Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Pomyłka wykonawcy w zakresie wykazania się czystymi pojazdami – wezwij go do wyjaśnień

Pytanie:

Prowadzę postępowanie na roboty budowlane w trybie podstawowym bez negocjacji. Warunkiem udziału w postępowaniu było wykazanie się doświadczeniem w robotach budowalnych polegających na odtworzeniu oznakowania poziomego na określoną liczbę m2. Jednocześnie jako powiat o liczbie mieszkańców powyżej 50 000 osób wprowadziliśmy w SWZ oraz w umowie wymogi określone w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywanych. Wykonawca, któremu zostanie udzielone zamówienie, będzie musiał wykazać się łącznym udziałem pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych używanych przy wykonywaniu zamówienia, na poziomie co najmniej 10 %. W oświadczeniu z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca wskazał, że w celu spełniania warunków udziału w postępowaniu polega na zasobach podmiotu trzeciego w postaci użyczenia samochodu zeroemisyjnego. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić? Czy należy żądać na podstawie art. 122 ustawy Pzp zastąpienia tego podmiotu innym podmiotem, ale z prawidłowym określeniem w jaki sposób wykonawca polega na jego zasobach w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu (doświadczenie)? A może trzeba wymagać, by wykonawca samodzielnie spełniał warunek udziału? Czy powinniśmy zastosować art. 128 ust. 1 bądź ust. 2 ustawy Pzp?

Obowiązki zamawiających w ustawie o elektromobilności

Obowiązki z ustawy o elektromobilności dla wszystkich zamawiających (cz. IV)

Zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziły nowe obowiązki dla wszystkich zamawiających, którzy udzielają pewnych zamówień publicznych o określonej wartości. Muszą oni do końca 2025 roku, a następnie 2030 roku osiągnąć określony procentowy udział nisko i zeroemisyjnych pojazdów w zamówieniach. Warto podkreślić, że nie dotyczy to jedynie zakupu pojazdów, ale także np. zamawianych usług, które wykonawca realizuje za ich pomocą. Którzy zamawiający i przy jakich zamówieniach muszą pamiętać o nowych wymogach? Jak w praktyce je realizować?

W artykule znajdziesz omówienie nowych regulacji a także rozwiązanie kilku praktycznych problemów. Dowiesz się m.in., czy zakup używanych pojazdów także objęto wymogami ustawy o elektromobilności.

W tym artykule
  • Artykuł 68a i 68b u.o.e.i.p.a. dotyczy wszystkich zamawiających, którzy muszą stosować ustawę Pzp. Będą to więc także zamawiający sektorowi oraz JST, które mają mniej niż 50.000 mieszkańców.
  • Wymóg, aby np. śmieciarki do odbioru odpadów spełniały normy emisji spalin Euro, nie oznacza od razu, że spełniono wymagania ustawy o.e.i.p.a.
  • Nie w każdym zamówieniu powyżej progów unijnych trzeba stosować wymogi minimalnego udziału samochodów nisko- lub zeroemisyjnych w puli pojazdów objętych zamówieniem. Ustawa o elektromobilności wymaga bowiem od zamawiających, by osiągnęli odpowiednie proporcje pojazdów nisko- i zeroemisyjnych wśród pojazdów objętych zamówieniami w dwóch okresach: do końca 2025 roku i do końca 2030 roku. Mogą to zrobić stopniowo, rozkładając wymogi na różne zamówienia.

Więcej na temat regulacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i obowiązkach zamawiającego piszemy tutaj:

  1. Ustawa o elektromobilności – obowiązki zamawiających z administracji rządowej i samorządowej (cz. I)
  2. Do 31 stycznia br. złóż sprawozdanie o liczbie pojazdów zero- i niskoemisyjnych w Twoich zamówieniach (cz. II)
  3. Jak dokonać zamówienia publicznego według ustawy o elektromobilności – zapisy dokumentów zamówienia (cz. III)
Ustawa o elektromobilności a zamówienia publiczne

Jak dokonać zamówienia publicznego według ustawy o elektromobilności – zapisy dokumentów zamówienia (cz. III)

W związku ze zmianą ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej: ustawa o.e.i.p.a.) na jednostki administracji rządowej oraz samorządowej nałożono nowe obowiązki. Muszą one mianowicie zapewnić realizację swoich zadań własnych przy pomocy określonej liczby pojazdów nisko i zeroemisyjnych. Aby zapewnić określony procent czystych pojazdów we flocie pojazdów obsługujących urząd, należy formułować odpowiednie wymogi w przetargach. Sprawdź, jak za pomocą postanowień m.in. opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert realizować nowe obowiązki. Wykorzystaj gotowe zapisy w dokumentach zamówienia.

W tym artykule
Ustawa o elektromobilności – JST i administracja rządowa

Ustawa o elektromobilności – obowiązki zamawiających z administracji rządowej i samorządowej (cz. I)

Grudniowe zmiany w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych przekładają się na realne obowiązki wszystkich zamawiających, którzy stosują Prawo zamówień publicznych. Ustawa o elektromobilności przewiduje określone zadania, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. W tym artykule omawiamy obowiązki administracji samorządowej i rządowej.  

W tym artykule
  • Nowelizacja ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza określone nowe obowiązki, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające.
  • Artykuł 34 ust. 1 ustawy o.e.i.p.a. wymaga, aby od 1 stycznia 2025 r. wśród pojazdów samochodowych, jakie użytkują urzędy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, było co najmniej 50% pojazdów elektrycznych.
  • Podobnie jak administracja rządowa, jednostki samorządu terytorialnego (JST) także muszą zapewnić odpowiednią liczbę pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów, które je obsługują.
  • Wymogi są jednak niższe niż w przypadku naczelnych i centralnych organów administracji państwowej. Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o.e.i.p.a. we flocie pojazdów urzędów, które obsługują gminę, powiat lub województwo, od 1 stycznia 2025 r. musi być co najmniej 30% pojazdów elektrycznych.
  • Od 1 stycznia 2025 r. powyższy obowiązek pojawi się także w sytuacji, w której JST powierza, w drodze uchwały organu stanowiącego, realizację zadania publicznego, utworzonej przez siebie spółce prawa handlowego. Spółka ta otrzymuje z tego tytułu rekompensatę z budżetu JST. Obowiązkiem nie jest objęty transport zbiorowy.
  • Opisany obowiązek nie obejmie wykonywania, zlecania lub powierzania zadań publicznych dotyczących letniego i zimowego utrzymania dróg, które polega na mechanicznej metodzie oczyszczania jezdni ulic. Chodzi w szczególności o zamiatanie i zmywanie oraz zapobieganie i zwalczanie śliskości zimowej, w tym gołoledzi i usuwanie śniegu.
  • Wydaje się, że zamówienia, które służą funkcjonowaniu urzędu
    (np. zakup artykułów biurowych, komputerów, czy obsługa prawna) mają charakter poboczny względem zadań własnych. W takim przypadku JST nie musi ich realizować przy udziale pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym.

Więcej na temat czystych pojazdów w zamówieniach publicznych przeczytasz w artykułach:

  1. Do 31 stycznia br. złóż sprawozdanie o liczbie pojazdów zero- i niskoemisyjnych w Twoich zamówieniach (cz. II)
  2. Jak dokonać zamówienia publicznego według ustawy o elektromobilności – zapisy dokumentów zamówienia (cz. III)
  3. Obowiązki z ustawy o elektromobilności dla wszystkich zamawiających (cz. IV)
Ustawa o elektromobilności a zamówienia publiczne

Ustawa o elektromobilności a zamówienia publiczne – 4 praktyczne pytania zamawiających i podpowiedzi eksperta

Dnia 2 grudnia 2021 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269). Nakłada ona nowe obowiązki na wszystkie podmioty, które stosują Prawo zamówień publicznych do określonej kategorii zamówień. Będą one musiały zapewnić minimalne poziomy udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów (tzw. czystych pojazdów) w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, we wskazanych w ustawie okresach. Dodatkowo do 31 stycznia 2022 r. należy przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, które wskazano w ustawie. Informacja obejmie okres od 2 sierpnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Kogo konkretnie dotyczą wskazane obowiązki i jak je realizować? Piszemy o tym na przykładzie kilku pytań naszych Czytelników. W kolejnych tygodniach na łamach Portalu PZ ukaże się także obszerny tekst na temat nowych przepisów.  

W tym artykule
  • Które gminy i do jakich zadań zastosują nowe regulacje ustawy o elektromobilności w zamówieniach publicznych?
  • Jak egzekwować realizację zamówienia publicznego przy użyciu „czystych pojazdów”?
  • Czy każdy SPZOZ zastosuje wymogi ustawy o elektromobilności dotyczące czystych pojazdów w zamówieniach publicznych?
  • Czy zamawiający sektorowy także musi zadbać o udział czystych pojazdów przy realizacji określonych zamówień?

O zmianie ustawy o elektromobilności i jej przełożeniu na zamówienia publiczne piszemy również tutaj: „Nowe obowiązki dla zamawiających kupujących samochody (czyste pojazdy w zamówieniach publicznych”.

Kolejne opracowanie na ten temat opublikujemy w przyszłym tygodniu. Dowiesz się z niego m.in.:

1)      jak ustawa o elektromobilności reguluje obowiązki samorządów,

2)      o czym muszą wiedzieć wszystkie jednostki zamawiające w związku z nowelizacją ustawy o elektromobilności,

3)      jak w praktyce sporządzić opis przedmiotu zamówienia, projekt umowy, formularz oferty, aby wypełnić wymogi związane z czystymi pojazdami w zamówieniach publicznych.