Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamówienia dodatkowe charakteryzują się tym, że ich wykonanie staje się konieczne w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, na skutek okoliczności, których nie można było wcześniej przewidzieć na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Natomiast bez ich zlecenia i wykonania nie jest możliwe prawidłowe wykonane zamówienia podstawowego tzn. takie wykonanie zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego.
Podmiot, który jest zainteresowany zdobyciem zamówienia publicznego, powinien mieć choćby ogólną wiedzę na temat procedur, w których zamawiający dokonuje zakupów. Do najpowszechniejszych należą przetargi: nieograniczony i ograniczony. W przetargu ograniczonym mamy dwa etapy – wykonawca zobowiązany jest najpierw złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków postawionych przez zamawiającego oraz wykazującymi brak podstaw do wykluczenia. Podmioty, które na tym etapie uzyskają największą liczbę punktów (np. za wykazane doświadczenie czy potencjał osobowy), zostają zaproszone do złożenia swojej oferty. W przetargu nieograniczonym ofertę może złożyć każdy. W tekście publikujemy najważniejsze informacje związane z udziałem w obydwu procedurach.
Treść wezwania do wykonawcy determinuje w dużej mierze treść jego odpowiedzi. Zamawiający może poprosić o wyjaśnienie przynajmniej podstawowych elementów cenotwórczych. Natomiast jeżeli w wezwaniu zamawiający zamieści szczegółowe pytania, to złożone przez wykonawcę wyjaśnienia muszą stanowić odpowiedź.
Organizator przetargu, prowadząc postępowanie, ma prawo zweryfikować wykonawców pod kątem różnych warunków. Wśród nich są m.in. odpowiednie do realizacji zamówienia wiedza i doświadczenie czy potrzebne uprawnienia. Na potwierdzenie spełniania wszystkich warunków udziału w postępowaniu zamawiający może następnie wymagać konkretnych określonych przepisami dokumentów. O tym, na jakie wymogi w zakresie dokumentacyjnym należy być przygotowanym, piszemy w poniższym artykule.
Skomplikowane zamówienia, umowy o znacznej wartości wymagające zatrudnienia sporej liczby pracowników – to z pewnością sytuacje, w których wykonawcy opłaca się skorzystać z pomocy innych firm. Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) nie tylko umożliwia podzlecanie prac, ale też otacza podwykonawców szczególnymi względami.
Oferta z za wysoką ceną nie gwarantuje sukcesu w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jednak zaniżanie wynagrodzenia, aby za wszelką cenę wygrać przetarg, również nie jest dobrym rozwiązaniem. Aby oferta w ogóle mogła podlegać porównaniu i ocenie, komisja przetargowa w pierwszej kolejności ma bowiem obowiązek zbadać, czy jej cena nie jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zaniżone wynagrodzenie może stać się następnie przyczyną jej odrzucenia.
Opis przedmiotu zamówienia jest jedną z najważniejszych czynności dokonywanych przez zamawiającego w toku przygotowywania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Niewątpliwie zamawiający zobligowany jest do jego należytego sporządzenia, a wszelkie uchybienia w tym zakresie nie mogą w sposób negatywny wpływać na pozycję wykonawcy w postępowaniu.
Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje kilka trybów udzielenia zamówienia. W zależności od przedmiotu zamówienia, wartości zamówienia i celów, jakie chce osiągnąć, zamawiający dysponuje szerokim wachlarzem trybów udzielenia zamówienia.
Ogólną zasadą procedury zamówienia publicznego jest jej jawność, a w konsekwencji oznacza to, że niejawność musi zostać uzasadniona. Od tej reguły obowiązuje wyjątek, zgodnie z którym nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca:
Wykonawcy, którzy sami nie są w stanie sprostać wymogom zamawiającego, mają możliwość połączenia swoich potencjałów i zawiązania konsorcjum, które złoży wspólną ofertę. Warto znać zasady ubiegania się o zamówienie w takiej formie, aby zapobiec wykluczeniu z postępowania. Ustawa Pzp wymaga od konsorcjum m.in. tego, aby ustanowiło w postępowaniu pełnomocnika. Nie zezwala natomiast zamawiającemu żądać od konsorcjantów na etapie składania ofert jakiejkolwiek umowy regulującej ich współpracę. W poniższym tekście piszemy o wszystkich aspektach formalnych związanych ze składaniem wspólnej oferty oraz o kwestiach dotyczących zmian w składzie konsorcjum.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!