Poleć znajomemu

Koniec z rażąco niską ceną i czarną listą wykonawców

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano:
zaskoczona twarz

Z ustawy Prawo zamówień publicznych znikną przepisy umożliwiające wykluczenie wykonawców, którzy nienależycie wykonali zamówienie lub odstąpili od umowy z własnej winy. W Pzp nie będzie już również definicji rażąco niskiej ceny. W zamian zamawiający będą musieli żądać wyjaśnień od oferentów w zakresie zbyt niskich kosztów realizacji oferty – takie założenia przewiduje projekt nowelizacji Pzp przedstawiony przez UZP.  

Urząd Zamówień Publicznych przygotował kolejny projekt zmieniający ustawę Prawo zamówień publicznych. Najważniejszą kwestią w nim poruszoną jest propozycja odejścia od pojęcia „rażąco niskiej ceny”. W jej miejsce mają wejść przepisy regulujące sytuacje, gdy cena oferty wydaje się nadmiernie niska. Zamawiający będzie musiał wówczas żądać od wykonawcy szczegółów dotyczących składowych elementów oferty. Pytania będą mogły dotyczyć nie tylko aspektów finansowych, ale też np. metody budowlanej lub wybranych rozwiązań technicznych.  

Wykonawca powinien uzasadnić niską cenę  

Oferenci oprócz przedstawienia wyjaśnień będą mogli wskazać także inne dowody, które mają wpływ na niska cenę. To wykonawca będzie musiał udowodnić, że przedstawiona oferta zawiera wszystkie wymagane koszty. Zamawiający będzie mógł ją odrzucić, jeżeli firma nie wykaże, że proponowana cena jest uzasadniona i umożliwia wykonanie przedmiotu zamówienia. Wprowadzenie tej regulacji ma – zdaniem urzędu – m.in. przeciwdziałać zmowom wykonawców i potencjalnej manipulacji wynikami postępowania.  

Nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy  

Urząd Zamówień Publicznych proponuje również usunięcie art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a Pzp. Przepisy te wskazują sytuacje, w której wykonawca może być wykluczony z postępowania. Są to przypadki firm, które nie wykonały zamówienia, wykonały je nienależycie lub musiały zapłacić karę umowną. Zapisy te dotyczą też wykonawców, z którymi została rozwiązana umowa z ich winy.  

Koniec z „czarną listą”  

W miejsce tej regulacji urząd proponuje, żeby zamawiający mógł wykluczyć wykonawcę, który jest winny poważnego naruszenia obowiązków zawodowych. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie. W związku z tym przestaną również obowiązywać przepisy zobowiązujące do prowadzeniem wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sadu, czyli tzw. „czarnej listy”.   Projekt nowelizacji ustawy Pzp został przygotowany w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 grudnia 2012 r. Trybunał stwierdził wówczas, że podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być jego wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na jego wiarygodność zawodową. Chodzi m.in. o sytuacje niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia. W związku z tym pojawiła się konieczność doprecyzowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt został już przekazany do konsultacji społecznych.

Autor:

Wioleta Szczygielska      

Źródło:

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych z 11 kwietnia 2013 r.  

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Zapisz się na webinarium!

Korzystanie z zasobów podmiotów trzecich oraz doświadczenia zdobytego w konsorcjum

Wnioski z orzeczeń KIO i TSUE     

23 stycznia (wtorek), godz. 11

transmisja online

Zarezerwuj miejsce >> 

Porady

Formalne aspekty związane z oceną ofert częściowych

Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony z podziałem zamówienia na części. Wykonawca mógł złożyć ofertę na każdą część, zaznaczając jednak (zgodnie z siwz) na opakowaniu oferty, której części ona dotyczy. Zamawiający...

karol-jaworski
Karol Jaworski
17.01.2018
Czytaj więcej »
Wątpliwości w zakresie spełniania warunków warto skonsultować z działem merytorycznym zamawiającego

Pytanie: Zamawiający opisał warunek w postępowaniu na dostawę jaj spożywczych: „O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące kompetencji lub uprawnień do prowadzenia...

monika-winsche
Monika Winsche
17.01.2018
Czytaj więcej »

Aktualności

Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych – sprawdź, czy wiesz wszystko na temat tego dokumentu
Nowelizacja ustawy Pzp z czerwca 2016 roku wprowadziła obowiązek przygotowywania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Z dokumentem tym wiąże się wiele dylematów zamawiających, choćby odnoszących się do faktu, jakie kwoty...
Zasada pisemności w praktyce – orzeczenie KIO
Za podpis uważa się niepowtarzalny znak graficzny, charakterystyczny dla danej osoby, indywidualizujący w obrocie prawnym osobę, która go składa i wywodzący się od jej imienia i nazwiska. Podpis ma określony cel – jest potwierdzeniem złożonego...
Oczywiste pomyłki w ofercie podlegają bezwzględnej poprawie
Podanie w ofercie niewłaściwych jednostek miary - tj. „mm”, a nie wymaganych w siwz „ml”, przy określeniu pojemności asortymentu, wpisuje się w kategorię pomyłki pisarskiej, która winna być poprawiona w trybie art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel