W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Dominika Perkowska

Poznaj 2 warunki zmiany kontraktu zamówieniowego i dokonaj jej, nie narażając się na zarzuty kontroli

Pytanie: Czy możliwa jest zmiana umowy na wykonanie dokumentacji projektowej, w sytuacji gdy w trakcie wykonywania prac okazało się, że w nowoprojektowanej części budynku należy „doprojektować” kuchnię oraz solary? Modyfikacja nie była przewidziana w siwz, jej potrzeba pojawiła się na etapie realizacji umowy. W kontrakcie widnieje jedynie zapis: „Zamawiający przewiduje możliwość zmian zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy w następujących przypadkach: cena oferty ulegnie zmianie w przypadku konieczności wykonania dodatkowych prac, które nie były przewidziane w pierwotnym zamówieniu, a okażą się niezbędne dla właściwego funkcjonowania Szkoły oraz będą korzystne i mogą wpłynąć m.in. na: poprawienie funkcjonalności, zwiększenie bezpieczeństwa, zwiększenie oszczędności, poprawę warunków ekologicznych. Zmiana inicjowana przez strony wymaga złożenia wniosku wraz z uzasadnieniem konieczności wykonania dodatkowych prac oraz wskazaniem kalkulacji ceny. Dokonanie zmiany wymaga by została spełniona co najmniej jedna z ww. przesłanek”. Powyższa zmiana została przewidziana w siwz i ogłoszeniu. Dodam, że wynagrodzenie wykonawcy ma charakter ryczałtu. Zamawiający nie przewidział wprost możliwości zmiany zakresu realizacji przedmiotu zamówienia. Czy zapis „cena ulegnie zmianie w przypadku konieczności wykonania dodatkowych prac” jest wystarczający, by zmienić zakres zamówienia? Czy w tej sytuacji wolno będzie podwyższyć wynagrodzenie wykonawcy (bazując na cytowanym zapisie siwz)?

Marta Mikulska-Nawacka

Badając, czy zmiana umowy o zamówienie jest istotna trzeba mieć na względzie wpływ takiej zmiany na warunki konkurencji w danym przetargu

Dominika Perkowska

Zamawiający nie może swobodnie dokonywać modyfikacji umowy na etapie realizacji zamówienia

Pytanie: Zamawiający w dniu 14.07.2015 roku wszczął procedurę przetargową w trybie art. 39 ustawy Pzp na przebudowę drogi powiatowej zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie ZP. W siwz zamawiający zawarł następujące zapisy:I. termin realizacji zamówienia 30.09.2015 rok.II. w istotnych postanowieniach umowy Zamawiający zastrzegł sobie możliwość przedłużenia terminu wykonania zamówienia w przypadku: konieczności wykonania robót dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia o którym mowa w § 1 umowy. konieczności wykonania robót uwzględnionych w Dokumentacji projektowej, a nie wyszczególnionych w przedmiarze robót i kosztorysie ofertowym, konieczności wykonania rozwiązań zamiennych zatwierdzonych przez projektanta, w  stosunku do rozwiązań ujętych w dokumentacji projektowej, jeżeli warunki atmosferyczne uniemożliwiają prowadzenie robót budowlanych zgodnie z wymaganiami opisanymi w specyfikacji technicznej. Wstrzymanie robót z tego powodu musi być potwierdzone w dzienniku budowy i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru, wystąpienia przerw w realizacji robót lub ich wstrzymanie z przyczyn niezależnych od Wykonawcy. Konieczność przedłużenia terminu umowy w przypadku wystąpienia okoliczności, o których  mowa powyżej potwierdza Inspektor Nadzoru po złożeniu przez Wykonawcę w trakcie realizacji robót pisemnego wniosku z uzasadnieniem konieczności zmiany terminu oraz podania okresu o jaki termin powinien zostać przedłużony. Zła organizacja pracy oraz niewielki zakres zmian ilościowych robót nie uzasadniają przedłużenia terminu umowy. Ponadto Zamawiający zawarł zapisy dopuszczające fakturowanie częściowe do wysokości 90% wynagrodzenia. Faktury częściowe mogą być wystawiane nie częściej niż raz w miesiącu. Po otwarciu ofert w dniu 29 lipca 2015 r. okazało się że zamawiającemu brakuje środków finansowych na przedmiotowe zadanie, które mogą być wprowadzone do budżetu dopiero na sesji Rady Powiatu w dniu 4 września 2015 r., w związku z powyższym wystąpiono do wykonawców o przedłużenie terminu związania ofertą. Ostatecznie umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w dniu 10 września 2015 roku. Pytanie jest czy w takiej sytuacji zamawiający może zmodyfikować zapisy umowy dotyczące fakturowania częściowego – zmienić w umowie, że rozliczenie inwestycji będzie jedna fakturą. Ponadto czy na podstawie w/w zapisów istotnych postanowień umowy (wymienionych w pkt II niniejszego pisma) zamawiający może wydłużyć wykonawcy termin wykonania zadania ze względu na przedłużającą się procedurę wyboru wykonawcy.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!