złożenie wyjaśnień

wezwanie do złożenia wyjaśnień

W jakich okolicznościach wezwanie wykonawcy do wyjaśnień będzie obligatoryjne?

W toku badania i oceny ofert podmiot zamawiający może żądać złożenia wyjaśnień przez wykonawców dotyczących oferowanego asortymentu. Czy jest to jego uprawnienie czy też − w niektórych okolicznościach − obowiązek? Sprawdź, w jakich sytuacjach instytucja zamawiająca może zostać zobligowana do zastosowania wezwania do udzielenia wyjaśnień i nie powtarzaj błędów innych jednostek.

Najważniejsze w artykule:

  1. W przypadku wybranego wykonawcy zamawiający dysponując dowodem z korespondencji elektronicznej, nie podjął żadnych czynności, by ustalić, czy złożone przez wykonawcę oświadczenie było prawdziwe.
  2. Zamawiający bez ustalenia prawdziwości oświadczenia nie mógł mieć pewności, że podjął zgodną z ustawą czynność wyboru oferty najkorzystniejszej danego wykonawcy.
  3. Zarówno prezes UZP podczas kontroli jak i KIO uznali, iż zamawiający powinien był skorzystać z możliwości wezwania wykonawcy do złożenie wyjaśnień.
  4. Prezes UZP i KIO podkreślili, że art. 87 ust. 1 ustawy Pzp wyznacza ogólne ramy i uwarunkowania dotyczące stosowania instytucji wyjaśnień treści oferty, która może służyć wyjaśnieniu różnego rodzaju kwestii, posiadających większe lub mniejsze znaczenie z punktu widzenia oceny ofert.
  5. Wskazano, że istnieją sytuacje, w których wezwanie do złożenia wyjaśnień treści oferty będzie miało charakter fakultatywny i ewentualne zaniechanie jego skierowania nie będzie miało większego znaczenia z punktu widzenia oceny ofert. Jednak zamawiający zawsze w prowadzonym postępowaniu powinien rozważyć, czy w okolicznościach faktycznych określonej sprawy, z uwagi na charakter i wagę kwestii, która miałaby podlegać wyjaśnieniu, oraz ewentualne następstwa braku dokonania tej czynności, skorzystanie z dyspozycji tego przepisu powinno być fakultatywne czy obligatoryjne.