Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wykonawca może, co do zasady, korzystać podczas realizacji zamówienia z pomocy podwykonawców. Formalności, jakich należy wówczas dopełnić już w trakcie postępowania, zależą m.in. od rodzaju zamówienia, jakie ma być wykonywane oraz tego czy wykonawca polega na zasobach danego podmiotu na zasadzie art. 22a ustawy Pzp. Sprawdź, jakie dokumenty musi dostarczyć wykonawca wraz z ofertą oraz jakich informacji żądać od niego zamawiający. W drugiej części artykułu przeczytasz m.in. o tym, czy możliwa jest zmiana podwykonawcy na etapie realizacji zamówienia oraz kto, kiedy i na jakich zasadach jest zobowiązany wypłacić wynagrodzenie podwykonawcy. Zapoznaj się z artykułem, bądź pewien, że o wszystkim pamiętasz i nie narażasz się na niepotrzebne zarzuty.
Wieloletni nacisk na stosowanie kryteriów innych niż cena doprowadził w pierwszej kolejności do zmiany przepisów ustawy Pzp w tym zakresie, po drugie do szerzenia dobrych praktyk przez instytucje centralne. Jedno z ostatnich wydań poświęcone tej tematyce omawiamy w poniższym opracowaniu. Sprawdź, jakie wskazówki i przykłady daje Urząd Zamówień Publicznych oraz jakie rozwiązania możesz zastosować w praktyce, aby nie narazić się na zarzuty.
Proces elektronizacji zamówień publicznych nie jest celem samym w sobie, a docelowo ma jedynie usprawnić komunikację między zamawiającym a wykonawcami w sposób, który nie narusza przepisów ustawy Pzp, a szczególnie zasad określonych w jej art. 7. Zbyt rygorystyczne podejście zamawiających do technicznego sporządzania elektronicznej oferty może przeczyć tym założeniom. Poniżej prezentujemy omówienie wyroku Izby, w którym uznano, że oferta podpisana odręcznie („na papierze”) a następnie zeskanowana i podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym spełnia wymóg elektronicznej formy oferty (wyrok z 4 marca 2019 r., sygn. akt KIO 277/19). KIO prezentuje w tej mierze rozbieżne stanowiska. Wcześniejsze wyroki nie zawierały tego rodzaju przyzwolenia. Dlatego też UZP zapowiedział wydanie w tym temacie opinii prawnej, na którą wykonawcy i zamawiający niecierpliwie oczekują. Sprawdź tymczasem argumentację składu orzekającego, i zastosuj wskazówki we własnych procedurach. Unikniesz być może zarzutów wykonawców i procedury odwoławczej.
Przy realizacji robót budowlanych może wystąpić wynagrodzenie ryczałtowe lub kosztorysowe. Jakie korzyści i ryzyko wiążę się z każdym z rodzajów ustalonej ceny? O czym warto pamiętać ustalają wynagrodzenie i kiedy wolno dokonać jego modyfikacji w umowie? Sprawdź odpowiedzi na podstawie orzecznictwa sądów.
Zielone zamówienia publiczne coraz częściej są brane pod uwagę przez tych zamawiających, którzy patrzą na zakup nie tylko przez pryzmat ceny jego nabycia. Stanowią one proces, w ramach którego instytucje publiczne starają się uzyskać towary, usługi i roboty budowlane o mniejszym oddziaływaniu na środowisko w trakcie ich cyklu życia w porównaniu z innymi towarami, usługami i robotami o identycznym przeznaczeniu (np. dostawa produktów o niskim zużyciu energii lub wody może znacząco pomóc obniżyć rachunki za media). W poprzednim Temacie tygodnia omawialiśmy kwestie związane z opisem przedmiotu zamówienia oraz warunkami udziału w postępowaniu w tego rodzaju procedurach. W poniższym tekście znajdziesz m.in. wskazówki, jak formułować kryteria oceny ofert, aby uzyskać pożądany i potrzebny zamawiającemu przedmiot zamówienia oraz informacje związane z zielonymi kryteriami oceny ofert przy zakupie samochodów.
Zielone zamówienia publiczne do wymierne korzyści dla wszystkich. I nie ma w tym stwierdzeniu przesady, bo zamawiający, którzy starają się nabywać „ekologiczne” towary, usługi czy roboty, realizują politykę ograniczenia emisji CO2 i dbają o nasze środowisko. Dodatkowo sami także oszczędzają. Przykładowo dostawa produktów o niskim zużyciu energii lub wody może pomóc znacząco obniżyć rachunki za media. Wymagania zamawiającego w zakresie zielonych zamówień publicznych mogą odnosić się w praktyce do opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceny ofert. W tej części opracowania przeczytasz o dwóch pierwszych elementach. Ważne wskazówki związane z kryteriami oceny ofert składanych na zielone zamówienia opiszemy w kolejnym tygodniu.
Prowadzisz elektroniczne postępowanie unijne i masz wątpliwości, czy wolno Ci wyjątkowo odstąpić od wymogu dokumentów elektronicznych? A może dysponujesz „papierowym” dokumentem z poprzedniego postępowania, który nadal jest aktualny i nie wiesz, czy żądać od wykonawcy jego elektronicznej formy? Odpowiedzi znajdziesz w III części naszego opracowania o dokumentach.
Od 18 października 2018 r. postępowania tzw. unijne są prowadzone przy użyciu elektronicznej formy komunikacji między zamawiającym a wykonawcami. Konsekwencją tej regulacji są m.in. problemy związane oceną dokumentów wydawanych elektronicznie przez poszczególne urzędy m.in. ZUS czy urząd skarbowy. W poniższym artykule możesz sprawdzić, w jakiej formie należy dostarczyć je zamawiającemu i na co zawrócić uwagę przy uzyskiwaniu dokumentów w takiej postaci.
Jeżeli postępowanie dotyczy zamówienia o wartości równej progom unijnym lub od nich większej i zostało wszczęte począwszy od 18 października 2018 r., a więc jest objęte „pełną” elektronizacją, obowiązują w nim nowe reguły wypełnienia przez wykonawców obowiązków dokumentacyjnych. O tym jak w nowej „elektronicznej” rzeczywistości skutecznie potwierdzać wymogi zamawiającego opisane dokumentacją postępowania oraz na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać, oceniając oferty, piszemy w cyklu kolejnych 3 Tematów tygodnia. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak kwestie kopii i oryginałów dokumentów reguluje aktualne rozporządzenie w sprawie dokumentów i o czym w związku z tym trzeba pamiętać.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!