Zmiana PZP od 28 września 2023 r. w przedmiocie zamówień na publiczny transport

Stan prawny na dzień: 29.09.2023
  Zmiana PZP od 28 września 2023 r. w przedmiocie zamówień na publiczny transport

Z dniem 28 września br. wykreślono z ustawy Pzp regulację art. 11 ust. 1 pkt 10. Zmiany mają na celu zapewnienie stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych do zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007. Do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego należy stosować Prawo zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem procedury odwoławczej przed Krajową Izbą Odwoławczą. Sprawdź źródło i konsekwencje nowelizacji.

Przedstawiamy krótkie omówienie nowelizacji.

Konsekwencje zmian ważne dla zamawiającego – stosowanie Pzp, kognicja KIO

W związku z wprowadzoną zmianą nie będzie już wątpliwości, że na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym przepisy ustawy Pzp stosuje się do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego:

  • bezpośrednio na podstawie art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 w zakresie autobusowego lub tramwajowego transportu pasażerskiego oraz
  • jako procedurę przetargową, o której mowa w art. 5 ust. 3 (zdanie drugie) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego lub metra.

Zmiana ta przesądza, iż Krajowa Izba Odwoławcza jest właściwa w sprawach odwołań od decyzji co do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym. Wnosiła o to Komisja Europejska w związku ze sprawozdaniem Polski z realizacji w 2021 roku decyzji Komisji (UE) 2021/1885 z 20 kwietnia 2021 r. w sprawie pomocy państwa SA.43127 – 2018/C (ex 2015/NN) (ex 2015/N) wdrożonej przez Polskę na rzecz Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. (notyfikowanej jako dokument nr C(2021) 855) (Dz.Urz. UE L 386 z 29.10.2021, str. 1) oraz w sprawie EU-Pilot- EUP(2022)10363.

Źródło zmian – wyeliminowanie niespójności legislacyjnych

Zgodnie z wykreślonym art. 11 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp jej regulacji nie stosowano do zamówień na usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem. W porządku prawnym występowała pozorna niespójność między ustawą z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym i ustawą Pzp, co zmotywowało ustawodawcę do nowelizacji. Brak było też regulacji dotyczącej prowadzenia postępowań odwoławczych dotyczących konkursowego wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego. W związku z tym w Krajowej Izbie Odwoławczej ukształtowała się praktyka odrzucania kierowanych do niej odwołań od czynności i zaniechań zamawiającego dotyczących zamówień usług publicznych w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem.

Od kiedy stosujemy nowe przepisy?

Zgodnie z art. 23 ustawy zmieniającej do postępowań:

1)     o udzielenie zamówienia publicznego, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego innego niż koleją lub metrem,

2)     w sprawie konkursów i zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem

– wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy tj. przed 28 września 2023 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.

Także do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed 28 września br. stosuje się przepisy dotychczasowe.

Podstawa prawna

  • ustawa z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1720).
Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...