Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Rozpoczynamy cykl materiałów poświęconych zielonym zamówieniom publicznych. Co tydzień będziemy publikować artykuły związane z tym tematem. W dzisiejszym wydaniu prezentujemy materiał dotyczący zielonych zamówień publicznych, ich sytuacji prawnej oraz informujemy, jakie korzyści wynikają ze współpracy sektora publicznego i prywatnego, także w zakresie ekologicznych zamówień.
Zapraszam Cię do zapoznania się z II częścią analizy i wniosków wynikających z kontroli przeprowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Dotyczą one wykrytych podczas kontroli nieprawidłowości w postępowaniach o zamówienia publiczne, które zostały sfinansowane ze środków unijnych. Koniecznie zapoznaj się z nimi i uniknij błędów w Twojej procedurze!
Przepis art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zawiera ogólną definicje czynu nieuczciwej konkurencji i pełni funkcję klauzuli generalnej, określającej przesłanki uznania konkretnego zachowania za czyn nieuczciwej konkurencji. Zatem, ocenę czynu należy dokonywać poprzez zasadniczy pryzmat ustalenia, czy czyny te są sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami. Nadto, tak zidentyfikowany czyn dodatkowo musi realne zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Przepis art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tych wykonawców w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji. Celem ww. przepisu jest wyeliminowanie z postępowania podmiotów, które nabyły w trakcie uczestnictwa w przygotowaniu postępowania wiedzę, która może je stawiać lepszej sytuacji w stosunku do pozostałych wykonawców biorących udział w postępowaniu.
Uprawnienie Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych wynika wprost z treści art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm. - dalej zwana ustawą Pzp), czego nie można utożsamiać z dowolnością ustalania postanowień umowy. Podobnie jak każdy inny zapis Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówieniu (np. opis przedmiotu), podlega ustaleniu z wykonawcami, także z punktu widzenia art. 5 k.c.
Zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych („ukssc”) od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych dotyczących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podjętych po otwarciu ofert, pobiera się opłatę stosunkową w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż 5.000.000 złotych.
Zachęcam Cię do przeczytania drugiej części naszego przewodnika. Dzięki niemu dowiesz się, jak prawidłowo przeprowadzić inwestycje za pomocą instrumentów wykorzystywanych w partnerstwie publiczno-prywatnym. Uzyskasz pewność, jak prawidłowo dokonać wyboru partnera, poznasz cały proces PPP w trybie koncesji oraz na podstawie ustawy Pzp, poznasz korzyści z tego płynące.
Partnerstwo publiczno-prywatne to forma realizowania inwestycji zyskująca w Polsce coraz więcej zwolenników. Systematyczny wzrost liczby podpisywanych umów PPP z pewnością cieszy, jednak ten stosunkowo nowy instrument finansowania wciąż powoduje wiele wątpliwości i problemów prawnych - zwłaszcza po stronie podmiotów publicznych. Jedne z najpoważniejszych dotyczą procedury wyboru partnera prywatnego. Dowiedz się więc, jak przeprowadzić to postępowanie z sukcesem. Przeczytaj pierwszą cześć naszego małego przewodnika.
Przepis art. 26 ust. 2b ustawy, jest powszechnie wykorzystywany w celu sztucznego „podkręcania” doświadczenia wykonawcy. Zarówno ustawa Pzp, jak i Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, konsekwentnie dopuszczają możliwość skorzystania z zasobów podmiotu trzeciego, na potwierdzenie spełniania minimalnych warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Ani pilna konieczność udzielenia zamówienia, ani fakt, że jego przedmiot objęty jest ochroną prawa wyłącznego nie uzasadniają zastosowania trybu z wolnej ręki. Podobnie jak przekonanie zamawiającego, że zamówienie może zrealizować tylko jeden wykonawca. Sprawdź, jak prawidłowo interpretować przesłanki udzielania zamówień w trybie z wolnej ręki.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!