Poleć znajomemu

Koniec z rażąco niską ceną i czarną listą wykonawców

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
zaskoczona twarz

Z ustawy Prawo zamówień publicznych znikną przepisy umożliwiające wykluczenie wykonawców, którzy nienależycie wykonali zamówienie lub odstąpili od umowy z własnej winy. W Pzp nie będzie już również definicji rażąco niskiej ceny. W zamian zamawiający będą musieli żądać wyjaśnień od oferentów w zakresie zbyt niskich kosztów realizacji oferty – takie założenia przewiduje projekt nowelizacji Pzp przedstawiony przez UZP.  

Urząd Zamówień Publicznych przygotował kolejny projekt zmieniający ustawę Prawo zamówień publicznych. Najważniejszą kwestią w nim poruszoną jest propozycja odejścia od pojęcia „rażąco niskiej ceny”. W jej miejsce mają wejść przepisy regulujące sytuacje, gdy cena oferty wydaje się nadmiernie niska. Zamawiający będzie musiał wówczas żądać od wykonawcy szczegółów dotyczących składowych elementów oferty. Pytania będą mogły dotyczyć nie tylko aspektów finansowych, ale też np. metody budowlanej lub wybranych rozwiązań technicznych.  

Wykonawca powinien uzasadnić niską cenę  

Oferenci oprócz przedstawienia wyjaśnień będą mogli wskazać także inne dowody, które mają wpływ na niska cenę. To wykonawca będzie musiał udowodnić, że przedstawiona oferta zawiera wszystkie wymagane koszty. Zamawiający będzie mógł ją odrzucić, jeżeli firma nie wykaże, że proponowana cena jest uzasadniona i umożliwia wykonanie przedmiotu zamówienia. Wprowadzenie tej regulacji ma – zdaniem urzędu – m.in. przeciwdziałać zmowom wykonawców i potencjalnej manipulacji wynikami postępowania.  

Nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy  

Urząd Zamówień Publicznych proponuje również usunięcie art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a Pzp. Przepisy te wskazują sytuacje, w której wykonawca może być wykluczony z postępowania. Są to przypadki firm, które nie wykonały zamówienia, wykonały je nienależycie lub musiały zapłacić karę umowną. Zapisy te dotyczą też wykonawców, z którymi została rozwiązana umowa z ich winy.  

Koniec z „czarną listą”  

W miejsce tej regulacji urząd proponuje, żeby zamawiający mógł wykluczyć wykonawcę, który jest winny poważnego naruszenia obowiązków zawodowych. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie. W związku z tym przestaną również obowiązywać przepisy zobowiązujące do prowadzeniem wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sadu, czyli tzw. „czarnej listy”.   Projekt nowelizacji ustawy Pzp został przygotowany w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 grudnia 2012 r. Trybunał stwierdził wówczas, że podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być jego wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na jego wiarygodność zawodową. Chodzi m.in. o sytuacje niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia. W związku z tym pojawiła się konieczność doprecyzowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt został już przekazany do konsultacji społecznych.

Autor:

Wioleta Szczygielska      

Źródło:

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych z 11 kwietnia 2013 r.  

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Podział zamówienia na części 

Zasady. Wartość szacunkowa. Warunki udziału

24 lipca (środa) 

Transmisja online, na żywo od godz. 10 

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Rozbieżności w ofercie w zakresie powołania się na cudze zasoby – bądź pewien, jakie działania podjąć

Pytanie: W postępowaniu poniżej unijnych progów wykonawca złożył ofertę i dołączył do niej wstępne oświadczenia dotyczące warunków udziału w postępowaniu i podstaw wykluczenia. Wynika z nich, że samodzielnie spełnia on warunki...

monika-winsche
Monika Winsche
16.07.2018
Czytaj więcej »
Sprawdź, czym się kierować, uzasadniając brak podziału zamówienia na części w protokole postępowania

Pytanie: Jak uzasadnić w protokole z postępowania brak podziału zamówienia na części (art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp)? Procedura dotyczy świadczenia usług połączenia kilku lokalizacji zarządu budynków komunalnych w Krakowie...

monika-winsche
Monika Winsche
16.07.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Planowane zmiany Pzp w związku z RODO – sprawdź, czego się spodziewać
Od 25 maja br. obowiązują wprost przepisy unijnego rozporządzenia tzw. RODO oraz nowa polska ustawa o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000). Regulacje te są źródłem wielu niewiadomych – szczególnie dla zamawiających, którzy...
Zasady komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia
Sposób  porozumiewania się z wykonawcami w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia określa podmiot zamawiający. To do niego należy decyzja w zakresie wyboru środków, za pomocą których będzie przekazywał wykonawcom informacje i je od nich...
11.07.2018 Czytaj więcej »
Automatyzm w wykluczeniu wykonawców z postępowania jest niedopuszczalny
Artykuł 22d ust. 2 ustawy Pzp ma zapewniać realną dostępność potencjału wykonawcy przy realizacji zamówienia. Aby wskazany cel został osiągnięty, stosowanie tej normy nie może opierać się na przesłankach formalnych i powodować jakiegokolwiek...
09.07.2018 Czytaj więcej »

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel