Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wprawdzie Prawo zamówień publicznych nie zobowiązuje do sporządzania rejestru zamówień w żadnej formie. Warto jednak wprowadzić taki zwyczaj w swojej jednostce, bo rejestr porządkuje zamówienia i usprawnia realizację obowiązku przekazania rocznego sprawozdaniu do Urzędu Zamówień Publicznych. A co z drobnymi zakupami tzw. na fakturę? Czy także wpisywać je do rejestru? Sprawdź w opracowaniu i skorzystaj z wzoru rejestru w pliku excel.
Celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy, czyli udzielenie zamówienia. Zasadą jest, że wszczęte postępowanie ma doprowadzić do wyłonienia najkorzystniejszej oferty, a nie zakończyć się unieważnieniem. Aby unieważnić postępowanie Zamawiający zobowiązany jest wykazać zaistnienie realnych podstaw, z których jedną jest wystąpienie wad postępowania. Muszą one mieć charakter nieusuwalny i jednocześnie uniemożliwiać zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Przesłanka art. 255 pkt 6) ustawy Pzp zawiera klauzulę generalną. Nie oznacza to jednak, że zakres jego zastosowania można rozciągać na wszystkie stany faktyczne obejmujące wszelkie nieprawidłowości Zamawiających w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Rozszerzająca wykładnia przepisu, pozwalająca Zamawiającym na unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z powołaniem się na jakiekolwiek wady prowadzonych przez nich postępowań będzie traktowana jako niedopuszczalna. Sprawdź, kiedy Zamawiający unieważnia postępowanie i jaki przekaz płynie z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.
Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.
Platforma e-Zamówienia to kompleksowy system do przeprowadzenia elektronicznych zamówień publicznych. Zamawiający za jej pomocą dokonuje wszelkich czynności formalnych w postępowaniu, jakich wymagają od niego przepisy ustawy Pzp. Mowa chociażby o publikacji planu postępowań oraz ogłoszeń, odbieraniu i otwieraniu ofert, komunikacji z wykonawcami w toku postępowania, jak i przesyłaniu informacji do prezesa UZP. Wykonawcy z kolei za pośrednictwem platformy przekazują zapytania do treści dokumentu zamówienia, składają oferty oraz inne wymagane w toku postępowania dokumenty. Skorzystaj z praktycznych instrukcji, jak dokonać tych czynności na platformie e-Zamówienia. Polecam Twojej uwadze także pierwszą część artykułu dotyczącą platformy: „Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji” (LINK).
W przypadku usług społecznych i innych szczególnych usług ustawa Pzp przewiduje pewne ułatwienia w ich zlecaniu. Jeśli zamawiasz np. usługi hotelowe bądź restauracyjne, usługi opiekuńcze, usługi opieki zdrowotnej albo pocztowe, zapoznaj się z naszym artykułem. Omawiamy w nim szczegółowo procedury, jakie zastosujesz do tego typu zamówień w zależności od progu zamówienia – poniżej lub powyżej 750.000 euro. W materiale znajdziesz także czytelną tabelę, która wymienia wszystkie usługi społeczne.
Z trybu DSZ można skorzystać w przypadku zamawiania powszechnych usług, dostaw bądź robót. Jest to elektroniczny, w założeniu prosty sposób na to, aby dokonywać na bieżąco codzienne, potrzebne zamawiającemu zakupy. Umowę w trybie dynamicznego systemu zakupów można podpisać jedynie w postępowaniach na zamówienia powyżej progów unijnych. W artykule piszemy o technicznych i prawnych aspektach zlecania zamówień w trybie DSZ.
W postępowaniach tzw. krajowych wykonawcy mogą zamiennie używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego bądź podpisu zaufanego. Podpis zaufany i podpis osobisty w zamówieniach publicznych funkcjonuje od 1 stycznia 2021 r., kiedy to weszła w życie nowa ustawa Pzp a wraz z nią elektronizacja wszystkich procedur. Sprawdź, o czym pamiętać, korzystając z różnego typu podpisów. O regułach używania kwalifikowanego podpisu elektronicznego w przetargach przeczytasz w artykule „Kwalifikowany podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych”.
Platforma e-Zamówienia jest bezpłatnym narzędziem komunikacji elektronicznej. Jej funkcjonalności umożliwiają pełne przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia. Za pomocą platformy zamawiający nie tylko publikują plany postępowań, ogłoszenia w Biuletynie ZP, przekazują informacje do prezesa UZP oraz składają roczne sprawozdanie z udzielonych zamówień. Umożliwia ona również pełną komunikację z wykonawcami, pozyskiwania ofert, a następnie ich otwarcie. Dzięki wdrożonej usłudze eSendera z poziomu Platformy można też przekazywać do publikacji w TED ogłoszenia unijne. Aby skorzystać z dostępnych funkcjonalności, trzeba oczywiście zarejestrować się na platformie e-Zamówienia. W artykule piszemy o tym, jak krok po kroku przejść przez proces rejestracji, jakie trudności dość często się pojawiają i jak je rozwiązać. W kolejnej części opracowania przeczytasz, jak dokonywać na platformie poszczególnych działań w toku postępowania. Polecamy także drugą część opracowania: "Platforma e-Zamówienia – instrukcja użytkowania funkcjonalności dla zamawiających i wykonawców" (LINK).
Wykonawca, jeśli nie spełnia wszystkich wymogów podmiotowych zamawiającego, może skorzystać z zasobów innego podmiotu tzw. podmiotu trzeciego na zasadzie użyczenia potencjału. Zamawiający wówczas weryfikuje m.in., czy wobec podmiotu trzeciego nie zachodzą podstawy wykluczenia, które przewidział względem wykonawcy. W artykule przeczytasz m.in., jaki potencjał wolno „pożyczać”, kiedy podmiot trzeci musi być podwykonawcą oraz jakie dokumenty złoży wykonawca, korzystając z udostępnianych zasobów. W artykule znajdziesz także sekcję pytań i odpowiedzi, z której dowiesz się m.in. jak oceniać rozbieżności w ofercie w obszarze deklaracji podwykonawstwa i korzystania z cudzych zasobów oraz czy wolno powołać się na cudze doświadczenie w postępowaniu na dostawy.
Wstępne ogłoszenie informacyjne może dotyczy planowanych w kolejnych 12 miesiącach zamówień publicznych. Można je opublikować w dowolnym czasie. Co możesz zyskać jako zamawiający? Z pewnością szersze zainteresowanie Twoimi przetargami. Wstępne ogłoszenie pozwala wykonawcom lepiej przygotować się do postępowania, co może także ułatwić ocenę otrzymanych ofert. No i wreszcie – ogłoszenie to szansa skrócenia procedury, gdyż jego publikacja jest warunkiem skrócenia terminu składania ofert. W artykule piszemy o tym, jak dopełnić formalności publikacyjnych, aby ziściły się wszystkie wymienione benefity.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!