Plan postępowań o udzielenie zamówień i budżet 2024 według ustawy Prawo zamówień publicznych

Stan prawny na dzień: 12.12.2023
Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych 2024

Zamawiający ma obowiązek opublikować plan postępowań nie później niż 30 dni od daty przyjęcia budżetu lub planu finansowego na dany rok finansowy. W artykule przypominamy o miejscu publikacji planu, którym jest Biuletyn Zamówień Publicznych i obowiązku jego aktualizacji zgodnie z Prawem zamówień publicznych oraz o zasadach przygotowywania tego dokumentu. Publikujemy też zestaw pytań naszych Czytelników wraz z wyjaśnieniami ekspertów na temat sporządzania planu.

Planowanie postępowań jest obecnie niezbędnym etapem procesu udzielania zamówień publicznych. Plan może pomóc zarówno wykonawcom w budowaniu swoich planów działania jak i zamawiającym w organizacji postępowań np. wspólnie z innymi zamawiającymi bądź w innym dogodniejszym terminie.

Kto ma obowiązek planowania zamówień publicznych (zakres podmiotowy)

Zgodnie z art. 23 ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki sporządzają plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym.

Chodzi w tym przypadku o:

1)     jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.),

2)     inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego roczny plan postępowań o udzielenie zamówień mogą zamieszczać również zamawiający inni niż określeni powyżej.

Miejsce i termin publikacji planu zamówień publicznych

Zamawiający zobowiązani są przy tym do upublicznienia planu postępowań w:

  • Biuletynie Zamówień Publicznych, na zasadach określonych w dziale III w rozdziale 2 ustawy Pzp tj. zgodnie z regułami określonymi dla ogłoszeń w postępowaniach krajowych oraz
  • na stronie internetowej zamawiającego.

Plan należy przygotować i opublikować nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia przez uprawnione organy budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ. Plan zamieszcza się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego UZP tj. na Platformie e-Zamówienia. Instrukcję publikacji planu znajdziesz tutaj: Jak opublikować plan postępowań w sprawie zamówień publicznych – instrukcja krok po kroku

Jakie informacje zawrzeć w planie (zakres przedmiotowy)?

Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1)     określenia przedmiotu zamówienia;

2)     rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3)     przewidywanego trybu albo procedury udzielenia zamówienia;

5)     przewidywanego terminu wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (nie musimy tutaj zatem uwzględniać dokładnej daty wszczęcia postępowania).

Warto wspomnieć, że orientacyjna wartość zamówienia podawana w planie może ulec późniejszej modyfikacji.

Katalog informacji zamieszczanych w planie nie ma charakteru zamkniętego.

Dlatego, warto rozważyć zamieszczanie w planie innych informacji różnicujących lub charakterystycznych dla danego zamówienia, a odróżniających je od innych podobnych zamówień (np. wymagana technika wykonania zamówienia).

W planie nie umieszczamy informacji o zamówieniach bagatelnych do 130.000 zł. Ponadto obowiązek publikacji planu dezaktualizuje się, jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa lub potrzeba ochrony informacji niejawnych.

Planowanie zamówień – co z aktualizacją planu?

Zamawiający zapewnia aktualność planu postępowań o udzielenie zamówień. Aktualizację planu zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej zamawiającego. Informacji o planie postępowań o udzielenie zamówień nie zamieszcza się, jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa lub ochrona informacji niejawnych. Minister właściwy do spraw gospodarki wydał rozporządzenie, w którym określił wzór planu postępowań o udzielenie zamówień, kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowości, przejrzystości i aktualności informacji zawartych w planie.

Polecam Twojej uwadze pytania Czytelników na temat planu postępowań oraz praktyczne wyjaśnienia w tym obszarze, które opublikowaliśmy na Portalu ZP.

1. Czy plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych można opublikować na platformie e-Zamówienia lub w komercyjnym portalu?

