Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający musi na bieżąco zbierać informacje, które umożliwią mu jednoznaczne stwierdzenie, jakie jest faktyczny stan rozliczeń pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą lub podwykonawcą a dalszym podwykonawcą. W przeciwnym razie zamawiający może narazić się na konieczność dwukrotnej zapłaty wynagrodzenia za te same roboty budowlane, dostawy bądź usługi. Raz wobec nierzetelnego wykonawcy/podwykonawcy, a drugi raz wobec podwykonawcy/dalszego podwykonawcy. O jakie dokumenty zadbać? Kiedy zapłata długu wykonawcy będzie konieczna? Sprawdź w artykule.
Beneficjent środków unijnych, niezależnie od tego, czy jest zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp czy nie, wydatkując unijne pieniądze, zastosuje zasadę konkurencyjności, zawsze wtedy gdy wartość zakupu zawiera się w przedziale 50.000,01 zł do 129.999,99 zł. Przy wydatkowaniu większych środków unijnych będzie go obowiązywać ustawa Pzp. Pozostali beneficjenci nadal zastosują zasadę konkurencyjności. Reguły i etapy postępowania w tej procedurze określają Wytyczne dotyczące kwalifikowalności na lata 2021–2027. W artykule omawiamy krok po kroku, jak przeprowadzić formalności.
Czy wybór instytucji finansowej, która będzie zarządzać i prowadzić Pracownicze Plany Kapitałowe dla pracowników danego zamawiającego podlega ustawie Prawo zamówień publicznych? Jak zlecać ewentualne zamówienie, począwszy od jego oszacowania po wyznaczenie kryteriów oceny ofert i warunków udziału w postępowaniu? Między innymi na te pytania odpowiadamy w artykule.
Wykonawca – szczególnie przy dużych i złożonych zamówieniach – nie zawsze będzie mieć zasoby, aby samodzielnie zrealizować umowę. Wówczas rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy podwykonawcy. Niektóre zagadnienia związane z podwykonawstwem przy zamówieniu publicznym ustawa Pzp reguluje wprost, inne wynikają z interpretacji doktryny i orzecznictwa. Jakie problemy można napotkać, powołując się na pomoc podwykonawcy? Wątpliwości zamawiających i wykonawców dotyczą m.in. wymagań umowy o roboty budowlane w zakresie umów podwykonawczych, tego, czy całe zamówienie może realizować podwykonawca, zmiany podwykonawcy w trakcie realizacji umowy oraz dokumentów, jakie wykonawca musi złożyć dla swojego podwykonawcy z ofertą. Na te i inne pytania związane z umową o podwykonawstwo odpowiadamy w artykule.
Rozstrzygnięcie postępowania następuje poprzez wybór oferty najkorzystniejszej lub czynność unieważnienia procedury. Wybór oferty nie kończy postępowania, unieważnienie natomiast, jest tożsame z jego zakończeniem. Mając to na uwadze, można umownie wskazać pewien etap procedury zakupowej, który trwa od wyboru oferty najkorzystniejszej do dnia podpisania umowy. Na tym etapie, zamawiający powinien zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych kwestii opisanych w artykule.
Od 10 grudnia 2023 r. część zamawiających m.in. jednostki samorządu terytorialnego będzie zobowiązana korzystać z usługi Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych świadczonej przez Pocztę Polską do końca 2025 roku. Już dziś otrzymujemy zapytania, czy w sytuacji gdy zamawiający oszacuje wartość zamówienia na wykonywanie usługi e-doręczeń powyżej 130.000 zł netto, będzie zobowiązany nabywać je w drodze ustawy Pzp. Niestety sprawa nie jest jednoznaczna i należy oczekiwać w tym zakresie interpretacji Urzędu Zamówień Publicznych. Na dziś możemy jedynie zaproponować pewne rozwiązania, które jednak powinny zostać potwierdzone przez stosowne autorytety.
Wykonawca, którego ofertę wybrano, jest zobowiązany podpisać umowę w terminie, w którym wiąże go jego oferta. Po tym czasie decyzja o podpisaniu umowy leży już w jego gestii. Jeśli wyrazi wolę podpisania kontraktu, to z formalnego punktu widzenia jest to dopuszczalne prawem i zgodne z przepisami ustawy Pzp. Jeśli jednak nie zgodzi się na to, zamawiający nie może wyciągnąć względem niego negatywnych konsekwencji np. w postaci zatrzymania wadium.
Dialog konkurencyjny to procedura dedykowana skomplikowanym zamówieniom, takim gdzie zamawiający musi polegać na ekspertyzie specjalistów, aby poprawnie opisać przedmiot zamówienia. Z dialogu warto skorzystać wówczas, gdy zamawiający nie ma wiedzy, jakie wymogi określić, by zaspokoić swoje potrzeby, ani ocenić, co rynek może mu zaproponować pod kątem technicznego, finansowego lub prawnego rozwiązania. Z dialogu wolno skorzystać w sytuacjach ściśle określonych Prawem zamówień publicznych. W poniższym opracowaniu znajdziesz schemat procedury dialogu konkurencyjnego krok po kroku, wraz z linkami do przydatnych w tym temacie innych treści opublikowanych na łamach Portalu ZP.
OpenAI wywołało pewną sensację, prezentując chat GPT 3.5 i jego następcę chat GPT 4. Są to narzędzia sztucznej inteligencji, które mają za zadanie pomóc użytkownikom w znalezieniu szybkich i efektywnych rozwiązań na różne pytania i problemy. Wiele osób miało i wciąż ma nadzieję, że powszechnie dostępne narzędzie OpenAI, takie jak chat GPT 3.5 oraz jego płatna kontynuacja, chat GPT 4, okażą się wartościowymi pomocnikami w zakresie przeprowadzania postępowań zamówień publicznych oraz tworzenia ofert przetargowych.
Zamówienia publiczne na roboty budowlane rządzą się swoimi prawami. Dotyczą ich m.in. szczególne przepisy dotyczące szacowania wartości zamówienia oraz opisywania jego przedmiotu. Aby właściwie przeprowadzić procedurę zlecenia zamówienia na roboty budowlane, należy poznać regulacje prawne, które normują cały proces a także podstawowe pojęcia związane z robotami budowlanymi.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!