W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Andrzela Gawrońska-Baran

Nie wszystkie zamówienia można zaplanować z góry na cały okres budżetowy

Pytanie: W naszej jednostce planuje się zamówienia w danym roku budżetowym (w terminie do 30 września) na kolejny rok. Wszystkie działy wpisują swoje wydatki w podziale na poszczególne grupy wydatków (m.in. żywność, dostawa AGD, dostawa art. biurowych itd. dostawy, usługi i rob bud - zgodnie z planem finansowym na kolejny rok (prognozowanym, bo realne środki przychodzą ok luty marzec w danym roku). Na podstawie tych cząstkowych planów pracownik ds. zamówień publicznych sumuje wydatki tego samego rodzaju i przeznaczenia i ustala tryb w jakim wydatek ma być realizowany (do 15.000 zł brutto-wolny zakup; do 30.000 euro - zapytanie ofertowe, powyżej tej kwoty przetarg). W skali roku zachodzą zmiany w tym planie i nagle okazuje się że z tych samych środków budżetowych planuje się zakupić jakieś art spożywcze np. na jakąś imprezę dla seniorów, których nie ma w specyfikacji np. kawa, soki itp. (zakup w trybie przetargu, kwota 200.000 złotych) i co zrobić w takim wypadku? Potraktować jako zakup nieplanowany i wprowadzić osobno w planie zamówień i oszacować poza tym wcześniejszym wydatkiem, który był zaplanowany i zrealizowany w trybie PN, tj. 100zł oszacowane osobno da wolny zakup poza Pzp i zapytaniem ofertowym u nas. Tylko jak taka sytuacja będzie się powielać w trakcie roku to może okazać się że łącznie poza procedurami zrealizowano większą sumę bo ktoś jej nie zaplanował od początku? Nadmienię że zakup będzie realizowany z tych samych środków budżetowych co pozostałe zakupy (nie z nowych-bo gdyby z nowych to można by było potraktować to jako osobny wydatek nieplanowany i szacować osobno, prawda?) Tylko nikt wcześniej nie pomyślał i nie dał tych zakupów do przetargu do specyfikacji. Czy potraktować to jako zakup tożsamy i nawet jeśli to kwota wydatku rzędu 100 zł to przeprowadzić kolejne postępowanie w trybie przetargu, bo to wcześniejsze już było w trybie przetargu? Jak wtedy oszacować wartość zamówienia - wartość całkowita suma tego przetargu początkowego + zakupy teraźniejsze tj. 200tys zł + 100zł a wartość zamówienia realizowanego to będzie 100zł? Tylko czy nie wprowadzi to w błąd wykonawców którzy będą się ubiegali o zamówienie że ono jest w trybie przetargu a wartość 100 zł? Kiedy należy takie zakupy łączyć a kiedy dzielić i traktować osobno-jeżeli w trakcie roku wynikają zmiany w planach?

Karol Jaworski

Zamawiający w przypadku zamówień udzielanych w częściach powinien stosować przepisy właściwe dla wartości danej części zamówienia

Pytanie: W rocznym planie mamy zapisaną realizację 5 zamówień na prace projektowe w branży drogowej. Zachodzi wobec nich łączność czasowa, miejscowa i rodzajowa, wobec czego wartością tych zamówień będzie łączna wartość tych zamówień i będą one przedmiotem ogłoszenia unijnego. Na początku roku udzieliliśmy jednego zamówienia, które było przedmiotem ogłoszenia wg procedury unijnej. Obecnie z uwagi na konieczność szybszego udzielenia zamówienia niż wynikałoby to z terminów "unijnych" chcielibyśmy zastosować art. 6a, ponieważ zachodzą przesłanki ustawowe. Łączna bowiem wartość tych dwóch zamówień (części) wynosi mniej niż 20 % wartości całego zamówienia (tych pięciu zamówień) a wartość tego kolejnego zamówienia jest niższa niż 80.000 euro. Czy jest to możliwe? Czy sumowanie zamówień powinno odbywać się wg rodzaju głównego przedmiotu zamówienia, tj. wg branż (np projekty drogowe razem, zamówienia dotyczące prac remontowych razem itp)? Ponadto czy w przypadku zastosowania pozacenowych kryteriów (np kryterium "organizacja nadzoru nad kontraktem") i przyznawania punktów przez członków komisji przetargowej na podstawie przedłożonego opracowania przez wykonawcę na zasadzie swobodnej oceny, członkowie ci winni uzasadniać przydzieloną punktację? Czy w przypadku, gdy w roku budżetowym zostaną nam dołożone środki finansowe (gmina uzyskała kredyt), to jak ustalać wartość zamówień udzielanych z tych środków? W ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) mamy zapisane zamówienia, jednakże na tym etapie nie jesteśmy w stanie określić czasu ich udzielenia ani precyzyjnej wartości. Jednocześnie, niezależnie od WPF mamy zapisane w naszym rocznym budżecie zamówienia tożsame rodzajowo. Czy mamy je łączyć z zamówieniami zapisanymi w WPF?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!