Ustawa o elektromobilności – obowiązki zamawiających z administracji rządowej i samorządowej (cz. I)

Stan prawny na dzień: 31.01.2022
Ustawa o elektromobilności – JST i administracja rządowa

Grudniowe zmiany w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych przekładają się na realne obowiązki wszystkich zamawiających, którzy stosują Prawo zamówień publicznych. Ustawa o elektromobilności przewiduje określone zadania, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. W tym artykule omawiamy obowiązki administracji samorządowej i rządowej.  

W tym artykule
  • Nowelizacja ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza określone nowe obowiązki, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające.
  • Artykuł 34 ust. 1 ustawy o.e.i.p.a. wymaga, aby od 1 stycznia 2025 r. wśród pojazdów samochodowych, jakie użytkują urzędy naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, było co najmniej 50% pojazdów elektrycznych.
  • Podobnie jak administracja rządowa, jednostki samorządu terytorialnego (JST) także muszą zapewnić odpowiednią liczbę pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów, które je obsługują.
  • Wymogi są jednak niższe niż w przypadku naczelnych i centralnych organów administracji państwowej. Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o.e.i.p.a. we flocie pojazdów urzędów, które obsługują gminę, powiat lub województwo, od 1 stycznia 2025 r. musi być co najmniej 30% pojazdów elektrycznych.
  • Od 1 stycznia 2025 r. powyższy obowiązek pojawi się także w sytuacji, w której JST powierza, w drodze uchwały organu stanowiącego, realizację zadania publicznego, utworzonej przez siebie spółce prawa handlowego. Spółka ta otrzymuje z tego tytułu rekompensatę z budżetu JST. Obowiązkiem nie jest objęty transport zbiorowy.
  • Opisany obowiązek nie obejmie wykonywania, zlecania lub powierzania zadań publicznych dotyczących letniego i zimowego utrzymania dróg, które polega na mechanicznej metodzie oczyszczania jezdni ulic. Chodzi w szczególności o zamiatanie i zmywanie oraz zapobieganie i zwalczanie śliskości zimowej, w tym gołoledzi i usuwanie śniegu.
  • Wydaje się, że zamówienia, które służą funkcjonowaniu urzędu
    (np. zakup artykułów biurowych, komputerów, czy obsługa prawna) mają charakter poboczny względem zadań własnych. W takim przypadku JST nie musi ich realizować przy udziale pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym.

Więcej na temat czystych pojazdów w zamówieniach publicznych przeczytasz w artykułach:

  1. Do 31 stycznia br. złóż sprawozdanie o liczbie pojazdów zero- i niskoemisyjnych w Twoich zamówieniach (cz. II)
  2. Jak dokonać zamówienia publicznego według ustawy o elektromobilności – zapisy dokumentów zamówienia (cz. III)
  3. Obowiązki z ustawy o elektromobilności dla wszystkich zamawiających (cz. IV)

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce