W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Renata Dzikowska

Przedstawienie próbki ostatecznie ma prowadzić do stwierdzenia zgodności lub braku zgodności oferowanego przedmiotu z siwz

Pytanie: Jako wykonawca startuję w przetargu nieograniczonym na dostawy poniżej progów unijnych. Zamawiający wprowadził do siwz następujący zapis: „Zastrzegamy sobie prawo do wezwania wykonawcy do złożenia próbek po otwarciu ofert”. Jako wykonawca również jest mi na rękę dostarczyć próbki dopiero po otwarciu jeżeli moja oferta jest konkurencyjna lub budzi wątpliwości niż przedkładać próbki na etapie postępowania będąc na szarym końcu. Problem w tym, że nie widzę uzasadnienia prawnego takiego zapisu, a dokładniej konsekwencji odrzucenia naszej oferty na podstawie art 89 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp po złożeniu próbek na wezwanie zamawiającego, ale bez uprzedniego wezwania nas do uzupełnienia dokumentów (prawidłowych próbek – nie zawierających błędów) na podstawie art. 26 ust 3 ustawy Pzp. Kryterium oceny ofert była cena oraz termin dostawy. Zatem przyjmując dane nam wytyczne próbki w tym postępowaniu, o które zamawiający nas „poprosił” po otwarciu ofert traktować należy jako dokument zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym dokumentów jakie zamawiający może żądać od wykonawców. Oczywiście w piśmie zamawiający nie podał podstawy prawnej takiego „uzupełnienia”. Próbki jako wykonawca uzupełniłem w wyznaczonym terminie jednak organizator przetargu doszedł do wniosku po ich otrzymaniu, że są one niezgodne z opisem przedmiotu zamówienia. Odrzucił ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp . Czy nie powinien najpierw wezwać nas do ich uzupełnienia?

Andrzej Łukaszewicz

Bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert

Pytanie: Otwarcie ofert nastąpiło 26 lutego 2015 r. Wybrano najkorzystniejszą ofertę, spośród sześciu oferentów. Wykluczono jednego wykonawcę, dwie oferty przekraczały budżet przeznaczony przez zamawiającego, zostały więc trzy oferty spośród której wybrano najkorzystniejszą, kryterium była cena. Moja oferta uplasowała się na trzecim miejscu. Następnie 26 marca 2015 r. my oraz kolejnego dnia drugi wykonawca w rankingu ofert, złożyliśmy odwołania do KIO. Izba nakazała zamawiającemu odrzucić wybraną wcześniej najkorzystniejszą ofertę i ponownie dokonać analizy ofert. KIO nie uwzględniło moich uwag w stosunku do oferenta z drugiego miejsca. Wyrok był 10 kwietnia 2015 r. i przez ponad miesiąc  zamawiający jeszcze nie wybrał żadnej oferty spośród dwóch, które zostały. Pierwotny termin związania ofertą (był to termin 90 dni ) upływa z dniem 26 maja 2015 r. ( proszę mnie poprawić jak się mylę, gdyż nie wiem, czy sam dzień otwarcia ofert się wlicza do tego terminu, czy należy liczyć od następnego dnia po otwarciu ofert). Czy odwołania do KIO przedłużyły ten termin związania ofertą? Jeżeli tak, to bardzo proszę o wskazanie do kiedy. Ja ze swojej strony chciałabym złożyć Zamawiającemu oświadczenie o przedłużeniu ważności mojej oferty, gdyż wiem, że jest to bardzo ważne. Do kiedy mam czas i jak powinno wyglądać takie przedłużenie terminu ważności oferty oraz na ile dni mogę przedłużyć tę ważność oferty? Wiem, że ze względu na fakt nie wybranie ponownie najkorzystniejszej oferty, nie muszę wnosić wadium (nie mylę się?) Ja jednak chciałabym to wadium wnieść, ponieważ mi zostało zwrócone w momencie pierwotnego wyboru najkorzystniejszej oferty. Czy to będzie błędem jak wraz ze złożeniem przedłużenia ważności mojej oferty wniosę również, ponownie wadium? Czy mam zamawiającego poinformować odrębnym pismem o ponownym wniesieniu wadium, czy wystarczy samo oświadczenie o przedłużeniu oferty i potwierdzenie z banku przelewu wniesienia ponownie wadium?

Agata Smerd

Jak powinien być prawidłowo sformułowany warunek doświadczenia wykonawcy?

Pytanie: Zamawiający w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego (dotyczy wykonania rozpoznania i oczyszczania saperskiego) udzielanego w częściach postawił następujący warunek: „Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonał:1.2.1. dla części zamówienia nr I - co najmniej dwie usługi w zakresie jednorazowego oczyszczania terenu z przedmiotów wybuchowych o powierzchni oczyszczanej, co najmniej 30 ha dla każdej z usług,1.2.2. dla części zamówienia nr II - co najmniej dwie usługi w zakresie jednorazowego oczyszczania terenu z przedmiotów wybuchowych o powierzchni oczyszczanej, co najmniej 16 ha dla każdej z usług,1.2.3. dla części zamówienia nr III - co najmniej dwie usługi w zakresie jednorazowego oczyszczania terenu z przedmiotów wybuchowych o powierzchni oczyszczanej, co najmniej 4 ha dla każdej z usług,1.2.4. dla części zamówienia nr IV - co najmniej dwie usługi w zakresie jednorazowego oczyszczania terenu z przedmiotów wybuchowych o powierzchni oczyszczanej, co najmniej 2 ha dla każdej z usług,1.2.5. dla części zamówienia nr V - co najmniej dwie usługi w zakresie jednorazowego oczyszczania terenu z przedmiotów wybuchowych o powierzchni oczyszczanej, co najmniej 8 ha dla każdej z usług.W przypadku składania ofert na więcej niż jedną część zamówienia, warunki określone w tym punkcie sumują się”. Czy zamawiający w ten sposób stawiając warunki (o sumowaniu) postąpił prawidłowo?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!