W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Daniel Szczęsny

Zmiana pojemności opakowania zamawianej dostawy i kryteriów oceny – sprawdź, czy są możliwe w świetle nowego Pzp

Pytanie: Przetarg nieograniczony opublikowany w Dz.Urz. UE i na platformie zamawiającego 3 stycznia 2021 r. na dostawę produktów leczniczych (art. 132) obejmuje 20 części. Przedmiotem dostawy jest w m.in.: Cz. 1 – Immunoglobulin human 100 ml – w ilości 1200 fl., Cz. 2 – Immunoglobulin human 50 ml – w ilości 600 fl. Zamawiający 4 marca 2021 r. został poinformowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia, że prawidłowy opis części Cz. 1 i 2 winien być następujący: Cz. 1 – Immunoglobulin human – w ilości 12 000 g. Cz. 2 – Immunoglobulin human – w ilości 6 000 g. W związku z powyższym czy: 1)     zmiana postaci leku z (fl – flakon) na (g – gram) oraz odstąpienie w opisie przedmiotu zamówienia od pojemności leku 100 ml i 50 ml należy traktować jako istotną zmianę charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, która prowadziłaby do znacznej zmiany zakresu zamówienia, w rezultacie skutkującej unieważnieniem postępowania, 2)     jeżeli powyższe zmiany prowadzą do znacznej zmiany zakresu zamówienia, to unieważniamy całe postępowanie czy tylko dwie części (tj. Cz. 1 i Cz. 2)? W drugim naszym przetargu także obejmującym 6 części i ogłoszonym 26 lutego 2021 r. przedmiotem dostawy jest m.in. Cz. 1 – analizator mikrobiologiczny 1 szt. W opisie przedmiotu zamówienia wskazaliśmy: Pkt 9: Dodatkowa stacja robocza z oprogramowaniem scalającym wyniki pacjenta /identyfikacja z lekowrażliwością/ TAK – 20 pkt, NIE – 0 pkt. Pkt 10: Zakres pomiarowy aparatu 1–500 kDa TAK – 20 pkt, NIE – 0 pkt. Zamawiający 4 marca br. otrzymał od wykonawcy prośbę o wykreślenie pkt 9 i 10 z opisu przedmiotu zamówienia. W związku z powyższym czy: 1)     wykreślenie pkt 9 i 10, które są kryteriami oceny oferty w części nr 1, należy traktować jako istotną zmianę charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, która prowadziłaby do znacznej zmiany zakresu zamówienia, w rezultacie skutkującą unieważnieniem postępowania, 2)     jeżeli powyższe zmiany prowadzą do znacznej zmiany zakresu zamówienia, to unieważniamy całe postępowanie czy tylko część nr 1?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!