Nowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze zmiany (cz. II)

Stan prawny na dzień: 20.11.2019
nowe prawo zamówień publicznych

Przedstawiamy drugą część artykułu na temat zmian w systemie zamówień publicznych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Z tekstu dowiesz się m.in.:

  • jakie zmiany czekają uczestników procedur zamówieniowych w odniesieniu do liczenia terminów w postępowaniu,
  • co to jest analiza potrzeb zamawiającego i kiedy trzeba będzie jej dokonać,
  • jak zmienia się zakres wymogów, jakie zamawiający może postawić konsorcjum,
  • co nowego w zasadach opisu przedmiotu zamówienia.

W artykule m.in.:

  • Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w godzinach jest określona godzina, rozpoczyna się on z początkiem pierwszej godziny i kończy z upływem ostatniej. Jeżeli natomiast termin określony w godzinach został oznaczony tak, że jego początek wyznacza pewne zdarzenie (np. otwarcie aukcji elektronicznej), to przy jego obliczaniu nie uwzględnia się godziny, w której to zdarzenie nastąpiło.
  • Wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z lipca 2016 roku obowiązek sporządzania oraz publikacji planu postępowań o udzielenie zamówień, został poszerzony o dodatkowy obowiązek jego aktualizacji.
  • Obowiązkowa analiza potrzeb zamawiającego poprzedzająca wszczęcie postępowania, o której mowa w art. 83 nowej ustawy Pzp, będzie dotyczyć zamówień o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej. W wyniku analizy zamawiający m.in.:

a)      zweryfikuje zasadność udzielenia zamówienia, w tym faktu, czy nie może zaspokoić danej potrzeby zasobami własnymi;

b)      zbada możliwość zastosowania alternatywnych sposobów i środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb przez wskazanie możliwych wariantów.

  • Zgodnie z art. 84 nowej ustawy Pzp zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe, w celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia. Konsultacje mają charakter fakultatywny i mogą być stosowane niezależnie od wartości zamówienia.
  • Zamawiający będzie musiał obowiązkowo wskazać w opisie przedmiotu zamówienia kryteria stosowane w celu oceny równoważności. Obowiązek w zakresie określenia reguł oceny równoważności, będzie wynikać wprost z art. 99 ust. 6 nowej ustawy Pzp.
  • Obligatoryjne dotąd przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 16, 17 i 18 ustawy Pzp, przeniesiono do podstaw fakultatywnych.

Pozostało jeszcze 87% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...