W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Alicja Biegańska

Nie ma potrzeby dokonywania zmian w planie zamówień publicznych w celu dostosowania wartości planowanych zamówień do faktycznie realizowanych

Pytanie: Nasza jednostka w regulaminie zamówień publicznych ma zapis, że kierownicy wszystkich działów (a jest ich 12) wypełniają co roku we wrześniu plany zp na kolejny rok – zgodnie z tymi kwotami, jakie mają zaplanowane w projekcie budżetu na kolejny rok. Następnie pracownik ds. zamówień publicznych na podstawie zebranych planów sumuje wydatki pod kątem tego samego rodzaju i tworzy tzw. plan zamówień publicznych na dany rok. Następnie po zatwierdzeniu planu są przeprowadzane procedury zapytania lub przetargu dotyczącego zakupów obligatoryjnych (obowiązkowych typu energia elektryczna, telefony stacjonarne, zakupy żywności – wszystkie te zakupy które od 01 stycznia kolejnego roku muszą już być realizowane, aby nie zaburzyć ciągłości pracy jednostki). Następnie w styczniu/lutym/marcu kolejnego roku (w zależności kiedy zostanie zatwierdzony budżet) kierownicy znowu przygotowują te same plany zamówień, ale już z konkretnymi kwotami dotyczącymi wszystkich wydatków w oparciu o zatwierdzony, konkretny budżet. Zakupy obligatoryjne są zabezpieczane do wysokości kwot planowanych we wrześniu w oparciu o zawarte umowy, natomiast pozostałe nie obligatoryjne zakupy są aktualizowane i pracownik tworzy ostateczny plan zamówień publicznych na dany rok tzw. aktualizację. Po jego zatwierdzeniu są dokonywane pozostałe procedury (zapytanie ofertowe lub przetarg) dla tych zakupów, które nie są obligatoryjne (np. art. biur, środki czystości i inne). Dodatkowo zapis regulaminu mówi, że jeżeli kierownik danego działu zmienia kwoty w planie zp swojego działu, to musi poinformować pisemnie pracownika ds. zamówień publicznych i wtedy on zmienia plan ogólny zp całej jednostki. I tak za każdą zmianą. Tylko pod koniec roku ok. listopada gdzie zostają tzw. „resztki” pieniędzy z różnych zaplanowanych zadań, to robi się papierologia, bo każdy kierownik co mu się zmieni jakiś wydatek w planie robi zmianę i tych zmian jest bardzo dużo. Ale zdarzyło się też że suma tych „resztek” oraz innych dokonanych zmian pod koniec roku dała 31.000 zł na sprzęt komputerowy i było zapytanie ofertowe – a jakby nie kontrola nad tymi zmianami, to każdy kupiłby sprzęt komputerowy jako wolny zakup bo nie sporządzał by zmiany do planu zp i nikt by tych wydatków nie sumował. Czy można dać zapis w regulaminie zp że np. kwoty pozostałe z zaplanowanych zakupów w planie zp w danym roku mogą być wydatkowane bez wprowadzania zmian do planu zp i jako tzw. wolny zakup? Lub że np. kwoty pozostałe z zaplanowanych zakupów w planie zp w danym roku w sumie w kwocie do 1.000 zł brutto mogą być wydatkowane bez wprowadzania zmian do planu zp i jako tzw. wolny zakup?

Agata Hryc-Ląd

Zamówienia usługi przez MOPS na rzecz Miejskiego Zakładu Cmentarnego wymaga odpowiedniej decyzji administracyjnej

Pytanie: Czy na podstawie art. 4 pkt 6) i art. 4 pkt 13) ustawy Pzp Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu, będący jednostką organizacyjną gminy Kędzierzyn-Koźle, może zlecić usługę sprawienia pogrzebu gminnemu zakładowi budżetowemu - Miejskiemu Zakładowi Cmentarnemu w Kędzierzynie-Koźlu bez stosowania przepisów ustawy? Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy: sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym. Powyższe zadania w imieniu gminy wykonuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu. Na podstawie art. 2, w związku z art. 1 ust. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) - gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formie samorządowego zakładu budżetowego, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w szczególności zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. W myśl art. 14 pkt 9) ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) - zadania własne z zakresu samorządu terytorialnego w zakresie cmentarzy mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 Uchwały Nr III/7/10 Rady Miasta Kędzierzyn-Koźle z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie utworzenia gminnego zakładu budżetowego pod nazwą Miejski Zakład Cmentarny w Kędzierzynie-Koźlu, „przedmiotem działalności Zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy Kędzierzyn-Koźle, określonych w przepisach o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Do zadań Zakładu należy zwracanie się do organów Gminy właściwych do ustalania opłat za pochowanie zwłok, a także ich pobieranie w wysokości ustalonej przez właściwe organy Gminy”. Czy w świetle w/w przepisów, na podstawie art. 4 pkt 6) i art. 4 pkt 13) ustawy Pzp, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu, będący jednostką organizacyjną gminy Kędzierzyn-Koźle może zlecić usługę sprawienia pogrzebu gminnemu zakładowi budżetowemu - Miejskiemu Zakładowi Cmentarnemu w Kędzierzynie-Koźlu bez stosowania przepisów ustawy? Czy też konieczne byłoby wydanie odpowiedniej decyzji administracyjnej przez Urząd Miasta Kędzierzyn-Koźle, o której mowa w art. 4 pkt 6)? Na marginesie wskazuję, że wątpliwości w przedmiocie interpretacji dotyczą faktu, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu nie pełni funkcji organu założycielskiego dla Miejskiego Zakładu Cmentarnego w Kędzierzynie-Koźlu. Ponadto nie istnieje decyzja, o której mowa w art. 4 pkt 6), a stan prawny tworzą powołane powyżej akty prawne.

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!