zamówienia podprogowe w nowym Pzp

Jak rozstrzygnąć procedurę poniżej 130.000 zł z błędem w opisie przedmiotu zamówienia?

Pytanie:

W postępowaniu poniżej progu 130.000 zł, po wyborze najkorzystniejszej oferty, jeden z wykonawców wskazał, że w opisie przedmiotu zamówienia występowała niejednoznaczność, która jego zdaniem miała wpływ na ustalenie ceny oferty. W związku z tym zażądał unieważnienia postępowania. Niejednoznaczność dotyczyła formatu zamawianego wydruku. W zaproszeniu do złożenia oferty wskazano błędnie format A4, ale w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia obok formatu A4 podano format właściwy wyrażony w milimetrach. Wykonawca wnioskujący o unieważnienie wycenił ofertę na format A4, natomiast wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, wziął pod uwagę parametry wyrażone w milimetrach. Wskazuje przy tym, że podany błędnie format A4 należy uznać za oczywistą omyłkę pisarską, co łatwo można było stwierdzić przy zachowaniu średniej miary staranności i w świetle całokształtu opisu przedmiotu zamówienia. Twierdzi też, że wykonawca żądający unieważnienia mógł z łatwością rozpoznać błąd w opisie przedmiotu zamówienia, a jego działania są podejmowane w złej wierze, aby bezprawnie uchylić niekorzystny dla niego wynik postępowania.

Czy w tej sytuacji należy unieważnić postępowanie, czy uznać, że omyłka była oczywista i nie miała wpływu na wynik procedury? Obowiązujący w jednostce Regulamin udzielania zamówień poniżej 130.000 zł wylicza następujące podstawy unieważnienia postępowania:

a) nie złożono co najmniej jednej oferty niepodlegającej odrzuceniu;

b) cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty;

c) zostały złożone oferty dodatkowe o takiej samej cenie;

d) wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym lub interesie zamawiającego, czego nie można było wcześniej przewidzieć;

e) postępowanie obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy.

Regulamin wymaga, by zamówienie było udzielane z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania, bezstronności i obiektywizmu oraz należytej staranności.