Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zasada równego traktowania sprowadza się do konieczności identycznego traktowania oferentów, których sytuacja jest taka sama lub bardzo podobna. Nie oznacza natomiast obowiązku identycznego podejścia do wszystkich wykonawców znajdujących się na rynku lub aspirujących do wejścia na ten rynek (wyrok z 30 maja 2017 r., sygn. akt KIO 1028/17).
Dokumenty, które wykonawca uzupełnia na wezwanie zamawiającego z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, mogą być wystawione z bieżącą datą. Jednocześnie jednak w swojej treści muszą potwierdzać spełnianie warunku przez wykonawcę na dzień złożenia oferty (wyrok KIO z 20 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 707/17).
Zamawiającemu wolno tak opisać zamówienie, aby uzyskać przedmiot spełniający jego obiektywnie uzasadnione potrzeby. Może w związku z tym skutecznie zakwestionować zarzut naruszenia art. 29 ust. 2 ustawy Pzp, jeśli udowodni, że opis przedmiotu zamówienia ma źródło w jego uzasadnionych potrzebach. W tym celu warto wykazać, że również inne produkty spełniają wymagania siwz w sposób zapewniający konkurencję (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 sierpnia 2017 r.; sygn. akt KIO 1718/17).
Sposób przyznawania punktów w kryterium nie różnicuje sytuacji konsorcjum i pojedynczych wykonawców, gdyż odnosi się do treści samej (jednej) oferty. W doktrynie i orzecznictwie wskazuje się, że przy ocenie ofert muszą być stosowane procedury udzielania zamówień określone w dyrektywie. Oznacza to w szczególności, że reguły oceny powinny być podane zawczasu do wiadomości potencjalnym wykonawcom – w ogłoszeniu i w dokumentach przetargowych tak, żeby wszyscy oferenci byli ich świadomi podczas przygotowania swoich ofert (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 sierpnia 2017 r.; sygn. akt KIO 1731/17).
Zmiana ogólnego charakteru zamówienia publicznego, po zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp, wystąpi np. w sytuacji zastąpienia danego przedmiotu zamówienia innym lub w przypadku zmiany rodzaju zamówienia. W omawianej sprawie strony zrealizowały wszystkie zadania objęte umową zgodnie z przyjętymi terminami, z wyjątkiem finałowego koncertu, którego datę przeprowadzenia wyznaczono o 2 tygodnie później w stosunku do terminu podanego w ogłoszeniu. W tym przypadku nie można uznać, że zmiana ma charakter istotnej (orzeczenie GKO z 23 lutego 2017, sygn. akt BDF1.4800.97.2016).
Karta katalogowa ma, co do zasady, charakter dokumentu przedmiotowego. Jednak to zamawiający ostatecznie ustala, jaką rolę dany dokument pełni w postępowaniu (wyrok KIO z 24 maja 2017 r.; sygn. akt KIO 954/17).
W procedurze odwróconej, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp, ma zastosowanie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp. Na podstawie tego przepisu wykonawca musi dołączyć do oferty oświadczenie w zakresie wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający ma prawo sformułować względem wykonawców szczegółowe wymagania dotyczące Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (wyrok KIO z 11 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 583/17).
Dnia 6 października 2017 r. w Hotelu Mercure we Wrocławiu odbędzie się konferencja „WROC.ZAM 2017 – Prawo zamówień publicznych w praktyce”, której organizatorem jest pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce”.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego cechuje się wysokim poziomem formalizmu, ale formalizm ten nie jest celem samym w sobie. Ma on służyć realizacji zasad udzielania zamówień publicznych, takich jak jawność, przejrzystość, zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W ofercie mogą występować dokumenty nieprzetłumaczone na język polski, w stosunku do których żądanie tłumaczenia byłoby wyrazem nadmiernego i niczym nieuzasadnionego formalizmu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1416/17).
Wyjaśnienia uzasadniające zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa muszą być złożone wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz nie mogą ograniczać się jedynie do ogólnikowych stwierdzeń bez żadnych dodatkowych wyjaśnień i dowodów (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 czerwca 2017, sygn. akt KIO 1141/17, KIO 1202/17).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!