W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Anna Kaźmierczak

Jeśli zamawiający żąda określonych parametrów sprzętu a nie funkcji, to oferta musi potwierdzać parametry

Pytanie: W przetargu nieograniczonym na dostawę mikroskopu dwufotonowego otrzymaliśmy jedną ofertę. Oferta oraz załączony formularz z parametrami zostały ocenione przez osoby merytoryczne w komisji przetargowej, jako w pełni spełniające wymagania określone w SWZ pod względem funkcjonalnym. Zidentyfikowano jednak nieznaczne niezgodności oferty z SWZ w zakresie kilku (4) spośród kilkudziesięciu (86) parametrów charakteryzujących jeden z podzespołów ww. mikroskopu, tj. ultraszybkiego lasera do obrazowania przeżyciowego. Co ważne, rozbieżności te nie przekładają się na niższą jakość lub mniejszą funkcjonalność oferowanego sprzętu. Powodują one, że sprzęt skonfigurowany jest nieco inaczej, ale jego finalna sprawność jest identyczna. Wyżej wspomniane drobne niezgodności, wynikają z faktu, że owe parametry zostały przedstawione w SWZ zgodnie ze specyfikacją podaną na stronie internetowej producenta laserów, która okazała się zawierać nieścisłości (zamawiający określając parametry SWZ, bazował na specyfikacji podanej na stronach WWW producentów poszczególnych podzespołów). W związku z tym cztery (4) określone w SWZ parametry są niemożliwe do jednoczesnej realizacji, ponieważ na rynku nie jest dostępny laser, który może być scharakteryzowany przez dokładnie takie wartości parametrów. Mimo to oferta w pełni odpowiada na potrzeby zamawiającego, a jakość i funkcjonalność sprzętu pozwalają na pełną realizację zadań, do których aparatura ma być przeznaczona. Czy w zaistniałej sytuacji możemy wezwać wykonawcę do przedłożenia podmiotowych środków dowodowych i po ich pozytywnej ocenie procesować z podpisywaniem umowy z wykonawcą?

Justyna Andała-Sępkowska

Opis robót z odniesieniem się do norm, ocen i specyfikacji technicznych, kwestie równoważności i środków przedmiotowych

Agnieszka Wiśniewska-Celmer

Opis przedmiotu zamówienia publicznego na remont budynku objętego planem prac konserwatorskich

Pytanie: Zamawiający – muzeum zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie prac związanych z remontem konserwatorskim elewacji pałacu będącego jednocześnie siedzibą zamawiającego. Zgodnie z art. 99 ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności z użyciem znaków towarowych, z opisanymi w przepisach wyjątkami. Remontowany obiekt jest wpisany do rejestru zabytków. Zamawiający ma decyzję konserwatorską wraz z zatwierdzonym przez konserwatora zabytków programem prac konserwatorskich. Program prac konserwatorskich stanowi w tym postępowaniu element opisu przedmiotu zamówienia. Zawiera on jednak nazwy własne produktów, którymi zgodnie z tym programem należy przeprowadzić np. dezynfekcję tynków w miejscach porażonych korozją biologiczną lub produktu określającego nazwę tynku renowacyjnego. Czy zamawiający może pozostawić tak ukształtowane zapisy opisu programu prac konserwatorskich ze względu na specyfikę zamówienia? Czy użycie znaków uzasadnia zatwierdzony program konserwatorski, który cały czas na etapie tworzenia był uzgadniany z konserwatorem? Czy może ze względu na zapisy ustawy Pzp należy dookreślić parametry równoważności dla zatwierdzonego programu konserwatorskiego? Spowoduje to z pewnością konieczność zwrócenia się do konserwatora o wyrażenie zgody na tę czynność.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!