W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Katarzyna Bełdowska

Wątpliwości w stosowaniu art. 56 ustawy Pzp dotyczącego konfliktu interesów

Pytanie: Kwestią dyskusyjną jest dla nas sposób, forma, krąg osób i czas pozyskania oświadczenia dotyczącego konfliktu interesów zgodnie z art. 56 ust. 4 ustawy Pzp. Ustawodawca wskazuje formę pisemną oświadczenia. Czy akceptowalne będzie również uzyskanie oświadczenia w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Bliżej nieokreślony zwrot użyty w art. 56 ust. 1 oraz 3 „osoby mogące wpłynąć na wynik tego postępowania” może być – w naszej ocenie – przyczyną stawiania zamawiającemu zarzutu braku należytej staranności przy udzielaniu zamówień publicznych. Czy będą to np. osoby opiniujące lub które zatwierdziły i zapoznały się z warunkami zamówienia, projektem umowy (dokumentami sporządzanymi przed wszczęciem postępowania zawierającymi opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału zamówienia, kryteria oceny ofert)?  Czy te osoby należą do kręgu osób mogących wpłynąć na wynik postępowania? Czy będą nimi członkowie rady nadzorczej, którzy w związku z przepisami o zasadach zarządzania mieniem państwowym będą wyrażać zgodę na zawarcie umów z wykonawcami? Interpretacja art. 56 ust. 3 jest o tyle trudna, iż pomimo wykreślenia zwrotu „osoby wykonujące czynności związane z przygotowaniem postępowania” nowelizacją ustawy, należy odebrać oświadczenie o braku istnienia okoliczności wynikających z ust. 3, co wydaje się że wynika z wzorca protokołu postępowania wprowadzonego rozporządzeniem. Biorąc pod uwagę, że udzielaniem zamówień zajmuje się ściśle określone grono osób, rozważane jest pozyskanie oświadczeń zbiorczo od z góry przewidzianych postępowań, które mają odbyć się danym roku lub innej jednostce czasu.

Andrzela Gawrońska-Baran

Czy po 1 stycznia 2021 r. oświadczenia z art. 56 ustawy Pzp pracownicy mogą złożyć na piśmie?

Pytanie: Przygotowując się do wdrożenia nowej ustawy Pzp i analizując przepisy, zauważyliśmy pewną przeszkodę, o której istnienie i ewentualne sposoby jej ominięcia pragniemy spytać. Zgodnie z treścią nowej ustawy Pzp postępowania powinny być przeprowadzane oraz dokumentowane i archiwizowane elektronicznie (wynika to m.in. z art. 70 nowej ustawy). W nowej ustawie tak jak i w starej zawarto obowiązek po stronie osoby dokonującej czynności w postępowaniu (uczestniczącej w pracach komisji) polegający na złożeniu oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia z uczestniczenia w jej pracach (stary art. 17, nowy art. 56). Oświadczenie to stanowi załącznik do protokołu z postępowania, więc powinno przybrać formę elektroniczną. Protokoły z obrad komisji i zgoda wyrażana przez członków akceptująca wyniki jej prac mogą być dokumentowane w postępowaniu za pomocą narzędzi elektronicznego obiegu dokumentów, kont na serwisach zakupowych itp. Oświadczenie jednak musi mieć formę pisemną i spełniać wymogi zarezerwowane dla tego typu czynności zgodne z przepisami Kodeksu cywilnego. Czy powyższe okoliczności zobowiązują zamawiającego do zapewnienia swoim pracownikom certyfikowanych podpisów elektronicznych? Naszym zdaniem nie możemy wymagać od pracowników, aby Ci oświadczając, wykorzystywali swoje osobiste konto na ePUAP czy też inne własne narzędzie. Proszę o nakreślenie podejścia, jakie powinien przyjąć zamawiający w interpretacji wspomnianych przepisów kluczowych dla sporządzenia nowego regulaminu udzielania zamówień w instytucji zobowiązanej do stosowania ustawy Pzp.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!