W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Marzena Kopacka-Biculewicz

Zasady zmiany końcowych i częściowych terminów realizacji zamówienia

Pytanie: W umowie na roboty budowlane określono termin zakończenia realizacji inwestycji – 6 miesięcy od podpisania umowy. Jednocześnie w terminie 7 dni od podpisania umowy wykonawca miał dostarczyć harmonogram rzeczowo-finansowy, który po zaakceptowaniu przez zamawiającego stawał się załącznikiem do umowy. W umowie przewidziano możliwość zmiany terminu zakończenia realizacji inwestycji w sytuacji np. trudnych warunków atmosferycznych bądź opóźnień w wydawaniu decyzji organów administracji publicznej. W zapisach dotyczących możliwości zmiany umowy nie ma przewidzianej modyfikacji harmonogramu finansowo-rzeczowego i wpisanych w tym harmonogramie terminów. Taki zapis omyłkowo nie znalazł się w umowie i nie był przedmiotem pytań w postępowaniu. Wskazano natomiast na możliwość zmiany zakończenia terminu realizacji przedmiotu zamówienia (czyli czytając dosłownie – końcowego terminu). Obecnie wykonawca spóźnia się z realizacją jednej części zadań, którą – jak sam wpisał w harmonogramie – miał ukończyć do końca maja i powołuje się na okoliczności nieznane na etapie podpisywania umowy. Wykopano dwie rury gazowe, których zbadanie wstrzymało na chwilę prace. Wykonawca zasygnalizował też, że dochowa końcowego terminu realizacji umowy. Czy istnieje możliwość zmiany harmonogramu w zakresie terminu danego etapu z powołaniem się na nieistotną zmianę umowy, w sytuacji gdy zmiana etapów w tym harmonogramie nie wpływa na ostateczny termin zakończenia zadania (lub z powołaniem na inną podstawę prawną – jaką)? Harmonogram tworzył dowolnie wykonawca, podlegał on akceptacji zamawiającego już po podpisaniu umowy i był badany wyłącznie pod kątem zachowania terminu końcowego. Zadanie finansowane jest ze środków unijnych.

Katarzyna Bełdowska

Odstąpienie od umowy zawartej w trybie in-house po ustaniu przesłanki z Pzp

Pytanie: Na początku każdego roku otrzymujemy od przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji (PWiK) dokumenty potwierdzające, że 90% ich działalności dotyczy wykonywania zadań powierzonych im przez gminę. Na tej podstawie przeprowadzamy postępowania w trybie z wolnej ręki tzw. in house. Otrzymałam dokumenty, z których wynika, że w tym roku nie przeprowadzimy procedury in house (poniżej 90% zadań). Czy ma to jakiś wpływ na umowy już zawarte (w 2023 roku), ale realizowane w 2024 roku? Do obliczania procentu działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14 lit. c, uwzględnia się średni przychód osiągnięty przez osobę prawną lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia. Zatem PWiK spełniało wymogi do in house w 2023 roku, ale dwie z tych umów są realizowane w 2024 roku. Czy w związku z art. 214 ust. 4 ustawy Pzp powinniśmy rozwiązać umowę? Nie mamy takich zapisów przewidzianych w kontrakcie. Jedna z umów obowiązuje do końca 2024 roku, ale niektóre umowy kończą się w marcu 2024 roku. Co w takiej sytuacji powinniśmy zrobić? W art. 214 ust. 4 ustawy Pzp istnienie okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 11–14, jest wymagane przez cały okres, na jaki zawarto umowę. Zamawiający zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o spełnianiu okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 11–14, w terminie 30 dni po upływie każdych 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, na zasadach określonych w dziale III rozdziale 2.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!