Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W związku z nowymi regulacjami ustawy z 7 października 2022r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców i obowiązkową waloryzacją umów trwających ponad 6 miesięcy pojawiło się sporo wątpliwości w zakresie obowiązujących kontraktów. Trzy z nich rozstrzygamy w poniższym artykule. Sprawdź, czy waloryzacja ceny na nowych zasadach może objąć zmiany wynagrodzenia pracowników oraz jak podchodzić do waloryzacji w związku ze zmianą minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 roku.
Udział w postępowaniu o zamówienie publiczne wymaga od wykonawców dużej dyscypliny oraz spełnienia wielu wymogów formalnych oraz prawnych. Przestrzegając jednak kilku podstawowych zasad, można łatwo przygotować się do udziału w przetargu i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, gdzie wyszukać przetarg, na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu i specyfikacji oraz jak złożyć ofertę.
Po zakończonym postępowaniu zamawiający musi opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia bądź ogłoszenie o unieważnieniu postępowania. Brak publikacji ogłoszenia może mieć dla zamawiającego poważne konsekwencje, włączając w to odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Gdzie i kiedy opublikować ogłoszenie w procedurze unijnej i krajowej? Instrukcję krok po kroku dostaniesz w naszym opracowaniu.
Rynek zamówień publicznych stanowi ważną część polskiej gospodarki. Ponad 80% wszystkich ofert składanych w postępowaniach krajowych pochodzi od przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP). Mimo pewnych barier, takich jak biurokracja, sektor zamówień publicznych jest dla firm szansą na zdobycie nowych zleceń. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których pozyskanie rzetelnego zleceniodawcy komercyjnego staje się coraz trudniejsze. Prowadzisz firmę i szukasz sprawdzonych i rzetelnych klientów? Weź udział w przetargu.
Zamawiający, którzy chcą wspomóc wykonawców w przygotowaniu rzetelnej i korzystnej oferty, często przygotowują gotowy do wypełnienia formularz JEDZ a następnie załączają go do SWZ. Mimo, że nie jest to ich obowiązek, to warto podjąć ten wysiłek i wyjść naprzeciw potencjalnym oferentom. W ten sposób zamawiający minimalizują ryzyko błędów i braków w JEDZ. Wykonawca ma możliwość (ale nie obowiązek) skorzystania z tak przygotowanego formularza. Może także użyć narzędzia eESPD i od początku przygotować dokument. W poniższym artykule znajdziesz wskazówki, jak dobrze sporządzić JEDZ – szczególnie w odniesieniu do przesłanek wykluczenia z postępowania. Doradzamy także zamawiającym, jak krok po kroku sporządzić edytowalny wzór JEDZ i na co zwrócić szczególną uwagę.
Jednym z istotnych elementów umowy w sprawie zamówienia publicznego jest termin wykonania zamówienia. Właściwe ustalenie czasu przewidzianego na wykonanie zamówienia ma duże znaczenie zarówno z perspektywy zamawiającego, jak i wykonawcy. Zamawiający zazwyczaj dąży do tego, by jak najszybciej zrealizować umowę. Nadmierne oczekiwanie w tym zakresie może jednak skutkować wyższymi cenami w ofertach wykonawców. Jeżeli zamawiający wymaga wykonania zamówienia w terminie dużo krótszym niż praktykowany w danej branży, to zazwyczaj zwiększy to koszty wykonania zamówienia i ceny oferty. Zdarza się też, że zamawiający ustanawiają zbyt krótki, wręcz nierealny okres realizacji zamówienia. Najczęściej wiąże się to z koniecznością wydatkowania funduszy z różnego rodzaju programów pomocowych. Z perspektywy wykonawcy wskazany w dokumentach zamówienia termin wykonania prac wpływa na decyzję o ubieganiu się o dane zamówienie i o złożeniu oferty.
Tryb przetargu nieograniczonego to najpopularniejsza procedura zlecania zamówień o większych wartościach tzw. zamówień unijnych. Do zamówień krajowych odpowiedni jest tryb podstawowy. Przetarg nieograniczony to procedura w pełni otwarta, konkurencyjna i jednoetapowa. Jeśli chcesz skorzystać z nieskomplikowanego trybu, w którym otrzymasz wiele konkurencyjnych ofert, zdecyduj się na przetarg nieograniczony. W artykule publikujemy schemat procedury krok po kroku wraz z przydatnymi linkami do wzorów dokumentów, porad ekspertów, webinariów i omówieni orzeczeń. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań dotyczących tego rodzaju procedury.
Prawo zamówień publicznych zawiera precyzyjne i restrykcyjne reguły szacowania wartości przedmiotu zamówienia. Są to jednak teoretyczne wskazówki, które potem należy przełożyć odpowiednio na praktykę. W artykule znajdziesz pomocne w tym zakresie wytyczne oraz wzory dokumentów. Dowiesz się m.in. jak zlecić szacowanie zewnętrznemu podmiotowi, jakie są reguły szacowania według cenników na stronach internetowych, jak dokonać rozeznania rynku i wstępnej wyceny u wykonawców przed wszczęciem postępowania a także gdzie uzyskać bazy cenowe w przypadku szacowania robót budowlanych. W tekście zamieszczamy także wzory: planu zamówień, kosztorysu inwestorskiego, notatki z rozeznania rynku oraz dokumentów dotyczących szacowania usług powtarzających się okresowo oraz dostaw.
W trybie podstawowym z obowiązkowymi negocjacjami wykonawca składa ofertę podlegającą negocjacjom, zamawiający negocjuje treść złożonych ofert w celu ich ulepszenia, a po doprecyzowaniu wszystkich warunków zamówienia, wykonawcy składają oferty ostateczne. Zamawiający powinien zdecydować o zastosowaniu wariantu III procedury podstawowej, wówczas gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać precyzyjnych warunków realizacji zamówienia. W takiej sytuacji negocjacje mogą podnieść efektywność zamówienia i osiągnąć bilans między ceną a jakością. O tym, jak w tym trybie przeprowadzić wszystkie formalności krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.
Każdy zamawiający chce szybko i w sposób jak najmniej sformalizowany dokonać potrzebnych zakupów. Z pewnością tryb zamówienia z wolnej ręki spełnia obydwa te wymogi. Jednak z uwagi na to, że jest procedurą, która całkowicie wyłącza konkurencję, nie wolno stosować jej w sposób dowolny. W artykule możesz sprawdzić, kiedy zamówienie z wolnej ręki jest dopuszczalne Prawem zamówień publicznych. Znajdziesz tu odpowiedzi na praktyczne pytania zamawiających, które pojawiają się przy decyzji o wyborze trybu. Polecam Twojej uwadze także artykuł dotyczący procedury zamówienia z wolnej ręki krok po kroku, który ukaże się wkrótce w dziale Top tematy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!