Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Aktualnie obowiązujące przepisy prawne regulujące szeroko rozumiane partnerstwo publiczno-prywatne obowiązują w Polsce już 5 lat. Praktyka pokazuje, że choć stanowią wystarczającą podstawę do współpracy międzysektorowej, wciąż nie są doskonałe. Ich jakość poprawić chce Ministerstwo Gospodarki.
Choć partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce systematycznie się rozwija, trudno obecną sytuację na rynku PPP uznać za spektakularny sukces. Zalety partnerstwa dostrzega coraz więcej podmiotów publicznych, wciąż jednak nie brakuje sceptyków idei PPP.
Każdy zamawiający musi brać pod uwagę swoje indywidualne potrzeby i wymagania. Fakt, iż w innych postępowaniach zamawiający formułowali odmienne postanowienia siwz, nie dowodzi, że są one sprzeczne z przepisami ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1428/14).
Znowelizowane przepisy ustawy Pzp, zobowiązujące do stosowania również pozacenowych kryteriów oceny ofert, powinny w konsekwencji prowadzić do wyboru wykonawcy, który nie tylko będzie konkurencyjny cenowo, ale również zaproponuje rozwiązania najbardziej efektywne.
W dniu 19 października 2014 roku weszła w życie kolejna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Jedna z najważniejszych zmian, jakie ona wprowadza, dotyczy ułatwienia w udzielaniu zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe.
Tajemnica przedsiębiorstwa podlega szczególnej ochronie z mocy prawa. Postępowania o wybór partnera prywatnego i koncesjonariusza, z uwagi na swój negocjacyjny charakter stwarzają szersze pole do naruszeń w tym zakresie niż procedury przetargowe.
Następstwem kontroli zamówień publicznych może być nałożenie kary pieniężnej, postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, unieważnienie umowy o zamówienie bądź zalecenia pokontrolne. Ich wybór zależy od rodzaju wykrytych nieprawidłowości i statutu jednostki
Z kontroli przeprowadzanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wynika, że wciąż w procedurach przetargowych pojawia się wiele błędów. Uczestnicy rynku zamówień wiedzą, na czym one polegają, i starają się uchronić przed kolejnymi. Warto jednak dowiedzieć się, jak wygląda sama kontrola.
Wprowadzona nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych obejmuje swym zakresem wiele zagadnień. Odnosi się bowiem zarówno do zamówień z dziedziny obronności i bezpieczeństwa, sektorowych, jak i nowych obowiązków prezesa UZP. Czas pokaże, czy były one pozytywne.
Zmienione przepisy ustawy Pzp głęboko ingerują w prawa i obowiązki stron postępowania o zamówienie publiczne. Niektóre zmiany jak np. obowiązek udowadniania przez wykonawcę, że jego oferta nie jest rażąco niska mogą być uciążliwe w praktyce.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!