Analiza potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. – nowe podejście do przetargów unijnych

Stan prawny na dzień: 10.12.2025
Analiza potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. – nowelizacja Pzp a zamówienia unijne

Rynek zamówień publicznych w Polsce stoi u progu fundamentalnej zmiany. Dotknie ona każdego zamawiającego, który planuje wszcząć po 1 stycznia 2026 r. postępowanie na zamówienia unijne.

Nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych z 25 lipca 2025 r., znacząco rozszerza obowiązki związane ze sporządzaniem analizy potrzeb i wymagań (ANR). Dotychczas analiza pełniła głównie funkcję organizacyjną i przygotowawczą, ukierunkowaną na efektywność planowania.

W odpowiedzi na chroniczny problem zbyt małej liczby składanych ofert, który negatywnie wpływa zarówno na poziom cen, jak i jakość realizowanych zamówień, ustawodawca nadał ANR wymiar strategiczny. Analiza potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. ma świadomie kształtować warunki zamówienia w taki sposób, aby zwiększyć liczbę potencjalnych wykonawców i zachęcić ich do udziału w postępowaniu.

Obowiązek ten polega na konieczności zbadania wpływu planowanego zamówienia na konkurencyjność już na etapie rozeznania rynku. Kluczowe jest również wskazanie w samej analizie, jakie konkretnie warunki zamówienia – obejmujące m.in. opis przedmiotu, kryteria oceny ofert czy wymagania dotyczące realizacji – zamawiający zastosuje, aby podnieść konkurencyjność postępowania.

Nowe regulacje mają przeciwdziałać schematycznemu sporządzaniu tego dokumentu. Wymuszają bardziej odpowiedzialne i wszechstronne przygotowywanie postępowań, co w założeniu ma prowadzić do bardziej otwartego rynku zamówień publicznych.

W tym artykule

1.       Co to jest analiza potrzeb i wymagań?
Analiza potrzeb i wymagań to obowiązkowy dokument przygotowywany przed wszczęciem postępowania unijnego. Po nowelizacji Pzp ma ona nie tylko porządkować planowanie zamówienia, lecz także świadomie kształtować jego warunki, tak aby zwiększyć liczbę potencjalnych wykonawców i poprawić konkurencyjność postępowania.

2.       Do jakich postępowań stosuje się nowe zasady analizy potrzeb i wymagań?

Nowe zasady analizy potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. stosuje się wyłącznie do postępowań wszczynanych od 1 stycznia 2026 r. Do postępowań wszczętych wcześniej oraz analiz sporządzonych przed tą datą stosujemy dotychczasowe przepisy.

Jeżeli zatem analiza potrzeb i wymagań została w całości przygotowana do 31 grudnia 2025 r., to nie ma potrzeby uzupełniania jej o elementy, które nie obowiązywały w momencie jej przygotowania. Jeżeli natomiast przygotowanie analizy zostało rozpoczęte w grudniu 2025 roku i jest kontynuowane w 2026 roku (dokument nie został ostatecznie sporządzony), wówczas rekomendujemy uwzględnienie w nim wymagań obowiązujących po 1.01.2026 r.
3.       Jaki jest główny cel zmian dotyczących analizy potrzeb i wymagań?

Celem zmian jest zwiększenie liczby ofert w postępowaniach, wzmocnienie realnej konkurencji oraz poprawa jakości wydatkowania środków publicznych. Analiza potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. ma stać się narzędziem strategicznym, a nie tylko formalnym załącznikiem do dokumentacji.
4.       Co musi uwzględniać analiza potrzeb i wymagań po nowelizacji Pzp?
Analiza potrzeb i wymagań od stycznia 2026 roku musi uwzględniać wpływ planowanego zamówienia na konkurencyjność już na etapie rozeznania rynku. Powinna także wskazywać, jakie konkretne warunki zamówienia – w szczególności opis przedmiotu zamówienia, kryteria oceny ofert, warunki udziału i postanowienia umowy – zamawiający zastosuje, aby podnieść konkurencyjność postępowania.
5.       Na jakim etapie sporządza się analizę potrzeb i wymagań?
Analizę potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. sporządza się na etapie przygotowania postępowania, równolegle z rozeznaniem rynku. Jej ustalenia powinny realnie wpływać na treść ogłoszenia, SWZ/OPZ, warunków udziału i projektowanych postanowień umowy.
6.       Jakie przykłady warunków zamówienia podnoszą konkurencyjność postępowania?
Ustawodawca wskazuje m.in.: unikanie nadmiernie szczegółowych wymagań technicznych, ustalanie realnych i proporcjonalnych warunków udziału, stosowanie kryteriów jakościowych zamiast wyłącznego kryterium ceny, wyznaczanie odpowiednio długich terminów składania ofert oraz elastyczne podejście do podziału zamówienia na części. Elementy te powinny być opisane w analizie potrzeb i wymagań po 1.01.26 r.

7.       Czy trzeba aktualizować analizy potrzeb i wymagań sporządzone przed 1.01.26 r.?

Nie, przepisy przejściowe nie nakazują aktualizacji analiz sporządzonych przed 1 stycznia 2026 r. dla postępowań wszczętych przed tą datą. Nowe wymagania dotyczą tylko analiz sporządzanych dla postępowań wszczynanych po 1.01.26 r.
8.       Jakie praktyczne znaczenie ma analiza potrzeb i wymagań po 1.01.26 r. dla zamawiających?
W praktyce analiza potrzeb i wymagań po 1 stycznia 2026 r. wymusza dokładniejsze planowanie zakupów oraz lepsze rozeznanie rynku. Zamawiający będzie rozliczany nie tylko z formalnego sporządzenia dokumentu, ale z tego, czy warunki zamówienia rzeczywiście sprzyjają konkurencji i dostępowi większej liczby wykonawców do postępowania.

Pozostało jeszcze 71% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Krzysztof Hodt

Krzysztof Hodt

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, aktualnie specjalista w wydziale zamówień publicznych jednej z największych instytucji zamawiających w Polsce.