zagospodarowanie odpadów

Zamówienie na odbiór i zagospodarowanie odpadów – warunki określania ceny usługi

Pytanie:

Zamawiający chce wszcząć postępowanie o udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu swojej gminy. W ramach sposobu obliczenia ceny zamierza wskazać, że cenę oferty stanowi suma cen za usługi podstawowe i za dodatkowe. Dalej w zamiarze zamawiającego jest, aby w formularzu cenowym wykonawcy podali zaoferowane przez siebie ceny jednostkowe za wykonanie usługi podstawowej. Z kolei ceny jednostkowe za wykonanie usługi dodatkowej zamawiający narzuciłby wykonawcom, tj. wskazał w formularzu cenowym jako obowiązujące na podstawie uchwały rady gminy. Powyższe spowodowałoby, że wykonawcy konkurowaliby pomiędzy sobą jedynie cenami za wykonanie usługi podstawowej i ewentualnie innymi pozacenowymi kryteriami oceny ofert. Cena za wykonanie usługi dodatkowej byłaby stała, a zatem pozostawałaby bez znaczenia przy ocenie i porównaniu ofert. Według szacunków zamawiającego wartość usługi podstawowej wynosi około 99,6% łącznej wartości zamówienia, natomiast wartość usługi dodatkowej wynosi około 0,4% łącznej wartości zamówienia. Czy narzucenie cen jednostkowych dla ustalonego przez zamawiającego zakresu zamówienia, które wynikają z aktów prawa miejscowego, jako składowych łącznej ceny oferty, które obowiązywałyby wszystkich wykonawców, jest działaniem dopuszczalnym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Czy zakres zamówienia objęty cenami uregulowanymi przepisami prawa lokalnego jest zamówieniem publicznym?

Przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów

Przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów – wskazówki dotyczące procedury i realizacji umowy

W przetargach na ten szczególny przedmiot zamówienia, jakim jest odbiór śmieci, mogą pojawić się wątpliwości i problemy natury praktycznej dotyczące szacowania wartości usług, warunków udziału w prowadzonym postępowaniu, jakich można wymagać od wykonawców czy kwestii podziału zamówienia na części. Także realizacja umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych napotyka częste trudności związane choćby z podwyżkami cen paliwa i konieczną zmianą kontraktu czy regulacjami ustawy o elektromobilności i obowiązkiem ich stosowania do tego rodzaju zamówień. W artykule przygotowaliśmy dla Ciebie wyjaśnienia pytań naszych Czytelników dotyczących  przetargów na odbiór odpadów komunalnych oraz omówienie istotnego wyroku TSUE w kwestii odbioru odpadów na terenie UE.  

W tym artykule
  • W przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów możliwy i zgodny z prawem jest warunek posiadania uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej dotyczący wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
  • To zamawiający decyduje, czy przeprowadzi postępowanie na całość zamówienia, w tym przypadku: odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów, czy też osobno na odbiór i transport odpadów i na zagospodarowanie odpadów.
  • W kwestii zamówień na zagospodarowanie odpadów na terenie UE, zdaniem TSUE obowiązek uzyskania zgody właściwych organów państw wysyłki, przeznaczenia i tranzytu przed przemieszczeniem odpadów wchodzi w zakres realizacji zamówienia.
  • Zamówienie na odbiór i zagospodarowanie odpadów dotyczy usług powtarzających się okresowo. Umowa, której przedmiotem jest usługa powtarzająca się/ciągła, powinna przewidywać okres realizacji zamówienia podany datą początkową i końcową (termin od – do).

Zarzuty kontrolujących odnośnie do warunku doświadczenia w zagospodarowaniu terenu

Pytanie:

Zamawiający wszczął postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji na zagospodarowanie terenu wokół stawu. Wartość szacunkowa zamówienia wynosiła 586.209,10 zł netto. W warunkach udziału w postępowaniu odnośnie do zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający wskazał na wymóg posiadania doświadczenia przez wykonawcę w zakresie należnego wykonania minimum jednego zamówienia polegającego na zagospodarowaniu terenu o wartości minimum 100.000 zł brutto. Zamawiający ma wyjaśnić jednostce kontrolującej powyższy warunek, mając na uwadze treść art. 16 i 112 ustawy Pzp. Przedmiotowe zadanie obejmowało m.in.:

1)                        czyszczenie skarp stawu,

2)                        zagospodarowanie terenu wokół stawu,

3)                        montaż nowego ogrodzenia,

4)                        wykonanie siłowni plenerowej,

5)                        odtworzenie obrysu dworu,

6)                        utwardzenie terenu – alejki parkowe,

7)                        zagospodarowanie terenów zielonych,

8)                        odtworzenie historycznej bramy z ogrodzeniem,

9)                        wykonanie portyku z pamiątkową tablicą,

10)                    wykonanie ścieżki edukacyjnej.

Zamawiający nie zawęził warunku, dotyczył on szeroko rozumianego „zagospodarowania terenu”. Ponadto wartość brutto warunku nie jest zbyt wygórowana, zważywszy, że wartość szacunkowa to 586.209,10 zł netto. W związku z powyższym proszę o podpowiedź w kwestii wyjaśnień co do postawionego zarzutu przez kontrolujących.