W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Dominika Perkowska

Gmina czy jej jednostka administracyjna – sprawdź, kto i kiedy jest zamawiającym

Pytanie: Jesteśmy jednostką organizacyjną miasta posiadającą samodzielność finansową. Udzielamy zamówień publicznych na podstawie własnego, wewnętrznego regulaminu i ustawy Pzp. Zarządzeniem burmistrza w sprawie wprowadzenia centralizacji rozliczeń VAT w mieście i jego jednostkach organizacyjnych zostaliśmy zobligowani do odbioru faktur VAT, w których: jako nabywca będzie wskazane miasto z jego adresem i NIP, odbiorcą będzie jednostka organizacyjna miasta z jej nazwą i adresem, bez podawania NIP. Podobnie w przypadku wystawianych faktur, jako sprzedawca będzie wskazane miasto (z adresem i NIP) a jako wystawca – jednostka organizacyjna miasta z jej nazwą i adresem, bez NIP. W odniesieniu do umów zawieranych przez jednostkę organizacyjną, ich stroną ma być miasto, a odbiorcą zamówienia jednostka organizacyjna. Podpisze je dyrektor tej jednostki w imieniu miasta. Kto jest w takiej sytuacji zamawiającym w rozumieniu ustawy Pzp – miasto, czy jednostki organizacyjne, które posiadają indywidualne budżety i zawierają umowy, aby zrealizować swoje cele? Czy wdrożenie obowiązku wspólnego rozliczania z tytułu VAT nie skutkuje tym, że miasto wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi traktuje się jako jednego zamawiającego? A może w ramach miasta poszczególne jednostki organizacyjne działają jako samodzielni zamawiający, niezależnie od tego, iż na potrzeby rozliczeń podatkowych będą się posługiwali tym samym NIP?

Renata Dzikowska

Nie jest błędem stosowanie ustawy Pzp w sposób bardziej rygorystyczny niż trzeba

Pytanie: Przeprowadziliśmy postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na dostawy żywności podzielonego na 9 części (mięso, warzywa i owoce, art. spożywcze, nabiał, mrożonki, jaja, pieczywo i ciasta, ryby, przyprawy w opak cateringowych). Wartość szacunkowa zamówienia 317.562,00zł i przekracza 30.000 euro. Następnie w części nr 4 dotyczącej nabiału nie wpływa oferta oraz w części 7 dotyczącej przypraw źle podano ilości przypraw (błąd kierowników ze stołówek gdyż podali za wysokie ilości asortymentu – przeliczają opakowania jakie zamawiają na 10g i dopiero wpisują ilości odnośnie tych 10g, z uwagi aby każdy kto ma przyprawy i obojętnie w jakich opakowaniach mógł składać ofertę i liczy się tu najniższa kwota za 10g produktu) i kwota oferty najniższej wyszła 40.000 zł – a szacunek prawidłowy na 12.000 zł. Kwota na tą część brutto ok. 15.000 złotych. Obie części unieważniono – z tym w części 7 z uwagi, iż zamawiający z art. 93 ust 1 pkt 7 oraz 93 ust 1 pkt 4 tj. postępowanie obarczone wadą oraz kwota najkorzystniejszej oferty przekraczała środki finansowe, jakie zamawiający zamierzał wydać na realizację zadania i nie może on zwiększyć tej kwoty do wartości najkorzystniejszej oferty (nie mogliśmy zawrzeć umowy na 42.000, bo nie mamy takich środków finansowych). Mam nadzieję, że w/w uzasadnienie jest dobrze, bo nie było innego wyjścia z tej sytuacji – bo nie mamy takich funduszy na podpisanie umowy w tej kwocie. Wykonawcy otrzymali także info, że będziemy ponawiać postępowanie w tej części. Następnie oszacowano jeszcze raz wartość dla tych dwóch części i wyszło 38.000 zł netto. Postępowanie przeprowadzono jednak w trybie przetargu nieograniczonego w formie dwóch odrębnych postępowań – dla nabiału i przypraw osobno – mimo iż w sumie to nie trzeba było. Sugerowano się tu jednak wartością szacunkową wszystkich 9 części tj. powyżej 30.000 euro. Czy tak może być przeprowadzone to postępowanie na części? Czy możemy mieć jakieś zarzuty przy kontroli? Czy jednak trzeba było przeprowadzić te dwie dodatkowe części - po ich łącznym oszacowaniu i kiedy nie przekroczyło 30.000 euro - poza postępowaniem przetargowym w trybie np. zapytania ofertowego. Jaką wartość zamówienia wpisać w pkt 2.2 do protokołu z postępowania – bo teraz jest wartość wszystkich części postępowania – a w sumie to powinna być chyba wartość tylko tych dwóch części unieważnionych i oszacowanych powtórnie? Jak teraz potraktować kwoty tych obu dodatkowych postępowań w sprawozdaniu do UZP. Jako dwa odrębne postępowania tj. nabiał wykazać osobno i tu wartość szacunkowa poniżej 30.000 euro i w tabeli II sprawozdania zgodnie z art. 4 ust 8 i przyprawy też osobno w w/w tabeli?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!