Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Koniec z rażąco niską ceną i czarną listą wykonawców

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Dodano: 24 kwietnia 2013
zaskoczona twarz

Z ustawy Prawo zamówień publicznych znikną przepisy umożliwiające wykluczenie wykonawców, którzy nienależycie wykonali zamówienie lub odstąpili od umowy z własnej winy. W Pzp nie będzie już również definicji rażąco niskiej ceny. W zamian zamawiający będą musieli żądać wyjaśnień od oferentów w zakresie zbyt niskich kosztów realizacji oferty – takie założenia przewiduje projekt nowelizacji Pzp przedstawiony przez UZP.  

Urząd Zamówień Publicznych przygotował kolejny projekt zmieniający ustawę Prawo zamówień publicznych. Najważniejszą kwestią w nim poruszoną jest propozycja odejścia od pojęcia „rażąco niskiej ceny”. W jej miejsce mają wejść przepisy regulujące sytuacje, gdy cena oferty wydaje się nadmiernie niska. Zamawiający będzie musiał wówczas żądać od wykonawcy szczegółów dotyczących składowych elementów oferty. Pytania będą mogły dotyczyć nie tylko aspektów finansowych, ale też np. metody budowlanej lub wybranych rozwiązań technicznych.  

Wykonawca powinien uzasadnić niską cenę  

Oferenci oprócz przedstawienia wyjaśnień będą mogli wskazać także inne dowody, które mają wpływ na niska cenę. To wykonawca będzie musiał udowodnić, że przedstawiona oferta zawiera wszystkie wymagane koszty. Zamawiający będzie mógł ją odrzucić, jeżeli firma nie wykaże, że proponowana cena jest uzasadniona i umożliwia wykonanie przedmiotu zamówienia. Wprowadzenie tej regulacji ma – zdaniem urzędu – m.in. przeciwdziałać zmowom wykonawców i potencjalnej manipulacji wynikami postępowania.  

Nowe przesłanki wykluczenia wykonawcy  

Urząd Zamówień Publicznych proponuje również usunięcie art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a Pzp. Przepisy te wskazują sytuacje, w której wykonawca może być wykluczony z postępowania. Są to przypadki firm, które nie wykonały zamówienia, wykonały je nienależycie lub musiały zapłacić karę umowną. Zapisy te dotyczą też wykonawców, z którymi została rozwiązana umowa z ich winy.  

Koniec z „czarną listą”  

W miejsce tej regulacji urząd proponuje, żeby zamawiający mógł wykluczyć wykonawcę, który jest winny poważnego naruszenia obowiązków zawodowych. Chodzi przede wszystkim o sytuacje, gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane nienależycie. W związku z tym przestaną również obowiązywać przepisy zobowiązujące do prowadzeniem wykazu wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sadu, czyli tzw. „czarnej listy”.   Projekt nowelizacji ustawy Pzp został przygotowany w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13 grudnia 2012 r. Trybunał stwierdził wówczas, że podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być jego wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na jego wiarygodność zawodową. Chodzi m.in. o sytuacje niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia. W związku z tym pojawiła się konieczność doprecyzowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Projekt został już przekazany do konsultacji społecznych.

Autor:

Wioleta Szczygielska      

Źródło:

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych z 11 kwietnia 2013 r.  

Wioleta Szczygielska

Autor: Wioleta Szczygielska

Redaktor prowadząca miesięczników "Ochrona danych osobowych" i "Dokumentacja ODO", redaktor portalu PoradyODO.pl

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Obejrzyj webinarium!

Zamówienia drobne

Posłuchaj porad naszego eksperta

Początek dziś (20 lutego) o godz. 10

Oglądaj już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Kiedy konieczne a kiedy niedopuszczalne będzie wezwanie wykonawcy do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego?

Pytanie: Zamawiający podczas sprawdzania JEDZ, stwierdził, że jeden z wykonawców na potwierdzenie zdolności technicznej wskazał, iż dysponuje harwesterem na podstawie umowy najmu, a kolejnym na podstawie umowy dzierżawy (w...

Czytaj więcej »
Tryb z wolnej ręki nie jest przeciwwskazaniem do tego, by żądać zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie: Zamawiający planuje udzielić zamówienia z wolnej ręki w trybie unijnym. W związku z tym że w postępowaniu nie ma oferty wykonawcy, zamawiający uważa, że nie ma podstaw do żądania zabezpieczenia należytego wykonania...

Czytaj więcej »

Aktualności

Dokumenty elektroniczne wydawane przez urzędy – jak je oceniać? Cz. II
Od 18 października 2018 r. postępowania tzw. unijne są prowadzone przy użyciu elektronicznej formy komunikacji między zamawiającym a wykonawcami. Konsekwencją tej regulacji są m.in. problemy związane oceną dokumentów wydawanych elektronicznie przez...
Skan wystawionej pisemnie gwarancji wadialnej nie stanowi właściwej formy wniesienia wadium
Izba orzekła, że zamawiający słusznie odrzucił ofertę wykonawcy, do której załączono gwarancję wadialną opatrzoną własnoręcznym podpisem, tj. w formie pisemnej. Późniejsze jej zeskanowanie i ponowne podpisanie – tym razem – kwalifikowanym podpisem...
Z kontroli UZP – kiedy wymagać od wykonawców, by zatrudniali pracowników na umowę o pracę?
W przypadku określonych czynności objętych przedmiotem zamówienia na roboty budowlane bądź usługi zamawiający musi dopilnować, aby wykonawca zatrudnił swoich pracowników na umowę o pracę. Kiedy wymóg jest konieczny? Jak właściwie ocenić, które...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel