Czy w obliczu powyższego stanu faktycznego, każdy z członków konsorcjum musi być wykonawcą, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy Pzp?

Co w przypadku polegania przez wykonawcę na zasobach podmiotu udostępniającego w celu potwierdzenia spełnienia warunków dotyczących zdolności technicznych i zawodowych (wymagane 2 usługi)?

Czy mając na uwadze fakt, że wykonawcy mogą polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli podmioty te wykonają usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane (zgodnie z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp), nie wymusza to spełnienia wymogu, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy Pzp także przez podmiot udostępniający zasoby, mimo literalnego brzmienia artykułu, tj. wyłącznie w odniesieniu do wykonawców? Wobec powyższego, czy zamawiający uprawniony jest do żądania podmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 94 ust. 2 ustawy Pzp, również od podmiotów udostępniających zasoby?