Jesteśmy jednostką budżetową urzędu miasta i posiadamy konto w Biuletynie Zamówień Publicznych. Z uwagi na brak konta ePUAP do udzielania zamówień publicznych w 2021 roku podpisaliśmy umowę z portalem komercyjnym i to tam będziemy zamieszczać ogłoszenia o postępowaniach. Moje pytanie dotyczy rejestracji na platformie e-Zamówienia. Czy posiadając konto w BZP musimy się rejestrować na platformie e-Zamówienia? Gdzie zamieścić plan postępowań na 2022 rok? Czy ogłaszając postępowanie na portalu komercyjnym, dodatkowo musimy je zamieścić na platformie e-Zamówienia? Więcej

2. Czy plan postępowań obejmie zamówienia poniżej 130.000 zł?

Czy w planie postępowań o udzielenie zamówień, o którym mowa w art. 23 ust. 1 nowej ustawy Pzp, umieszcza się również informacje o zamówieniach podprogowych (bagatelnych)? Na co zwrócić uwagę przy sporządzaniu planu oraz podczas dzielenia i szacowania zamówień? Czy nadal aktualne są kryteria szacowania zamówień według czasu, przedmiotu i podmiotu? Więcej

3. Postępowania wszczęte i zakończone w danym roku – które należy uwzględnić w planie zamówień?

Nasza jednostka jest zamawiającym publicznym zobowiązanym do sporządzenia planu zamówień i jego publikacji w BZP. Na przełomie 2020/2021 roku zawarliśmy umowy z wykonawcami np. na dostawę artykułów spożywczych, chemicznych itp. na okres do końca 2021 roku. Postępowania zapewniające realizację dostaw i usług od stycznia 2022 roku opublikowano pod koniec 2021 roku. Większość umów została już zawarta na czas od stycznia do końca grudnia 2022 roku. Co rok sytuacja będzie się powtarzać, gdyż księgowość nie chce wyrazić zgody na zawieranie umów przechodzących na kolejny rok budżetowy. W związku z powyższym zwracam się z pytaniem – w jaki sposób mamy przygotować plan zamówień na 2022 rok, skoro większość zamówień została udzielona w grudniu 2021 roku? Część postępowań jest w trakcie procedury. Jeżeli nie uda się wybrać wykonawcy i/lub podpisać umowy, to zaktualizuję plan zamówień o te postępowania, które będziemy publikować ponownie w 2022 roku. Jednak co należy wskazać w planie zamówień, skoro wszystkie zaplanowane na 2022 rok postępowania zostały opublikowane w 2021 roku? Pod koniec roku będziemy przeprowadzać postępowania dla zamówień, dla których umowy będą obowiązywać od 2023 roku, jednakże tych postępowań nie powinnam zamieszać w planie zamówień, gdyż art. 23 ustawy Pzp wyraźnie mówi o przyjęciu budżetu. Więcej

4. Jak łączyć roboty budowlane celem umieszczenia ich w planie postępowań?

W związku z przygotowaniem planu zamówień publicznych zwracam się z pytaniem dotyczącym łączenia zamówień tego samego rodzaju związanych z robotami budowlanymi dotyczącymi obiektów małej architektury takich jak np.: pomniki, obiekty kultu religijnego (kapliczki, krzyże). Czy roboty budowlane dotyczące tych obiektów należy sumować czy też każdy z obiektów traktować osobno jako odrębny obiekt małej architektury? Czy wartość zamówień na roboty budowlane polegające na budowie dróg, sięgaczy, mostów itp. należy sumować z innymi robotami budowlanymi czy traktować je jako odrębne obiekty budowlane (liniowe) i nie łączyć ich wartości? Więcej

5. Jak sporządzić plan - praktyczne wskazówki dotyczące formularza planu postępowań

Jak zamawiający ma postąpić przy sporządzaniu planu postępowań, gdy będzie udzielał zamówienia na ten sam rodzaj zamówienia w kilku częściach? Będą to odrębne postępowania wszczynane w różnych okresach czasu np. co kwartał. Łącznie wartość tych postępowań przekracza 130.000 zł, ale każdego z nich już nie. Czy zamawiający np. pod poz. 1.1.1 powinien wpisać określenie całego zamówienia, podać łączną orientacyjną wartość i wstawić termin I, II, III, IV kwartał, a w informacjach dodatkowych wpisać, że zamówienie będzie udzielane w czterech częściach? Czy zamawiający powinien wypełnić cztery pozycje od 1.1.1 do 1.1.4, odrębnie dla każdej części, podać wartość zamówienia i termin dla każdej z nich, a w informacjach dodatkowych wpisać, że każde z zamówień z poz. 1.1.1–1.1.4 jest zamówieniem udzielanym w częściach o łącznej wartości przekraczającej 130.000 zł? Więcej

6. Czy podmiot prawa publicznego z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp musi opublikować plan postępowań?

Reprezentuję jednostkę będącą podmiotem prawa publicznego zgodnie z art. 4 pkt 3 ustawy Pzp. W związku z tym nie jesteśmy zobowiązani ustawowo do przygotowania planu zamówień publicznych, jednak co roku taki plan jest tworzony na wewnętrzny użytek. Czy w związku ze zmianami w przepisach nadal możemy tworzyć wewnętrzny plan zamówień publicznych w dowolnej formie? Czy samo powstanie takiego planu w naszej jednostce wymusza na nas zastosowanie się do art. 23 ustawy Pzp włącznie z publikacją i obowiązkową aktualizacją planu oraz w formie określonej rozporządzeniem? Więcej

7. Czy zamawiający sektorowy jest zobowiązany publikować plan postępowań?

Jesteśmy zamawiającym sektorowym i planujemy zlecanie zamówień sektorowych o wartości poniżej progów unijnych. Czy ustawa Pzp obliguje nas do opracowania i publikacji planu postępowań na e-Zamówienia? Czy możemy ogłosić postępowanie według niezmienionych regulaminów wewnętrznych już w lutym 2024 roku (zamówienie nie przekracza progów stosowania ustawy Pzp)? Więcej

8. Czy trzeba aktualizować plan, jeśli pojawiło się nowe, niezamierzone zamówienie poniżej 130.000 zł?

W czerwcu 2021 roku przeprowadzamy przetarg nieograniczony na organizację kilku młodzieżowych obozów sportowych. Kwota zamówienia znacznie przekracza 130.000 zł. Pozycja ta jest zapisana w planie zamówień. Jednak kilka dni temu na spotkaniu komisji socjalnej uchwalono, że nauczyciele chcą jechać na wyjazd integracyjny w październiku 2021 roku. Czy tę wycieczkę mam również objąć procedurą przetargową? Czy należy zmienić plan zamówień? Dodam, że wycieczka nie była planowana i jej wartość nie przekroczy 40.000 zł. Więcej

9. Czy szpital ze 100% udziałem samorządu terytorialnego musi publikować plan postępowań?

Czy musimy sporządzać plan zamówień publicznych i publikować go na naszej stronie internetowej, jeżeli jesteśmy niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej (szpitalem) funkcjonującym w formie spółki prawa handlowego (sp. z o.o.) z 95% udziałem powiatu i 5% udziałem gminy? Więcej

10. Czy aktualizować plan zamówień w przypadku unieważnienia postępowania częściowego?

Mam w planie zamówień postępowanie krajowe bez negocjacji ujęte w jednej pozycji ale z podziałem na 5 części. Cztery części muszę unieważnić, a jedna będzie rozstrzygnięta. Czy wszczynając kolejną procedurę dla 4 części, muszę dokonać zmiany planu zamówień? Jak to prawidłowo zrobić? Więcej

11. Publikacja planu postępowań przez podmiot prawa publicznego

Zamawiający publiczny – osoba prawna, o której mowa w art. 4 pkt 3 ustawy Pzp (podmiot prawa publicznego) – nie ma obowiązku publikacji planu postępowań. Wobec tego nie dokonaliśmy publikacji ani na naszej stronie WWW ani w BZP. Jednak wszczynając postępowanie i publikując ogłoszenie o zamówieniu, każdorazowo widnieje informacja, że nie posiadamy planu. Proszę o opinię, czy postąpiliśmy prawidłowo, rezygnując z publikacji planu. Więcej

12. Jak wypełnić formularz planu postępowań w przypadku zamówień na usługi społeczne?

W planie postępowań na br. chciałam wpisać procedurę dotyczącą ochrony fizycznej osób i mienia o wartości około 1.600.000 zł netto. Przewidywany tryb, w jakim udzielę zamówienia, to procedura zamawiania usług społecznych i innych szczególnych usług zgodnie z art. 359 ustawy Pzp. Co powinnam wpisać w rubrykę „tryb udzielenia zamówienia”, ponieważ nie ma tam takiej opcji jak usługi społeczne? Więcej

