Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Niestety wykonawca nie zawsze może kwestionować w KIO niezgodną z prawem czynność bądź zaniechanie zamawiającego. Ustawa Pzp określa ściśle, przy jakich wartościach zamówień oraz od jakich działań przysługuje ten właśnie środek ochrony prawnej. Przy braku takiej możliwości oferentowi pozostaje napisać tzw. informację o niezgodnej z przepisami prawa czynności bądź zaniechaniu zamawiającego. Dokument ten przesyła się bezpośrednio organizatorowi postępowania. O tym, kiedy i jak sporządzić taką informację, piszemy w artykule.
Zamawiający w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu o zmówienie publiczne nie może ograniczać formy, w jakiej dokumenty te mogą zostać złożone. O tym stanowi rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów. Tak orzekł Sąd Okręgowy w Kaliszu z 26 marca 2015 r. (sygn. akt II Ca 675/14).
Przy sporządzaniu obszernych kosztorysów ofertowych nietrudno o błąd. Dokument ten składa się zazwyczaj z bardzo wielu stron, przy największych zamówieniach – zawierających nawet do kilkuset pozycji. Do niedawna, prawie każda niezgodność treści oferty siwz skutkowała jej odrzuceniem. Obecne przepisy są dużo łagodniejsze dla starających się o zamówienia publiczne. Trzeba jednak mieć na względzie, że omyłka czy błąd w kosztorysie może wykonawcę wiele kosztować. Zdarza się, że zmieniają one cenę oferty w taki sposób, że „spada” ona na dalsze miejsce w rankingu. Dodatkowo mogą sprawić, że przedsiębiorca zaoferuje realizację zamówienia za wynagrodzenie zupełnie dla niego nieopłacalne. Po sporządzeniu kosztorysu warto mu się przyjrzeć i raz jeszcze zweryfikować elementy, które najczęściej są źródłem przeoczeń i błędów.
Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający często się zastanawiają, jaki krąg wykonawców złoży oferty/wnioski. Często występuje obawa, że w przypadku wyboru oferty złożonej przez wykonawców zagranicznych nie podołają oni realizacji zamówienia. Zamawiający nie mają pewności na etapie przygotowania postępowania, a następnie jego weryfikacji ofert, jakich dokumentów żądać od wykonawców zagranicznych, jak je weryfikować, co powinno się w nich znajdować, aby stanowiły odpowiedniki polskich dokumentów. Wiedza ta jest natomiast niezbędna do prawidłowego przeprowadzenia postępowania o zamówienie.
Udzielanie zamówienia publicznego w ściśle określonym celu, a mianowicie dla zaspokojenia określonych potrzeb zamawiającego, wymusza m.in. odpowiednie ukształtowanie wzoru umowy bądź istotnych postanowień wprowadzanych do umowy. Stanowią one integralną część specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz). Ma to szczególne znaczenie ze względu na skonstruowanie umowy o zamówienie publiczne jako źródła zobowiązania o charakterze trwałym.
W sytuacji, w której zamawiający zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego, zanim rozpatrzono odwołanie, Krajowa Izba Odwoławcza może wydać wyłącznie rozstrzygnięcie oparte na art. 192 ust. 3 pkt 2 lit. a-c ustawy Pzp, czyli unieważnić umowę, nałożyć karę finansową albo orzec o skróceniu okresu obowiązywania umowy. Niedopuszczalne byłoby nakazanie zamawiającemu wykonania lub powtórzenia czynności lub nakazanie unieważnienia czynności zamawiającego (wyrok Sądu Okręgowego w Kielcach z 3 października 2014 r.; sygn. akt VII Ga 150/14)
Przeprowadzono 219 kontroli w 2014 roku dotyczących zamówień współfinansowanych ze środków unijnych, z czego ok 70% nie wykazało żadnych naruszeń. Najwięcej błędów dotyczyło niezastosowania ustawy Pzp, nieuprawnionego dzielenia zamówień na części, nieuzasadnionego stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, wadliwej treści ogłoszenia o zamówieniu lub siwz, braku wzywania wykonawców do wyjaśnień bądź uzupełnienia dokumentów.
Do kategorii usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych możemy zaliczyć jedynie usługi, które poprzez swoją powszechność znane są przeciętnemu nabywcy, a przez szeroką dostępność ukształtowany jest ich standard, który dla przeciętnego klienta jest łatwy do zdefiniowania. A zatem sprzątanie pomieszczeń biurowych należy uznać za usługi powszechnie dostępne, o ustalonych standardach jakościowych. Są to bowiem usługi bieżącego użytku, służące zaspokojeniu podstawowej potrzeby, jaką jest utrzymanie obiektów biurowych i ich bezpośredniego otoczenia w czystości (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 listopada 2014 r.; sygn. akt KIO 2395/14).
Ważnym krokiem w procesie badania i oceny ofert jest sprawdzenie dokumentów złożonych wraz z ofertą. Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu i wymagań zamawiającego oraz w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia wykonawcy wraz z ofertą składają oświadczenia i dokumenty wymagane postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) i zgodne z rozporządzeniem w sprawie rodzajów dokumentów, np. wspomniane już wykazy dostaw, robót budowlanych, wykaz osób, a także próbki, opisy, certyfikaty, karty oferowanych produktów itp. w celu potwierdzenia spełniania wymagań zamawiającego.
Na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) za ofertę uważa się oświadczenie woli wykonawcy dotyczące uczestnictwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz zawarcia umowy w terminie i na warunkach określonych w postępowaniu.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!