próbki

Próbki przedmiotu zamówienia – kiedy należy je składać i jak oceniać według nowej ustawy Pzp?

Pytanie:

W SWZ jako jedno z kryterium oceny ofert wprowadzono „jakość”. Zamówienie dotyczy igieł, które nie mogą się zbytnio wyginać. Na potwierdzenie spełnienia kryterium i dla oceny jakości ma być przedstawiana próbka, która w ramach badania kryteriów będzie oceniania w skali od 1–20 pod kątem stopnia wyginania. Czy próbka stanowi w takim przypadku element oferty czy przedmiotowy środek dowodowy zgodnie z nową ustawą Pzp? Dotychczas w orzecznictwie wskazywano: „próbka będzie stanowiła część oferty, gdy określa ona przedmiot zobowiązania wykonawcy i podlega badaniu w ramach kryterium oceny oferty, np. w kryterium jakości bądź funkcjonalności”. Potwierdza to również wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 października 2012 r., w którym wskazano, że „dokumenty odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu przyszłego zobowiązania wykonawcy, dookreślające i uszczegóławiające jego zakres czy sposób wykonania, co do zasady są w znaczeniu zarówno materialnym, jak i formalnym częścią oferty rozumianej jako oświadczenie woli wyrażające zobowiązanie do określonego wykonania zamówienia”.

Z drugiej strony według art. 7 pkt 20 ustawy Pzp pod pojęciem przedmiotowych środków dowodowych należy rozumieć środek służący potwierdzeniu zgodności oferowanej dostawy z wymaganiami, cechami lub opisem kryteriów oceny ofert. W tym przypadku próbka ma służyć zarówno do potwierdzenia spełnienia wymagań z opisu przedmiotu zamówienia jak i opisu kryteriów oceny ofert. Stąd pytanie – czy traktować ją jako element oferty czy przedmiotowy środek dowodowy?

Przedstawienie próbki ostatecznie ma prowadzić do stwierdzenia zgodności lub braku zgodności oferowanego przedmiotu z siwz

Pytanie:

Jako wykonawca startuję w przetargu nieograniczonym na dostawy poniżej progów unijnych. Zamawiający wprowadził do siwz następujący zapis: „Zastrzegamy sobie prawo do wezwania wykonawcy do złożenia próbek po otwarciu ofert”. Jako wykonawca również jest mi na rękę dostarczyć próbki dopiero po otwarciu jeżeli moja oferta jest konkurencyjna lub budzi wątpliwości niż przedkładać próbki na etapie postępowania będąc na szarym końcu. Problem w tym, że nie widzę uzasadnienia prawnego takiego zapisu, a dokładniej konsekwencji odrzucenia naszej oferty na podstawie art 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp po złożeniu próbek na wezwanie zamawiającego, ale bez uprzedniego wezwania nas do uzupełnienia dokumentów (prawidłowych próbek – nie zawierających błędów) na podstawie art. 26 ust 3 ustawy Pzp. Kryterium oceny ofert była cena oraz termin dostawy. Zatem przyjmując dane nam wytyczne próbki w tym postępowaniu, o które zamawiający nas „poprosił” po otwarciu ofert traktować należy jako dokument zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym dokumentów jakie zamawiający może żądać od wykonawców. Oczywiście w piśmie zamawiający nie podał podstawy prawnej takiego „uzupełnienia”. Próbki jako wykonawca uzupełniłem w wyznaczonym terminie jednak organizator przetargu doszedł do wniosku po ich otrzymaniu, że są one niezgodne z opisem przedmiotu zamówienia. Odrzucił ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp . Czy nie powinien najpierw wezwać nas do ich uzupełnienia?