Klauzule niedozwolone w umowie w sprawie zamówienia publicznego wg nowej ustawy Prawo zamówień publicznych

Stan prawny na dzień: 21.03.2023
  Klauzule niedozwolone w umowie w sprawie zamówienia publicznego wg nowej ustawy Prawo zamówień publicznych

Klauzule niedozwolone (abuzywne) w umowach w sprawie zamówienia publicznego to postanowienia umowne, które kształtują obowiązki wykonawcy w sposób rażąco nieproporcjonalny do rodzaju zamówienia oraz ryzyka związanego z jego realizacją. Z tego właśnie tytułu są w umowach niedopuszczalne i stanowi o tym wprost Prawo zamówień publicznych.

Ponieważ interpretacja postanowień umownych w dużej mierze zależy od konkretnego zamówienia i reguł jego realizacji, szczególnie istotne w tym przypadku będzie orzecznictwo KIO i wynikające z niego wskazówki. W artykule omawiamy niedozwolone postanowienia umowy i przytaczamy kilkanaście orzeczeń, w których konkretną treść umów ocenia Izba.

W tym artykule
  • Zamawiający formułuje prawa i obowiązki stron kontraktu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z regulacjami Prawa zamówień publicznych. Z jednej strony ma on obowiązek uwzględnić w umowie określone ustawowe postanowienia. Z drugiej strony art. 433 nowej ustawy Pzp z 2019 roku określa katalog niedozwolonych klauzul umownych. Warto pamiętać, że wykonawca musi mieć wiedzę co do przyszłych zapisów umownych już na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ma także prawo zaskarżyć niezgodną z prawem treść umowy o zamówienie do KIO.
  • Jedną z klauzul niedozwolonych z art. 433 Pzp jest wskazanie kar umownych za niewykonanie zamówienia w terminie, które stanowi zwykłe opóźnienie. Zamawiający może zatem wprowadzić sankcje za przekroczenie terminu realizacji zamówienia, ale wówczas gdy wykonawca ponosi winę za tę okoliczność (tzw. zwłoka) – art. 433 pkt 1 Pzp.
  • Prawo zamówień publicznych zakazuje także zamawiającym, aby przewidywali w umowach prawo ograniczenia zakresu zamówienia bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron. Warto podkreślić, że zamawiający nadal mają prawo korzystać z prawa opcji – po wypełnieniu ściśle określonych w ustawie Pzp przesłanek.
  • Niestety dość często spotykane są w treści umów o zamówienie publiczne postanowienia dotyczące kar umownych za działanie wykonawcy, które nie wiąże się bezpośrednio z realizacją przedmiotu umowy. Taką okolicznością nie jest natomiast zdaniem KIO nieopracowanie lub nieuzgodnienie w zakreślonym terminie harmonogramu rzeczowo-finansowego.

Być może zainteresuje Cię także:

Pozostało jeszcze 91% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

radca prawny, doktor nauk prawnych. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz...