W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Anna Żochowska

Czy opcja zmniejszająca zakres zamówienia jest dopuszczalna zgodnie z Pzp?

Pytanie: Mam do zrealizowania usługę społeczną, którą wyceniam na około 2,5 mln zł netto (czyli trochę ponad 500 tys. euro). Rozumiem, że mogę zamówić ją w krajowym trybie podstawowym bez negocjacji. Wartość podstawowa zamówienia będzie wynosiła X godzin x cena wykonawcy w okresie 2 lat realizacji umowy. Może się jednak zdarzyć, że w którymś roku trzeba będzie zamknąć obiekt na 2 do 4 tygodni (nie wiadomo, kiedy i na ile czasu). Przyjmę zatem maksymalną liczbę godzin Y, kiedy nie trzeba będzie pracować (czyli 2 przerwy po 4 tygodnie po X godzin). Będzie to opcja zmniejszająca wartość zamówienia. Rozumiem, że na formularzu ofertowym wykonawca powinien wycenić zamówienie w maksymalnej liczbie godzin, bez uwzględniania ewentualnej przerwy i z zaznaczeniem, że kiedy takowa nastanie, to nie będzie miał pretensji i żadnych dodatkowych roszczeń? Bez względu na sytuację zamawiający będzie rozliczał się według godzin za faktycznie wykonaną usługę zgodnie z zapisami umowy. Niestety, może się zdarzyć, że: a)       zamówienie X (czyli na maksymalną liczbę godzin bez przerw) może zostać zwiększone o max. 2000 godzin (czyli opcja zwiększająca, gdzie wartość zamówienia wyniosłaby X godzin + 2000 x cena wykonawcy), albo b)       zamówienie X będzie miało przerwę, a jednocześnie zaistnieje później konieczność dołożenia tych godzin z opcji zwiększającej. Jaką wartość publikuję przed otwarciem ofert? Jak ma wyglądać oferta? Co wycenia wykonawca – jak to wszystko czytelnie opisać na formularzu ofertowym?

Anna Żochowska

Czy wartość koncepcji techniczno-technologicznej należy połączyć z kwotą opracowania dokumentacji projektowej?

Pytanie: Zamawiający planuje udzielić zamówienia na opracowanie koncepcji techniczno-technologicznej wraz z przygotowaniem zestawienia planowanych szacunkowych kosztów zaproponowanego rozwiązania, tj. kosztów prac projektowych i robót budowlanych w rozbiciu na poszczególne instalacje i główne czynniki cenotwórcze. W zakres opracowania mają wejść rozwiązania dla technologii źródeł ciepła i chłodu, tj. przebudowy systemu wytwarzania, zarządzania i dystrybucji (wraz z rozbudową sieci i instalacji przesyłowych) mediów energetycznych, zapewnienia pokrycia zapotrzebowania na wodę zimną wraz z rezerwą zgodną z obowiązującymi przepisami; odprowadzenia zwiększonej ilości ścieków i wody deszczowej. Koncepcja ma obejmować sieci, instalacje oraz infrastrukturę techniczną i energetyczną. Koncepcja będzie wykorzystana w celu ogłoszenia postępowania/postępowań na przygotowanie dokumentacji projektowej, w szczególności na udzielenie zamówienia publicznego w celu wyboru wykonawcy opracowania. Wartość szacunkowa zamówienia na samo opracowanie koncepcji i kosztów wynosi 100.000 zł netto. Czy jednak zamawiający ma obowiązek szacować zamówienie na koncepcję łącznie z zamówieniem na późniejsze opracowanie dokumentacji projektowej według tej koncepcji? Szacując łącznie, wyjdzie na pewno więcej niż 130.000 zł netto więc zamawiający zastanawia się nad możliwością udzielenia zamówienia na koncepcję bez stosowania ustawy Pzp w trybie zapytania ofertowego. 

Iwona Bujak

Kiedy trzeba wyłączyć z zamówień na roboty budowlane w kilku obiektach tożsame prace np. remontowe?

Pytanie: Zamawiający jest jednostką organizacyjną gminy, posiada 10 obiektów i jest zobowiązany do stosowania ustawy Pzp. W planie postępowań o udzielenie zamówienia na 2024 rok zaplanował roboty budowlane, które różnią się od siebie przedmiotem zamówienia i miejscem ich wykonania (różne lokalizacje). Zamawiający agreguje roboty budowlane względem obiektów (malowanie, wymiana instalacji, wymiana podłogi itp.) Jeżeli planowane roboty na danym obiekcie w ciągu roku nie przekraczają 130 tys. zł, udzielane są zgodnie z Regulaminem udzielania zamówień do 130 tys. zł. Zamawiający zaplanował postępowanie w trybie podstawowym na „Wymianę drzwi wejściowych oraz montaż systemu wspomagania otwierania drzwi wejściowych” w kilku obiektach na kwotę 150 tys. zł. Wcześniej chciałby wykonać malowanie części klatek schodowych jednego obiektu za 20 tys. zł niezwiązane z powyższym przetargiem i udzielić go do kwoty 130 tys. zł. Jednocześnie wiadomo, że część dotycząca wymiany drzwi na tym obiekcie wyniesie 20 tys. zł. W drugim obiekcie chcemy wykonać roboty budowlane „na wymianę instalacji systemu awaryjnego antywłamaniowego” za 15 tys. zł i malowanie za 30 tys. zł. Część dotycząca wymiany drzwi na tym obiekcie wyniesie 20 tys. zł. Czy zamawiający może tej sytuacji udzielić zamówienia na malowanie i wymianę instalacji do 130 tys. zł czy musi wszcząć przetarg, ponieważ ma w planie inną robotę budowlaną wymianę drzwi na kilku obiektach (w tym na opisanych wyżej)? Czy zamawiający powinien zagregować wszystkie niezwiązane ze sobą roboty budowlane, na danym obiekcie, łączyć i udzielać zgodnie z ustawą Pzp, nawet jeżeli będą się różnić przedmiotem zamówienia i nie będą ze sobą powiązane czasowo? Jak właściwie zagregować zamówienia do 130 tys. zł w opisanych sytuacjach, jeżeli zaplanowano przetarg na robotę budowlaną, która dotyczy wielu obiektów i trzeba wykonać kolejną robotę niezwiązaną przedmiotowo i czasowo w tych samych obiektach, a łączna wartość prowadzonych różnych mniejszych robót nie przekracza 130 tys. zł na obiekt?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!