Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Planowana zmiana stawek podatku od towarów i usług (VAT) niewątpliwie będzie miała istotny wpływ na obydwu uczestników systemu zamówień publicznych - zamawiających i wykonawców. Od 2011 r. podstawowy podatek od towarów i usług wzrośnie z 22 do 23%. Natomiast stawka 7% zostanie podniesiona do 8%, a stawka 3% do 5%. Negatywne konsekwencje dla procesu zakupowego, podlegającego przepisom ustawy Pzp, wynikające ze zmian VAT, można było zaobserwować podczas poprzednich zmian stawki tego podatku. W dalszej części artykułu znajdziesz informacje dotyczące najważniejszych problemów i wątpliwości, jakie mogą się wiązać ze zmianą stawki VAT w kontekście zamówień publicznych.
Duża nowelizacji ustawy Pzp zniosła jeden ze środków odwoławczych - protest. Konieczne było więc zaktualizowanie rozporządzenia w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prace legislacyjne nad nim trwały przez kilka miesięcy. Przez ten czas musiałeś korzystać z protokołów, które nie były dopasowane do aktualnie obowiązującego stanu prawnego.
Jak na pewno wiesz, w 2009 r. uchwalono dwie niezwykle ważne nowelizacje ustawy Pzp. W tym roku była już niewielka zmiana dotycząca gospodarstw pomocniczych. Teraz jednak szykuje się kolejna nowelizacja ustawy Pzp. Nie będzie ona aż tak obszerna jak tzw. duża nowelizacja , ale wprowadzi wiele istotnych zmian. Warto więc, abyś już teraz zapoznał się z nimi.Celem najnowszych prac legislacyjnych dotyczących ustawy Pzp jest dalsza implementacja dyrektyw unijnych. Projekt założeń ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych został podzielony na dwie odrębne tematycznie części.
Bardzo częstym problemem zamawiających, z którym się do nas zwracają, jest prawidłowe oszacowanie wartości usług szkoleniowych. Czy zaliczać do niej wszystkie zamawiane szkolenia w ciągu roku? Czy może grupować je tematycznie i zamawiać poszczególne bloki? Między innymi o tym, jak właściwe oszacować usługi szkoleniowe oraz ocenić, czy zamawiane usługi to rzeczywiście szkolenia przeczytasz w naszym tekście. Dodatkowo dowiesz się, jakie masz 3 praktyczne możliwości zamawiania szkoleń.
Po dość dużych i znacząco zmieniających dotychczasowy kształt ustawy Pzp nowelizacjach, powoli przychodzi pora na kolejne zmiany tegoż aktu prawnego. Konieczność ich wprowadzenia wynika przede wszystkim z obowiązku wprowadzenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy unijnej, tzw. dyrektywy obronnej. Jej wdrożenie do prawa krajowego powinno nastąpić w przeciągu 24 miesięcy od publikacji dyrektywy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ale to nie wszystko. Proponowane są również zmiany mające na celu otwarcie rynku zamówień publicznych na konkurencje, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz upowszechnienie stosowania takich trybów jak licytacja i aukcja elektroniczna. Czy jesteśmy przygotowani na nadchodzące zmiany oraz kiedy i w jakim kształcie będą one następować? Zapoznaj się z treścią poniższego artykułu, w którym znajdziesz wszystkie niezbędne odpowiedzi.
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy zostało wprowadzone do ustawy Pzp nowelizacją z 2 grudnia 2009 r., która weszła w życie 29 stycznia 2010r. Stanowi ono implementację do prawa krajowego instytucji ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex ante uregulowanej dyrektywą odwoławczą. Rozwiązanie to zostało przyjęte w dyrektywie odwoławczej w celu poprawy efektywności procedur odwoławczych w zamówieniach udzielanych w procedurze nie wymagającej publikacji ogłoszenia o zamówieniu. W dyrektywach procedurą taką jest procedura negocjacyjna bez uprzedniego ogłoszenia, a w ustawie Pzp tryb negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienie z wolnej ręki.
Czy Tobie również zdarzyło się zamówić długopisy, segregatory czy inne materiały biurowe, które psuły się przy pierwszym użyciu, choć wykonawca zapewniał o ich trwałości? Chcesz kupić tonery, ale obawiasz się utraty gwarancji na sprzęt drukujący z uwagi na wykorzystywanie zamienników? Nie wiesz, jak opisać przedmiot zamówienia, aby uzyskać materiały, które spełnią Twoje oczekiwania, nie narażając się przy tym na odwołania lub zarzuty organów kontrolnych?
Uwzględniając specyficzne wymogi dotyczące licytacji elektronicznej takie jak:automatyczne kwalifikowanie ofert, ochrona danych wykonawców, prowadzenia licytacji w czasie rzeczywistym,okazuje się, że nie będzie mogła ona być przeprowadzona za pośrednictwem „zwykłych” stron internetowych. Muszą to być więc profesjonalne platformy zapewniające prawidłowe wykonanie wszystkich warunków nałożonych przez ustawę Pzp.
Jeśli przedmiot zamówienia pozwala na wybór wykonawcy w drodze licytacji elektronicznej, a Ty jako zamawiający podejmiesz decyzję o zastosowaniu takiego trybu, czeka Ciebie jeszcze szereg formalności, zanim dokonasz wyboru najkorzystniejszej oferty. W dalszej części artykułu przeczytasz co powinieneś zrobić krok po kroku, aby Twoja procedura zakończyła się sukcesem!
Rozwój technologii i informatyzacja społeczeństwa sprawiają, że jako zamawiający coraz częściej będziesz porozumiewać się z wykonawcami za pomocą komputerów. Zmniejszy to niewątpliwie koszty Twojej pracy i zaoszczędzi czas. Ustawodawca wyszedł naprzeciw oczekiwaniom uczestników postępowań o udzielenie zamówień publicznych i wprowadził do ustawy Pzp przepisy umożliwiające udzielenie zamówienia w drodze licytacji elektronicznej. W tym tygodniu przedstawiamy pierwszą część z cyklu poświęconą procedurze licytacji elektronicznej.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!