umowy wieloletnie

Uważaj na zapisy wieloletniej umowy, gdy nie masz na nią pełnego finansowania

Pytanie:

Istota naszego problemu dotyka rozstrzygnięcia finansowania (są to środki inwestycyjne) przyszłego zamówienia na wymianę systemu sygnalizacji pożarowej. Mamy już prawie przygotowane dokumenty do tego postępowania − siwz, projekt umowy, dokumentację techniczną, w tym projekt wykonawczy. Oszacowaliśmy wartość zamówienia zgodnie z kosztorysem na 668.560,82 zł netto. Realizacja kontraktu powinna odbyć się w 4 etapach (2 w roku bieżącym i 2 pozostałe w 2020 roku). Nasza księgowa chce jednak zablokować projekt umowy, który przewiduje finansowanie 3-go i 4-tego etapu w 2020 roku, jeśli nie zostanie wprowadzona do niego klauzula zastrzegająca możliwość rozwiązania umowy w przypadku braku środków. To co jest zapisane w tegorocznym budżecie, jest pewne, ale nie mamy gwarancji pokrycia zobowiązań z tytułu zakończenia następnych etapów w przyszłym roku. Moim zdaniem jest to niezgodne z ustawą Pzp dopuszczającą umowy 4-letnie a także ze stanowiskami doktryny i orzecznictwa. Wydaje się, że takie postanowienia umowne godzą w interes wykonawców, ponieważ nie gwarantują im, że po wykonaniu części czy całości przedmiotu zamówienia otrzymają należne wynagrodzenie. Dodatkowo ograniczają konkurencję, ponieważ wykonawcy nie będą chcieli ponosić ryzyka nieotrzymania wynagrodzenia. Czy w chwili zawierania wieloletniej umowy zamawiający musi dysponować pełnymi środkami na całkowitą realizację zamówienia?

Jak szacować i udzielać zamówień z wieloletniego projektu dofinansowanego z UE?

Pytanie:

Moje pytanie dotyczy zamówienia na termomodernizację budynku urzędu miejskiego. Zadanie jest dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego RPO-WO 2014–2020. Zadanie obejmuje lata 2019 i 2020 z tym, że w jego zakres wchodzi:

1)      termomodernizacja budynku (elewacja, okna) – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia w II–IV kwartałach 2019 roku,

2)      pokrycie dachu – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia w III kwartale 2020 roku,

3)      instalacje elektryczne – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia od II do III kwartału 2020 roku,

4)      instalacja fotowoltaiczna – zgodnie z wnioskiem wydatki do poniesienia od II do III kwartału 2020 roku.

W budżecie na 2019 rok mamy kwotę na zadanie pierwsze, natomiast na całość inwestycji w wieloletniej prognozie finansowej. Czy zadanie należy ogłosić w całości czy z możliwością składania ofert częściowych? Jeśli dopuścimy składanie ofert częściowych, może dojść do sytuacji, że np. na zadanie 2, 3 lub 4 nikt w bieżącym roku nie złoży oferty, bo realizacja odbędzie się dopiero w 2020 roku. W związku z tym zastanawiamy się, czy nie udzielić zamówienia w częściach tj. na zadanie 1 w 2019 roku a kolejnych (zadania 2, 3 i 4) w 2020 roku lub pod koniec 2019 roku. Czy można nie dopuszczać składania ofert częściowych i ogłosić wszystkie części przedmiotowego zamówienia w 2019 roku? Czy montaż fotowoltaiki będzie w tym przypadku dostawą? Wówczas jej koszt nie przekroczy 30.000 euro i obowiązywałaby nas baza konkurencyjności. Jak rozpisać te zadania, aby uniknąć ewentualnych korekt finansowych?