zabezpieczenie należytego wykonania umowy

Zamawiający ma obowiązek zwrotu zabezpieczenia w terminie 30 dni od dnia wykonania zamówienia

Pytanie:

Kiedy zwrócić zabezpieczenie należytego wykonania umowy w sytuacji, gdy w siwz zamawiający zawarł zapis, iż pozostałą część (30 % wysokości zabezpieczenia) zwróci w ciągu 15 dni po upływie okresu gwarancji jakości (36 miesięcy od daty odbioru końcowego) - powinno być wpisane "po upływie okresu rękojmi za wady". Okres gwarancji stanowił kryterium oceny ofert, a wykonawca zaoferował 60- miesięczny okres gwarancji. W umowie znajdują się zapisy: „Zamawiający ma prawo dochodzić uprawnień z tytułu rękojmi za wady, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Wykonawca odpowiada za wady w wykonaniu przedmiotu umowy również po okresie rękojmi, jeżeli Zamawiający zawiadomi Wykonawcę o wadzie przed upływem okresu rękojmi. Jeżeli Wykonawca nie usunie wad w terminie 14 dni wyznaczonym przez Zamawiającego na ich usunięcie, to Zamawiający może zlecić usunięcie wad innemu podmiotowi na koszt Wykonawcy. W tym przypadku koszty usunięcia wad będą pokryte w pierwszej kolejności z zatrzymanej kwoty będącej zabezpieczeniem należytego wykonania umowy". Ponadto w projekcie umowy jak i w zawartej umowie jest zapis, że: „30% wysokości zabezpieczenia (dop. Zamawiający zwróci)– w ciągu 15 dni od upływu okresu rękojmi za wady”. Robota budowlana polegała na wymianie kotła instalacji grzewczej oraz montażu kolektorów słonecznych. Na etapie przetargu żaden z wykonawców (w tym wykonawca, z którym zawarto umowę) nie zauważył powyższych rozbieżności.

To wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie:

W sierpniu 2014 roku zrealizowaliśmy umowę na roboty budowlane. Potwierdza to protokół końcowy odbioru robót- bezusterkowy. Zamawiający z faktury końcowej ( z datą sierpniową ) wypłacił nam część należności, a część zatrzymał i na dzień dzisiejszy nie wypłacił. Zatrzymał tytułem gwarancji należytego wykonania umowy. Dodam, że nie dotrzymaliśmy terminu umowy ze względu na liczne karty zmian wprowadzane na wniosek inwestora. W odpowiednim czasie wnioskowaliśmy o aneks z przedłużonym terminem umowy - bezskutecznie. Wnioskowaliśmy w banku o aneks z przedłużeniem terminu gwarancji należytego wykonania umowy. Ze względu na brak aneksu do umowy z inwestorem również bank nie przedłużył nam gwarancji bankowej na należyte wykonanie umowy. W ten sposób przez 3 miesiące nie obowiązywała gwarancja należytego wykonania umowy. W momencie zapłaty za fakturę końcową otrzymaliśmy pismo od zamawiającego z informacją, że w pierwszym miesiącu funkcjonowania przedmiotu umowy ujawniły się usterki i do czasu ich usunięcia inwestor zatrzymuje z faktury kwotę równą 70% kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Usterki usunęliśmy, a nasze należności nadal znajdują się na koncie zamawiającego. Umowa nie przewiduje takich okoliczności. Dodam, że w odpowiednim czasie dostarczyliśmy zamawiającemu zaświadczenie z banku informujące, że w przypadku przedłużenia terminu umowy z inwestorem, bank przedłuży nam również gwarancję należytego wykonania umowy. Ponadto przypomnieliśmy inwestorowi, że na usunięcie wad i usterek nadal ( do sierpnia 2014 ) obowiązuje 30 % gwarancji bankowej. Czy w opisanej sytuacji zamawiający mógł samowolnie zatrzymać nasze należności i na jak długo? Co możemy teraz zrobić?