odrzucenie odwołania wykonawcy

Dwie oferty o identycznej treści – czy zamawiający je odrzuci?

Pytanie:

Pytanie dotyczy funkcjonowania miniPortalu. Mimo, że jest to platforma wycofywana z użytku, zamawiający nadal oczekuje złożenia oferty za jej pośrednictwem. Zamawiający otrzymał naszą ofertę zaszyfrowaną za pomocą miniPortalu i przesłaną na jego skrzynkę ePUAP (pakiet 5 plików zaszyfrowanych automatycznie do pliku wynikowego zip). Mimo wykonania przez nas całej procedury zgodnie z instrukcją na miniPortalu zamawiający upiera się, że podczas deszyfrowania oferty pojawia mu się tylko jeden plik, a pozostałe nie są dla niego widoczne i oczywiście winą za ten stan rzeczy obarcza składającego ofertę. Ostatecznie postępowanie unieważniono z innych przyczyn, ale nasza oferta w tym sporze cały czas uważana jest za niekompletnie złożoną.

Obecnie toczy się nowe postępowanie również z wykorzystaniem miniPortalu. MiniPortal pozwala na dwa sposoby szyfrować ofertę składającą się z kilku plików tj. poprzez:

  • wybór tych plików i uzyskanie zaszyfrowanego pliku wynikowego zip lub
  • utworzenie archiwum zip (zawierającego pliki oferty) oraz zaszyfrowanie tak powstałego folderu do nowego, zaszyfrowanego pliku zip.

Chcąc mieć pewność, że zamawiający tym razem otworzy wszystkie pliki składające się na ofertę, zamierzamy zaszyfrować ją w obu opisanych powyżej sposobach, uzyskując w ten sposób dwa zaszyfrowane pliki zip. Następnie zamierzamy przesłać każdy tych zaszyfrowanych plików w dwóch odrębnych formularzach do składania ofert. W ten sposób zamawiający otrzyma od nas dwie oferty o treści identycznej, ale różniącej się sposobem utworzenia zaszyfrowanego pliku. Czy nie ma przeciwwskazań formalnych do wysłania dwóch ofert do zamawiającego w sposób opisany powyżej?

Odrzucenie oferty i wybór najkorzystniejszej – od kiedy liczyć termin na złożenie odwołania?

Pytanie:

Wykonawca został poinformowany, że jego oferta została odrzucona w czwartek (ma 5 dni na wniesienie odwołania od tej czynności). W piątek (dzień po przesłaniu informacji o odrzuconej ofercie) wszystkim wykonawcom przekazano informację o wyborze najkorzystniejszej oferty. Czy termin na wniesienie odwołania należy liczyć od momentu powiadomienia wykonawcy o odrzuconej ofercie, czy od chwili wyboru najkorzystniejszej oferty? Zakładam, że wykonawca, którego oferta została odrzucona, wniesie odwołanie. A co jeśli tydzień po wysłaniu informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty kończy się termin związania ofertą (przypada on na sobotę)? Czy w takiej sytuacji zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wszystkich wykonawców z wnioskiem o przedłużenie terminu związania z ofertą i ponowne wniesienie wadium, czy tylko do tego, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza?

Odwołanie przysługuje zarówno wobec czynności:

1)      odrzucenia oferty jak i

2)      wyboru najkorzystniejszej oferty.

Termin na jego wniesienie w pierwszym zakresie upływa w opisanej sytuacji we wtorek, w drugim zaś, w środę. Wykonawca, którego oferta została odrzucona, może zatem złożyć odwołanie aż do środy, z tym zastrzeżeniem, że w tym dniu może kwestionować wybór najkorzystniejszej oferty. Umowa może zostać podpisana w czwartek.

W przypadku wniesienia odwołania po upływie terminu składania ofert bieg terminu związania ofertą ulega zawieszeniu do czasu ogłoszenia przez Izbę orzeczenia. W takiej sytuacji należy wezwać wyłącznie wykonawcę, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, do przedłużenia ważności wadium albo wniesienia nowego wadium na okres niezbędny do zabezpieczenia postępowania do czasu zawarcia umowy. Wezwanie takie trzeba skierować najpóźniej na 7 dni przed upływem ważności wadium, a konsekwencją niezastosowania się wykonawcy do niego będzie wykluczenie go z postępowania.

Kiedy niewskazanie producenta sprzętu w ofercie może być przyczyną jej odrzucenia?

Pytanie:

Zamawiający wymagał w postępowaniu, aby wykonawcy złożyli wraz z ofertą załącznik z opisem technicznym oferowanego sprzętu. W siwz wskazano:

  1. W sytuacji, gdy jednostka centralna zestawu komputerowego jest tzw. składakiem, zamawiający wymaga, aby wykonawca podał nazwę oraz model komponentów wchodzących w skład takiej jednostki centralnej.
  2. Zamawiający wymaga podania faktycznych parametrów technicznych oferowanego asortymentu w taki sposób, aby zamawiający był w stanie stwierdzić, czy zaoferowany asortyment spełnia wymagania określone w siwz. Wykonawca jest zobowiązany do jednoznacznego określenia zaoferowanych produktów i komponentów, charakteryzując je poprzez wskazanie na konkretny wyrób (np. producent, typ, model, nr katalogowy).

W samym załączniku z opisem technicznym składanym wraz z ofertą zapisano: „Zamawiający wymaga, by z wypełnionych kolumn jasno wynikało, jaki wykonawca oferuje model procesora, typ dysku twardego, pamięci RAM, karty graficznej, nazwy systemu komputerowego. Nie dopuszcza się używania zwrotów typu: »zgodnie z SIWZ«, »spełnia« lub podobnych”.

Czy w związku z tym, że niektórzy wykonawcy nie podali wymaganych producentów, modeli komponentów itp., tylko ograniczyli się do przepisania parametrów z OPZ, przez co zamawiający nie jest w stanie sprawdzić, czy oferowany produkt spełnia jego wymagania, oferta taka podlega odrzuceniu?