Poleć znajomemu

Koniec z rażąco niską ceną i czarną listą wykonawców

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 24 kwietnia 2013
zaskoczona twarz

Z ustawy Prawo zamówień publicznych znikną przepisy umożliwiające wykluczenie wykonawców, którzy nienależycie wykonali zamówienie lub odstąpili od umowy z własnej winy. W Pzp nie będzie już również definicji rażąco niskiej ceny. W zamian zamawiający będą musieli żądać wyjaśnień od oferentów w zakresie zbyt niskich kosztów realizacji oferty – takie założenia przewiduje projekt nowelizacji Pzp przedstawiony przez UZP.  

Urząd Zamówień Publicznych przygotował kolejny projekt zmieniający ustawę Prawo zamówień publicznych. Najważniejszą kwestią w nim poruszoną jest propozycja odejścia od pojęcia „rażąco niskiej ceny”. W jej miejsce mają wejść przepisy regulujące sytuacje, gdy cena oferty wydaje się nadmiernie niska. Zamawiający będzie musiał wówczas żądać od wykonawcy szczegółów dotyczących składowych elementów oferty. Pytania będą mogły dotyczyć nie tylko aspektów finansowych, ale też np. metody budowlanej lub wybranych rozwiązań technicznych.  

Wykonawca powinien uzasadnić niską cenę  

Oferenci oprócz przedstawienia wyjaśnień będą mogli wskazać także inne dowody, które mają wpływ na niska cenę. To wykonawca będzie musiał udowodnić, że przedstawiona oferta zawiera wszystkie wymagane koszty. Zamawiający będzie mógł ją odrzucić, jeżeli firma nie wykaże, że proponowana cena jest uzasadniona i umożliwia wykonanie przedmiotu zamówienia. Wprowadzenie tej regulacji ma – zdaniem urzędu – m.in. przeciwdziałać zmowom wykonawców i potencjalnej manipulacji wynikami postępowania.  

Nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy  

Urząd Zamówień Publicznych proponuje również usunięcie art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a Pzp. Przepisy te wskazują sytuacje, w której wykonawca może być wykluczony z postępowania. Są to przypadki firm, które nie wykonały zamówienia, wykonały je nienależycie lub musiały zapłacić karę umowną. Zapisy te dotyczą też wykonawców, z którymi została rozwiązana umowa z ich winy.  

Koniec z „czarną listą”  

W miejsce tej regulacji urząd proponuje, żeby zamawiający mógł wykluczyć wykonawcę, który jest winny poważnego naruszenia obowiązków zawodowych. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie. W związku z tym przestaną również obowiązywać przepisy zobowiązujące do prowadzeniem wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sadu, czyli tzw. „czarnej listy”.   Projekt nowelizacji ustawy Pzp został przygotowany w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 grudnia 2012 r. Trybunał stwierdził wówczas, że podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być jego wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na jego wiarygodność zawodową. Chodzi m.in. o sytuacje niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia. W związku z tym pojawiła się konieczność doprecyzowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt został już przekazany do konsultacji społecznych.

Autor:

Wioleta Szczygielska      

Źródło:

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych z 11 kwietnia 2013 r.  

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Bezpłatne webinarium!

Zobacz, jak zmieni sie Prawo zamówień publicznych!

Polityka Zakupowa Państwa

24 października (środa), godz. 11-12

transmisja live

Zapisz się już teraz >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Upewnij się, jak poprawnie publikować informacje o zmianach ogłoszenia w Dz.Urz. UE

Pytanie: Kiedy należy zamieścić ogłoszenie o zmianie ogłoszenia na stronie zamawiającego w przetargach powyżej progów unijnych? Czy należy zrobić to niezwłocznie po przekazaniu ogłoszenia do Dz.Urz. UE (art. 12a ust. 3 ustawy...

Czytaj więcej »
Zobacz, czy trzeba sprawdzić, czy oddział wykonawcy zalega z podatkami

Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, gdy ofertę złożył wykonawca będący przedsiębiorstwem wielooddziałowym (np. spółką, która dodatkowo ma kilka oddziałów, z których każdy może samodzielnie zatrudniać pracowników)...

Czytaj więcej »

Aktualności

Jakie skutki ma skrótowe podanie nazwy wykonawcy w zawiadomieniu o wyborze jego oferty?
Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty jest działaniem pierwotnym w stosunku do zawiadomienia o jej dokonaniu. Zawiadomienie to ma charakter jedyne informacyjny (wyrok KIO z 9 sierpnia 2018 r., sygn. akt  KIO 1459/18).
Nowy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
Dnia 13 września br. odwołano dotychczasową prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzatę Stręciwilk. Zastąpił ją dotychczasowy wiceprezes Urzędu Hubert Nowak.
25.09.2018 Czytaj więcej »
Zamówienia sektorowe – katalog ułatwień proceduralnych i ważnych uprawnień zamawiającego
Zamówienie sektorowe realizowane jest w celu wykonania jednego z rodzajów działalności, prowadzonej w sektorach wydobywczych, gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Zamówienia sektorowe są obłożone mniejszym rygorem...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel