W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Agnieszka Gwóźdź-Kuzior

Nierówne traktowanie wykonawców poprzez różne wymogi formalne narusza uczciwą konkurencję

Pytanie: Zamawiający planuje przeprowadzić przetarg nieograniczony o wartości powyżej 144.000 euro na usługę uszycia, wykonania i dostawy składników umundurowania dla funkcjonariuszy służby celnej. Postępowanie jest podzielone na kilka części (różne sorty mundurowe). Zamawiający w dokumentacji postępowania w siwz zazwyczaj określał warunki, że w ramach realizacji umowy cytuję: „Wykonawca w ramach wynagrodzenia umownego zobowiązany jest do dostarczenia w terminie 45 dni od dnia podpisania umowy bezpłatnej partii próbnej składników umundurowania – po jednym egzemplarzu (wzoru) każdego składnika umundurowania, wykonanego zgodnie z opisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 15 września 2015 r., w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1490), zgodnie z dokumentacją techniczno-technologiczną oraz poglądowymi wzorami będącymi w dyspozycji zamawiającego. Wzory nie podlegają zwrotowi. Zamawiający ocenia wzory w terminie 7 dni roboczych od dnia ich dostarczenia do zamawiającego. Po akceptacji wzoru zamawiający składa zlecenie wykonania gotowych składników umundurowania. Proszę o podpowiedź, czy zamawiający nie utrudni innym udziału w postępowaniu i nie naruszy uczciwej konkurencji, jeśli wprowadzi następujący zapis: „Zamawiający odstąpi od wymogu wykonania wzoru poglądowego/bezpłatnej partii próbnej, w sytuacji gdy wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, wykonywał na rzecz Centralnego Magazynu Mundurowego w Rzepinie w okresie 3 lat od wszczęcia niniejszego postępowania tożsamy rodzaj usługi uszycia i dostawy składników umundurowania”? Zapis ten przyspieszyłby realizację usługi uszycia gotowych składników umundurowania.

Andrzela Gawrońska-Baran

Jak sformułować wymogi siwz w zakresie przygotowania elektronicznego JEDZ – skorzystaj z doświadczeń innych

Pytanie: Jak należy rozumieć sformułowania (dotyczące składania JEDZ w postaci elektronicznej) użyte przez UZP w dokumencie „Przykładowe zapisy, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp”: „Wykonawca wypełnia JEDZ, tworząc dokument elektroniczny. Może korzystać z narzędzia ESPD lub innych dostępnych narzędzi lub oprogramowania, które umożliwiają wypełnienie JEDZ i utworzenie dokumentu elektronicznego, w szczególności w jednym z formatów przesyłanych danych: .pdf, .doc, .docx, .rtf,.xps, .odt.”? Czy inne dostępne narzędzie to może być np. wypełniony przez wykonawcę a przygotowany wcześniej przez zamawiającego i zamieszczony na jego stronie internetowej plik JEDZ w wersji do edycji (.docx) zaczerpnięty z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/7 z 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (Dz.Urz. UE L 3/16) dalej „rozporządzeniu wykonawczym Komisji UE”? Plik ten wykonawca ściągnie sobie ze strony zamawiającego, wypełni zaznaczone rubryki, utworzy format PDF i podpisze kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Czy utworzony w ten sposób plik będzie dokumentem elektronicznym, który podpisany następnie przez wykonawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym będzie można przesłać na adres poczty elektronicznej zamawiającego? Czy w związku z powyższym oraz mając na uwadze danie wykonawcom możliwości wyboru (mogą się zdarzyć tacy, którzy nie będą korzystać z serwisu eESPD), zamawiający może zamieścić w siwz zapis: „JEDZ należy utworzyć: 1)      korzystając z serwisu eESPD, poprzez wypełnienie utworzonej przez zamawiającego za pośrednictwem serwisu eESPD elektronicznej wersji formularza JEDZ (plik xml stanowiący Załącznik nr 3 do siwz); Serwis eESPD został udostępniony przez Komisję Europejską pod adresem: http://ec.europa.eu/growth/espd (bezpośredni dostęp do polskiej wersji językowej serwisu pod adresem https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/filter?lang=pl), dostęp do serwisu eESPD możliwy jest również na stronie UZP w zakładce E-ZAMÓWIENIA/JEDZ pod adresem: https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/jednolity-europejski-dokument-zamowienia, lub 2)      korzystając z innych narzędzi lub oprogramowania, które umożliwiają wypełnienie JEDZ i utworzenie dokumentu elektronicznego w szczególności w jednym z następujących formatów przesyłanych danych: .pdf, .doc, .docx, .rtf, .xps, .odt. Zamawiający udostępnia do wykorzystania wzór JEDZ w wersji do edycji w załączniku nr 3a do siwz przygotowany wg wzoru określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji UE”?

Katarzyna Bełdowska

Rozliczenia z wykonawcą w obcych walutach – o czym należy pamiętać podczas postępowania?

Pytanie: Zamawiający umożliwia w procedurze unijnej składania ofert w złotówkach i euro. W przypadku złożenia oferty w euro rozliczenie umowy także nastąpi w tej walucie. Gdy wykonawca złoży ofertę w euro, w celu porównania ofert zamawiający przeliczy cenę na złotówki według średniego kursu NBP z dnia opublikowania ogłoszenia w Dz.Urz. UE. Termin składania ofert w postępowaniu wynosi 40 dni, zatem kursy euro – obowiązujący w dniu publikacji ogłoszenia i np. w 40 dniu od jego opublikowania – mogą znacząco się różnić. Czy w związku z tym zamawiający, porównując oferty cenowe składane w dwóch innych walutach, równo potraktuje wszystkich wykonawców? Jeśli polski wykonawca zaoferuje cenę w euro, będzie musiał również doliczyć w tej walucie VAT. Czy zamawiający powinien przyjąć kurs przeliczenia VAT również z dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dz.Urz. UE? Czy kwota wnoszonego w ofercie wadium może być dopuszczona i wskazana w dwóch walutach? Czy zamawiający powinien dopuścić wniesienie wadium jedynie w złotówkach i wskazać w siwz, że kwota wadium wnoszonego w danym dniu w walucie euro, powinna wynosić równowartość kwoty w złotówkach wskazanej w siwz? Co w przypadku zwrotu wadium po zakończonym postępowaniu, czy dział finansowy w przypadku zmieniającego się stale kursu euro będzie w stanie oddać dokładnie odliczoną kwotę wadium wykonawcy? Jak postępować w sytuacji dotyczącej wpłaty przez wykonawcę należytego zabezpieczenia umowy?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!