W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Iwona Bujak

Podwyżka wynagrodzenia oraz wprowadzenie klauzul waloryzacyjnych – jak przeprocedować zmiany umowy?

Pytanie: W dniu 18 listopada 2021 r. z wykonawcą w ramach procedury wewnętrznej (wyłączonej od stosowania ustawy Pzp z uwagi na wartość poniżej 130.000 zł) zawarto umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych (transmisja danych między budynkami) na okres od 1.12.2021 r. do 30.11.2023 r. ze stałym wynagrodzeniem ryczałtowym za cały ten czas określonym kwotowo, płatnym w miesięcznych ratach. W postanowieniach umowy przewidziano możliwość zmiany wynagrodzenia jedynie w przypadku zmian stawek VAT. Aktualnie wykonawca zwrócił się o waloryzację wynagrodzenia i jego podniesienie z mocą wsteczną, począwszy od 1.03.2022 r. o 11,8%. Powołał się na zasadę swobody umów z art. 3531 Kodeksu cywilnego, a samą podwyżkę argumentuje znacznym wzrostem inflacji, ogólnymi wzrostami cen towarów i usług i wzrostem kosztów pracowniczych. Jednak nie przedstawia żadnych wyliczeń w tym przedmiocie oraz wskazuje, że w okresie dokonywania wyceny usługi i składania oferty w czwartym kwartale 2021 roku, nie był w stanie przewidzieć tak drastycznych podwyżek kosztów działalności. Czy zamawiający bez narażenia się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych może – mając na uwadze powyższe – aneksować umowę, godząc się na zmianę umówionego wynagrodzenia ryczałtowego o wskazany współczynnik 11,8% z mocą wsteczną (od marca 2022 r., czy też z inną datą, jeśli tak to jaką?). Poprosiłbym wykonawcę o uzupełnienie wniosku o podwyższenie wynagrodzenia o symulacje wyliczenia wzrostu kosztów, co pozwoliłoby uzasadnić żądanie podwyżki w takiej a nie innej wysokości. Być może sam fakt, że jest ona znacznie niższa od wyliczanej przez GUS inflacji, uzasadnia już podział rosnących kosztów między obie strony umowy.

Krzysztof Hodt

Zakup prądu bez stosowania ustawy Pzp i zmiany umowy przed jej zawarciem

Pytanie: Z dniem 31 grudnia br. przestaje obowiązywać aktualna umowa na dostawę energii elektrycznej. Prowadzimy obecnie nowe postępowanie dotyczące dostawy energii. Mamy wątpliwości co do dalszego sposobu realizacji zamówienia w świetle ustawy z 27 października 2022 r. o nadzwyczajnych środkach mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparcia niektórych odbiorców w 2023 roku. Jesteśmy po wyborze oferty najkorzystniejszej. Otrzymana cena znacznie przekracza poziom cen maksymalnych określonych w ww. ustawie. Rozważamy różne sposoby zakończenia sprawy i nie wiemy, który jest właściwy. Pierwszy wariant to podpisanie umowy zgodnie ze złożoną ofertą i następnie aneksowane zgodnie z opinią wydaną przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (nie będzie to do końca właściwe, bo dla nas nie jest to sytuacja nieprzewidziana). Drugi wariant to rezygnacja z postępowania o udzielenie zamówienia i płacenie za prąd dostawcy rezerwowemu na podstawie stawek określonych w przepisach dla odbiorców, którzy nie mają podpisanej umowy. W obu przypadkach ostateczna płacona cena będzie taka sama tj. wynikająca z nowej ustawy o poziomie maksymalnym. Nasze pytanie brzmi – czy gminie jako zamawiającemu wolno realizować zakup prądu bez wcześniejszej procedury zamówienia publicznego tylko na podstawie umów rezerwowych? Jak powinniśmy dostosować umowę do nowych cen w przypadku kontynuacjo wszczętego postępowania i podpisania umowy wg. ceny ze złożonej oferty?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!