służba zdrowia

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia – jak formułować kryteria oceny ofert, cz. II

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są zobowiązane przy dokonywaniu zakupów stosować Prawo zamówień publicznych. W ich przypadku nie jest to łatwe, szczególnie gdy muszą nabyć konkretne medykamenty do określonych terapii czy urządzenia, które będą kompatybilne z posiadanym sprzętem. W zeszłym tygodniu pisaliśmy o tym, jak w tego rodzaju procedurach zgodnie z prawem formułować postanowienia opisu przedmiotu zamówienia − Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia − opis przedmiotu zamówienia, cz. I. Dziś omawiamy szczegóły związane z kryteriami oceny ofert.

1.      Podmiot leczniczy będący bowiem samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej może zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert lub o wadze większej niż 60% np. w zamówieniu na dostawę leków tylko, jeżeli wypełni wymogi z art. 91 ust. 2a Pzp.Podmiot leczniczy, ale będący spółką prawa handlowego (zamawiający kwalifikujący się jako tzw. podmiot prawa publicznego z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp), już takich ograniczeń nie ma.
2.      Oprócz tzw. standardowych pozacenowych kryteriów oceny ofert (np. termin gwarancji, termin dostawy), zamawiający mogą wybrać także np. szeroko rozumianą jakość (tj. ocenianą np. w podkategoriach bezawaryjności, trwałości). Jest ona istotna przy wielu zamówieniach w służbie zdrowia, począwszy od środków do mycia, dezynfekcji, przez sprzęt jednorazowego użytku aż po aparaturę zabiegową i specjalistyczny sprzęt medyczny.
3.      W odniesieniu do parametrów niewymaganych bezwzględnie, lecz dodatkowo punktowanych przez zamawiającego, ich wyszczególnienie, co do zasady, nie stanowi ograniczenia konkurencyjności.

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia − opis przedmiotu zamówienia, cz. I

Szpitale i inne podmioty lecznicze należą do katalogu zamawiających zobowiązanych do dokonywania zakupów w zgodzie z regulacjami ustawy Pzp. Jako podmioty świadczące usługi o doniosłym społecznym charakterze często mają duże problemy z odpowiednim opisaniem potrzebnego zamówienia, tak by z jednej strony postawić na pierwszym miejscu zdrowie pacjentów, a z drugiej nie narazić się na zarzuty podczas kontroli i w odwołaniach.

Ważne w artykule:

  1. Prawo podmiotów leczniczych do tego, by wymagać realizacji przedmiotu zamówienia w jakości wyższej niż standardowa lub o podwyższonych parametrach z reguły nie wywołuje większych wątpliwości i znajduje potwierdzenie w orzecznictwie KIO.
  2. Fakt, że na rynku jest wiele urządzeń służących do wykonywania podobnych lub takich samych badań lekarskich, nie oznacza, że zamawiający nie może nabywać urządzeń o najnowszych rozwiązaniach technicznych, umożliwiających szybszą strategię terapeutyczną.
  3. Dla zamawiających ze służby zdrowia duże trudności sprawia wynikający z art. 29 ust. 3 ustawy Pzp zakaz opisywania przedmiotu zamówienia za pomocą znaków towarowych, patentów i pochodzenia, gdy mogłoby to prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.
  4. Warto zwrócić szczególną uwagę na dokonywanie opisu przedmiotu zamówienia na dostawę leków. Chodzi nie tylko o podawanie ich nazw, lecz także o stawianie wymogu konkretnej liczby sztuk, saszetek wyrobu w opakowaniu, przy jednoczesnym żądaniu wskazania jednostek wyrobu i ceny odnoszonej do jednostki.
  5. Czym innym jest potrzeba pełnego otwarcia się na konkurencję przy opisie zamówienia na nabycie np. samochodów, robót budowlanych, a czym innym np. zakup leków do programów terapeutycznych i chemioterapii. Na korzyść podmiotów leczniczych przemawia, że KIO podczas orzekania coraz częściej zauważa społeczną istotność udzielanych przez nich zamówień.
  6. Przy zamawianiu specjalistycznego sprzętu medycznego zasadna jest zawsze analiza:
  • czy i w jakim zakresie dane parametry urządzeń są niezbędne, a w jakim nie mają one technicznego, obiektywnego uzasadnienia oraz
  • czy możliwe jest dopuszczenie innych rozwiązań, w miejsce tych (lub obok nich), które pozostają bez wpływu na wartości użytkowo-diagnostyczne oferowanego sprzętu.

7. Przy zakupie aparatury medycznej za zasadne uznaje się zamieszczenie w siwz wymagania, aby wykonawca wraz z dostarczonym sprzętem przekazał zamawiającemu instrukcję serwisową i kody serwisowe.
8. W praktyce nie są rzadkie przypadki gdy zamawiający – podmioty lecznicze, powołując się na specyfikę zamówień w służbie zdrowia zastrzegają w opisie przedmiotu zamówienia i umowach o zamówienie publiczne „prawo do jednostronnego zmniejszenia ilości zamawianego asortymentu i związanej z tym wartości umowy do faktycznie zamawianego asortymentu w okresie obowiązywania umowy”. KIO zdaje sobie sprawę, że nie tylko trudne, ale również niecelowe byłoby odgórne ustalenie dokładnej ilości zamawianego przedmiotu, bez przewidzenia jakichkolwiek odstępstw wynikających z okoliczności powstałych w toku wykonywania umowy. Niemniej jednak nie akceptuje postanowień umowy dających zamawiającemu całkowitą, nieograniczoną pod względem ilościowym.