W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Daniel Szczęsny

Jakie są reguły postępowania przy zawieraniu umowy ramowej przez zamawiającego sektorowego?

Pytanie: Jako zamawiający sektorowy planujemy wszcząć postępowanie publiczne powyżej progów unijnych, mające na celu zawarcie 3 umów ramowych z wykonawcami, którzy nie będą podlegali wykluczeniu, ich oferty odrzuceniu i którzy zostaną wybrani na podstawie kryteriów selekcji (w przypadku kiedy wpłynie więcej ofert niż 3). Przedmiotem postępowania będą usługi, które mogą być realizowane bezpośrednio u zamawiającego, w siedzibie wykonawcy lub częściowo u zamawiającego i częściowo u wykonawcy. Od rodzaju zlecanych prac będzie zależeć wynagrodzenie, które może mieć charakter ryczałtowy lub kosztorysowy (rozliczane powykonawczo) lub w części ryczałtowy i w części kosztorysowy. W związku z powyższym pojawiają się następujące pytania: 1. Czy zamawiający w ramach umowy ramowej może przyjąć różne formy wynagrodzenia i czy powinien już w umowie ramowej określić, jaki rodzaj prac i w jakiej formie będzie rozliczany? Czy ta kwestia powinna być przedmiotem postępowania wykonawczego do umowy ramowej? 2. Czy zamawiający, określając w SWZ kryteria oceny ofert (które będą miały zastosowanie do ofert składanych w postępowaniach wykonawczych), może dla różnych rodzajów prac określić różne kryteria oceny ofert? Przykładowo przy rozliczeniu ryczałtowym wskażemy kryterium cena, przy rozliczeniu kosztorysowym cena + termin realizacji lub termin przystąpienia do realizacji. 3. Czy oferty w postępowaniach wykonawczych muszą być również zabezpieczone kodem? I czy do otwarcia ofert wykonawczych stosuje się przepisy art. 221 i następne? 4. Czy w przypadku prac wykonywanych w trybie pilnym/awaryjnym kryterium oceny ofert wykonawczych może stanowić tylko termin realizacji albo mobilizacji?

Katarzyna Bełdowska

Poznaj wytyczne dotyczące udzielania zamówień w dziedzinie nauki

Pytanie: W ubiegłych latach zamawiający będący podmiotem prawa publicznego zgodnie z regulaminem wewnętrznym korzystał z wyłączenia stosowania ustawy Pzp i w zamówieniach do 214.000 euro zamieszczano w BIP zamawiającego informację o zamiarze udzielenia oraz informację o udzieleniu takiego zamówienia. Jak należy prawidłowo udzielać zamówień na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp, w odniesieniu do zamieszczania w BIP ww. ogłoszeń, biorąc pod uwagę ustawę z 20 lipca 2018 r. o szkolnictwie wyższym i nauce, której art. 469 odnosi się do zamówień z dziedziny nauki? Wskazuje on, iż „W przypadku udzielania zamówień, o których mowa w art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019), jeżeli ich wartość jest równa lub przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, podmiot, o którym mowa w art. 4, art. 5 ust. 1 i art. 6 tej ustawy, do którego stosuje się przepisy niniejszej ustawy: 1) zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w BIP na jego stronie podmiotowej; 2) działa w sposób zapewniający przejrzystość, równe traktowanie podmiotów zainteresowanych wykonaniem zamówienia oraz z uwzględnieniem okoliczności mogących mieć wpływ na jego udzielenie; 3) nie udostępnia informacji związanych z zamówieniem stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli podmiot zainteresowany wykonaniem zamówienia, nie później niż przed zawarciem umowy o wykonanie tego zamówienia, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane; 4) zamieszcza niezwłocznie w BIP na jego stronie podmiotowej informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia, albo informację o nieudzieleniu tego zamówienia”. Czy w związku z tym zamówienia z dziedziny nauki wyłączone spod ustawy Pzp należy teraz upubliczniać w BIP dopiero od progu unijnego (gdzie nie ma zastosowania wyłączenie z dziedziny nauki i obowiązuje przetarg unijny), a w przedziale od 130.000 złdo 214.000 euro brak takiego obowiązku?Zgodnie z zasadami opisanymi w art. 469 ustawy z 20 lipca 2018 r. o szkolnictwie wyższym i nauce obowiązki proceduralne ujęte w tym przepisie dotyczą wyłącznie zamówień w dziedzinie nauki, których wartość kwalifikuje je do udzielenia w progach unijnych. Odnośnie do udzielania zamówień nieobjętych reżimem stosowania ustawy Pzp „w dziedzinie nauki” o wartości w progach krajowych, wyłączonych na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp, nie znam regulacji prawnych, które wskazywałyby jakieś szczególne procedury, do których stosowania zamawiający byłby zobowiązany. Wydaje się zatem, że w takich sytuacjach zamieszczanie ogłoszeń w BIP nie jest obowiązkowe.

Katarzyna Pyrka

Jak zlecić zamówienie częściowe, które pozostało jako nieudzielone z zeszłego roku?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!