Przepisy nowelizacji dotyczące opisu przedmiotu zamówienia – sprawdź już dziś, o czym musisz wiedzieć, przygotowując postępowanie

Stan prawny na dzień: 06.06.2016
513cde1eda737fa2f082fcfa88f7c604c73ad925-medium

Zamawiający dokonując opisu przedmiotu zamówienia, będzie miał obowiązek uwzględnić w nim nowe wymagania względem zamawianych robót, dostaw bądź usług. Mowa choćby o kwestii dostosowania dla osób niepełnosprawnych czy wymogach zatrudnienia pracowników na umowy o pracę. Poniżej zestawienie planowanych zmian przygotowane na bazie projektu, który 17 maja 2016 r. został przekazany do Senatu.  

Aktualnie zamawiający musi opisać przedmiot zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Ustawa Pzp wprost wskazuje, że opisu nie można dokonywać w sposób, który utrudniałby uczciwą konkurencję. Regulacje w tym względzie pozostają bez zmian. Nowelizacja ustawy Pzp zachowuje w tym zakresie te same zasady. Dodaje jednak inne elementy, które zamawiający będzie mógł – a w niektórych przypadkach musiał – uwzględnić przy opisie przedmiotu zamówienia.  

Znaki równoważne, patenty lub pochodzenie

Stosownie do obowiązujących regulacji przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że:

1)      jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia,

2)      zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, i

3)      wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”.

Zgodnie z nowymi przepisami ustawy Pzp przedmiotu zamówienia nie będzie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów. Podobnie jak w dotychczas obowiązującym stanie prawnym będzie można tak zrobić, gdy uzasadni to specyfika przedmiotu zamówienia i zamawiający nie będzie mógł opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu będą towarzyszyć wyrazy „lub równoważny”.

Dodatkowe warunki dotyczące przedmiotu zamówienia

Aktualne pozostają określone ustawą Pzp wymogi, jakie zamawiający może stawiać względem zamawianych dostaw, usług lub robót budowlanych. Nowelizacja formułuje jednak dodatkowe elementy, które zamawiający powinien uwzględnić w dokumentacji przetargowej, przygotowując postępowanie. Niektóre mają charakter obowiązkowy, inne fakultatywny (zob. tabela poniżej).

Wymogi związane z przedmiotem zamówienia – zmiany po nowelizacji ustawy Pzp

 

Obowiązkowe elementy opisu przedmiotu zamówienia

Dobrowolne elementy opisu przedmiotu zamówienia

W przypadku usług lub robót budowlanych – wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy

Wymaganie związane z koniecznością przeniesienia praw własności intelektualnej lub udzielenia licencji do przedmiotu zamówienia

 

W przypadku zamówień przeznaczonych do użytku osób fizycznych, w tym pracowników zamawiającego – wymagania w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników

Wymagania związane z realizacją zamówienia, które mogą obejmować aspekty gospodarcze, środowiskowe, społeczne, związane z innowacyjnością lub zatrudnieniem, w szczególności dotyczące zatrudnienia:

1) bezrobotnych,

2) młodocianych,

3) osób niepełnosprawnych

4) innych osób niż określone w pkt 1, 2 lub 3, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2011 r. poz. 225 i 1211 oraz z 2015 r. poz. 1220 i 1567) lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Wymagania dotyczące wydajności lub funkcjonalności, w tym wymagania środowiskowe, pod warunkiem że podane parametry będą dostatecznie precyzyjne, aby umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a zamawiającemu udzielenie zamówienia

 

Uwzględnienie odrębnych przepisów technicznych:

1) przez określenie wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, w tym wymagań środowiskowych, pod warunkiem że podane parametry są dostatecznie precyzyjne, aby umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu zamówienia, a zamawiającemu udzielenie zamówienia;

2) przez odniesienie się w kolejności preferencji do:

a) Polskich Norm przenoszących normy europejskie,

b) norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego przenoszących normy europejskie,

c) europejskich ocen technicznych, rozumianych jako udokumentowane oceny działania wyrobu budowlanego względem jego podstawowych cech, zgodnie z odpowiednim europejskim dokumentem oceny,

d) wspólnych specyfikacji technicznych, rozumianych jako specyfikacje techniczne w dziedzinie produktów teleinformatycznych,

e) norm międzynarodowych,

f) specyfikacji technicznych, których przestrzeganie nie jest obowiązkowe, przyjętych przez instytucję normalizacyjną, wyspecjalizowaną w opracowywaniu specyfikacji technicznych w celu powtarzalnego i stałego stosowania w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa,

g) innych systemów referencji technicznych ustanowionych przez europejskie organizacje normalizacyjne;

3) przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w pkt 2, oraz przez odniesienie do wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, o których mowa w pkt 1, w zakresie wybranych cech;

4) przez odniesienie do kategorii wymagań dotyczących wydajności lub funkcjonalności, o których mowa w pkt 1, i przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w pkt 2, stanowiących środek domniemania zgodności z tego rodzaju wymaganiami dotyczącymi wydajności lub funkcjonalności.

 

 

Sprawdź, co nowego w opisie robót budowlanych, dostaw i usług

Nowelizacja wprowadzi dodatkowe uregulowania związane z poszczególnymi rodzajami zamówień. I tak w przypadku robót budowlanych zamawiający będzie określać w opisie przedmiotu zamówienia wymagane cechy materiału, produktu lub usługi, odpowiadające zamierzonemu przez niego przeznaczeniu. Chodzi w szczególności o:

1) dostosowanie projektu do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym zapewnienie dostępności dla osób niepełnosprawnych (uwaga! jest to obowiązkowy wymóg);

2) określone poziomy oddziaływania na środowisko i klimat,

3) certyfikat zgodności lub deklaracji zgodności,

4) określoną wydajność, bezpieczeństwo lub wymiary, w tym procedury dotyczące zapewnienia jakości,

5) określoną terminologię, symbole, testy i metody testowania,

6) określone opakowania i oznakowania,

7) instrukcję użytkowania,

8) procesy i metody produkcji na każdym etapie cyklu życia obiektów budowlanych,

9) dodatkowe badania i testy przeprowadzane przez jednostki autoryzowane w rozumieniu ustawy z 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku,

11) określone zasady dotyczące projektowania i kosztorysowania,

12) warunki testowania, kontroli i odbioru obiektów budowlanych,

13) metody i techniki budowy,

14) wszelkie pozostałe warunki techniczne.

W odniesieniu do dostaw i usług zamawiający będzie miał obowiązek określić w opisie przedmiotu zamówienia wymogi związane z dostępnością dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo może wymagać:

a) posiadania przez dostawę lub usługę cech, o których mowa powyżej w pkt 2,3 oraz 5–7 i 11,

b) określonych poziomów jakości,

c) określonej wydajności, przeznaczenia produktu, bezpieczeństwa lub wymiarów, w tym wymagań odnoszących się do produktu w zakresie nazwy, pod jaką produkt jest sprzedawany,

d) procesów i metod produkcji na każdym etapie cyklu życia dostawy lub usługi oraz procedury oceny zgodności.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (druk 167)

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, aktualnie pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej, od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych dla zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...