Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Popularną wśród oferentów formą wadium są gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe. Ustawa Pzp nie określa sposobu, ani zasad wystawiania gwarancji i nie wskazuje też wprost, jakie zapisy muszą być w nich zawarte. W tym zakresie jednak doktryna i orzecznictwo wypracowały ugruntowaną już praktykę. Warto zapoznać się z tymi zasadami, aby zapobiec wykluczeniu z postępowania. O wszystkich piszemy w poniższym artykule.
Organizator postępowania o zamówienie publiczne ma prawo postawić wykonawcom warunki związane z jakością oferowanych dostaw, usług czy robót (tzw. warunki przedmiotowe), wymogi stricte formalne (związane z sytuacją wykonawcy przed Krajowym Rejestrem Karnym, jego należnościami względem ZUS czy urzędu skarbowego itp.) oraz tzw. warunki podmiotowe. Wśród tych ostatnich wymienia się: uprawnienia do wykonywania działalności, wiedzę i doświadczenie, zaplecze techniczne (np. odpowiednie maszyny), personel oraz zasoby finansowe i ekonomiczne.
Umowa o zamówienie publiczne rządzi się swoimi prawami. Także zasady jej rozwiązania różnią się od tych, które obowiązują przy innych kontraktach. Zamawiający może np. odstąpić od umowy, gdy dalsze wykonywanie zamówienia nie leży w interesie publicznym. Wówczas oferent otrzyma wynagrodzenie jedynie za zrealizowane prace. Niekiedy też rozwiązanie umowy może być znacznie utrudnione – jeśli zamawiający nie zgodzi się na jej zakończenie, wykonawca może być zmuszony do wystąpienia z pozwem do sądu.
Ustalenie szacunkowej wartości zamówienia jest jedną z bardziej istotnych czynności w całym procesie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wartość szacunkowa wpływa nie tylko na zakres przepisów stosowanych do udzielenia zamówienia, ale również na kształt budżetu zamawiającego. W odniesieniu do wartości szacunkowej zamówienia zamawiający bada również wysokość ceny oferty pod kątem jej ewentualnego rażącego zaniżenia. Ustalenie wartości szacunkowej zamówienia niejednokrotnie staje się kwestią problematyczną dla zamawiających w szczególności w odniesieniu do konieczności sumowania zamówień. Poniższy tekst systematyzuje czynności podejmowane w ramach procedury ustalania wartości szacunkowej zamówienia oraz podejmuje próbę rozwiania najczęściej pojawiających się w tym obszarze wątpliwości zamawiających.
Dialog techniczny został wprowadzony do ustawy Prawo zamówień publicznych nowelizacją z 12 października 2012 r. Nie jest on odrębnym trybem udzielenia zamówienia, lecz stanowi rodzaj konsultacji rynkowych poprzedzających wybór wykonawcy.
Tryby wyboru wykonawcy oparte o rozmowy z kandydatami charakteryzuje konieczność ich wszczęcia poprzez publikację stosownego ogłoszenia. Nie oznacza to jednak, że wymóg taki dotyczy każdego postępowania negocjacyjnego. Przykładem są negocjacje bez ogłoszenia.
Zgodnie z Prawem zamówień publicznych (art. 60a) dialog konkurencyjny to tryb, „w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert”. Istnieją jednak ściśle uwarunkowania, kiedy można go zastosować, wybór tego trybu nie jest bowiem swobodną decyzją zamawiającego.
Usługi i dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych – to pojęcia, które często przewijają się podczas lektury związanej z prawem zamówień publicznych. Są istotne, ponieważ stanowią podstawowe przesłanki do zastosowania trybu zapytania o cenę, który ze względ u na zastosowanie w nim jedynego kryterium ceny jest niezwykle interesujący dla zamawiających. Praktyka pokazuje jednak, że bywa stosowany niezgodnie z ustawą Pzp.
Ponad osiem na dziesięć procedur zmierzających do wyboru wykonawcy zamówienia publicznego to procedury przetargowe. Nie należy się temu dziwić – w wielu przypadkach rzeczywiście stanowią one najlepsze rozwiązanie. Nie zapominajmy jednak, że prawo zamówień publicznych dysponuje wieloma innymi trybami prowadzenia postępowania. Na szczególną uwagę zasługują te, które przewidują fazę negocjacji (dialogu) pomiędzy zamawiającym a wykonawcami – np. negocjacji z ogłoszeniem.
Zatrzymanie wadium jest dotkliwą sankcją dla wykonawców, gdyż pozbawia ich konkretnych środków finansowych, w sytuacji gdy nie uzyskają już zamówienia publicznego. Z tego też względu zanim firma podejmie decyzję o udziale w postępowaniu, powinna mieć świadomość, w jakich okolicznościach może stracić wadium, a kiedy powinno ono zostać jej bezwzględnie zwrócone. Jednocześnie nie można zapominać o tym, że wadium ma za zadanie dyscyplinować i powstrzymywać wykonawcę przed niezgodnymi z prawem zachowaniami utrudniającymi zawarcie umowy o zamówienie na warunkach określonych w ofercie.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!