13. Czy należy uaktualniać plan postępowań, gdy zmienia się nazwa realizowanego zamówienia publicznego?

Czy trzeba skorygować plan postępowań, jeżeli w ostatecznej wersji procedury zamówienie publiczne otrzymało inną nazwę zadania? Ogłoszenie o zamówieniu wymusza odwołanie się do zadania z planu postępowań (jeżeli oczywiście zostało tam wskazane). Czy odniesienie się do innej jego nazwy nie będzie błędem, jeżeli de facto chodzi o to zadanie? Co w sytuacji, gdy przykładowo kupujemy większy zakres zamówienia niż ten wskazany w planowanej nazwie zadania (wskazano 2 szt. a zamawiamy 3 szt.)?Więcej

14. Planowanie zamówień, gdy nie mamy ostatecznej wiedzy o ilości i zakresie zamówień – sprawdź zakres przedmiotowy planu

Jak prawidłowo w planie zamówień zamawiający powinien zakwalifikować szkolenia, które na chwilę obecną nie są doprecyzowane? Temat szkoleń jest określany dopiero po etapie rekrutacji i przeanalizowaniu potrzeb uczestników szkoleń. Szkolenia mogą mieć specjalistyczny charakter, i wówczas nie zachodzi między nimi tożsamość podmiotowa i przedmiotowa, ale mogą być też takie, które się powtórzą. Jak przygotować plan, aby nie dopuścić do nieprawidłowego zaniżania zamówień? Czy dla bezpieczeństwa łączyć wszystkie szkolenia i ogłaszać postępowanie na usługi społeczne w trybie podstawowym? Czy dopuszczalne jest wyodrębnianie szkoleń dopiero po dokonaniu analizy potrzeb i oszacowaniu zamówień? Czy w planie wolno ujmować szkolenia bliżej nieokreślone jako wymagające zastosowania trybu podstawowego, czy traktować je jako zamówienia do 130.000 zł? Więcej

15. Czy w planie postępowań należy informować o zamówieniach podobnych?

Czy trzeba wpisać do planu postępowań publikowanego w BIP zamówienia, których zamawiający zamierza udzielić w trybie z wolnej ręki na zamówienia podobne zgodnie z art. 214 ust. 7 lub art. 305 pkt 1 ustawy Pzp? W momencie ogłaszania zamówienia podstawowego zamawiający jedynie przewiduje możliwość skorzystania z zamówień podobnych w ciągu 3 lat od dnia udzielenie zamówienia podstawowego, jednakże dokładnie nie wie, kiedy je zleci. Jeżeli tak, to czy należy ująć te zamówienia w planach na kolejne 3 lata? Jakie są zasady ujmowania w planie postępowań zamówień z wolnej ręki na zamówienia podobne? Czy wartość zamówienia podawana w planie postępowań jest potem wiążąca? Więcej

16. Jak wygląda aktualizacja planu postępowań w praktyce?

Jak zamawiający powinien prawidłowo zaktualizować plan postępowań na 2021 rok, jeżeli dokonał zakupów zaplanowanych w lutym, a w marcu otrzymał wsparcie w ramach nowego projektu? Czy aktualizacja będzie dotyczyła tylko nowych zamówień, czy wszystkich od początku roku budżetowego wraz z zamówieniami zakontraktowanymi? Więcej

17. Planowanie zamówień publicznych według ustawy Pzp

Jak wiadomo ustawa Pzp zobowiązuje nas do publikacji planu zamówień w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego. Jak zgodnie z ustawą Pzp zamawiający powinien przygotować plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych i kiedy jest obowiązek aktualizacji tego planu? Więcej

18. Plan postępowań a ogłoszenie zamówienia – czy wolno wszcząć postępowanie bez sporządzonego planu?

Czy zamawiający może ogłosić postępowanie przed przygotowaniem i opublikowaniem planu postępowań o udzielenie zamówień w danym roku? Więcej

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...